Näin Tekniikan Maailman testaus toimii
Tekniikan Maailman perusteellinen testaus tukee kuluttajan ostopäätöksiä ja antaa mainostajalle mahdollisuuden erottua tuotevalikoimasta. Miten testausta tehdään, kuinka testeihin pääsee ja millä eri tavoin mainostaja voi hyödyntää testisisältöjä omassa markkinoinnissaan? Lue juttu ja katso TM-webinaari aiheesta!
Tekniikan Maailma testaa ja vertailee merkittävimmät tuotteet autoista, mobiililaitteista, viihde-elektroniikasta, tietotekniikasta, kameroista, kodinkoneista ja urheiluvälineistä.
”Testejä tehdään vuodessa erittäin paljon. Viime vuonna olemme testanneet reilusti yli 500 tuotetta”, TM:n toimituspäällikkö Harri Domonyi kertoo. Testit ja mittaukset tehdään TM:n testilaboratoriossa Pasilassa, mutta toimitus tekee tarpeen mukaan yhteistyötä virallisten tutkimuslaboratorioiden kanssa.
Myös Muropaketti testaa ja arvioi tuotteita keskittyen erityisesti peleihin, tietotekniikkaan, elokuviin ja mobiililaitteisiin. Sivustolla julkaistaan kuukausitasolla noin tuhat uutista, joiden lisäksi vuoden aikana ilmestyy noin neljäsataa testiä tai arviota.
Testaamisen periaatteena kuluttajakokemus ja luotettavuus
Testien tavoitteena on auttaa lukijaa valitsemaan laitetarjonnasta se paras tuote, joka hänelle sopii. Käytössä ovat kattavat, vakioidut testisovellukset, joiden avulla tuotteita mitataan. Laitteita käytetään pitkään, jotta testauksessa päästäisiin siihen käyttökokemukseen, jonka kuluttaja niistä saa. Koko testaamisen periaatteena ovat ehdottoman luotettavat ja puolueettomat testit sekä mittauksiin ja käyttökokemuksiin perustuvat arvioinnit.
”Vertailuissa ja arvioissa on toki myös subjektiivisia kohtia, mutta pyrimme siihen, että mittaamme ensin ja arvioimme sen päälle. Testeissä on mukana useita eri testaajia, joiden journalistisesta riippumattomuudesta pidämme tiukasti kiinni. Testaajien ikärakenne pidetään laajana, jolloin myös eri ominaisuuksia arvioidaan useammasta näkökulmasta”, TM:n tuottaja Ilkka Herttua kertoo.
Miten testaukseen liittyviä sisältöjä voi hyödyntää markkinoinnissa?
Testimenestyjät voivat viitata TM:n testeihin ja vertailuihin käyttämällä sitaattia lehdestä tai mainitsemalla tuotteen saamasta TM testivoittaja -merkinnästä omassa markkinointiviestinnässään. TM testivoittaja -logoa käytetään paljon esimerkiksi ajoneuvojen ja elektroniikan mainonnassa.
Mainostajan kannattaa myös seurata lehtien teemoja markkinointisuunnitelmaa tehdessä. Ilmoittelu lehtien erikoisaiheiden mukaan varmistaa oman brändin näkyvyyden sopivaan aiheeseen keskittyvässä numerossa. Kuluvan vuoden aikataulut ja teemat aikakauslehdissä löydät täältä >>
Näin käytät TM testivoittaja -logoa
- Ota yhteyttä toimitukseen: harri.domonyi@otava.fi
- Logon saa käyttöönsä, kun toimitus on antanut siihen luvan ja logon käyttöehdot täyttyvät
- Logon käyttäminen on täysin ilmaista
- Logoa ei saa irrottaa asiayhteydestä tai testikommentteja muokata
- Logon käyttöoikeus on voimassa vuoden merkinnän saamisesta
- Logoa voi käyttää esimerkiksi tuote-esittelysivuilla, printissä, verkossa tai tv:ssä
Testeihin on mahdollista päästä ottamalla yhteyttä toimitukseen. Testit ovat valmistajille ilmaisia, ja niihin otettavista tuotteista päättää toimitus. Tuotteiden on oltava sellaisia, että ne kiinnostavat lukijoita.
Tekniikan Maailma tekee säännöllisesti markkinatutkimusta, jonka pohjalta se selvittää valmistajat ja tuotteet. Pääasialliset suunnitelmat tehdään vuodeksi eteenpäin. Jälleenmyyjän tai maahantuojan kannattaakin informoida toimitusta hyvissä ajoin, mikäli haluaa saada tuotteensa testaukseen mukaan.
Digitaaliset teemasisällöt tukevat kuluttajan ostopäätöksiä
Kaikki Tekniikan Maailman, Muropaketin ja TM Rakennusmaailman testit ja vertailut löytyvät TM Digin ainutlaatuisesta testipankista, johon on koottu yhteensä noin 2 600 testiä. Tekniikan Maailman tärkeimmille sisältökokonaisuuksille on laadittu digitaalisia teemalehtiä ja teema-artikkeleita, jotka päivittyvät jatkuvasti.
”Yksi suosituimmista osioistamme on Suomen parhaat tuotteet. Se on kaikille maksuton sisältökokonaisuus, johon on koottu kaikki testivoittajatuotteet. Nämä ovat hyödyllisiä tietopaketteja kuluttajalle, joka on tekemässä kartoitusta oman ostopäätöksensä tueksi”, Tekniikan Maailman päätoimittaja Sami Rainisto kertoo.
TM:n ja Muropaketin kyselyssä selvitettiin lukijoiden ostokäyttäytymistä
Keväällä 2021 kyseltiin TM:n ja Muropaketin verkkopalvelun lukijoilta heidän tottumuksiaan ja suunnitelmia kuluttajaelektroniikan ostamisesta. Kyselystä kävi ilmi, että TM:n ja Muropaketin lukijoiden ostokäyttäytymisessä on keskinäisiä eroja. Suuri osa Muropaketin lukijoista on siirtynyt verkkokaupan pariin, kun taas TM:ssä vielä yli puolet ostaa mieluummin elektroniikkatuotteet kivijalkaliikkeestä. Myös ostettavissa tuotteissa oli eroja lukijaprofiilien välillä. Toisistaan poikkeava ikäjakauma selittää osaltaan näitä eroavaisuuksia: TM:n lukijoissa korostuvat 50-65+-vuotiaat, Muropaketin pääasiallinen lukijakunta taas koostuu iältään 25-49-vuotiaista. Tarkemmin kyselyn tuloksista saat tietoa ottamalla yhteyttä tuomo.julmala@otava.fi.
Järjestimme Tekniikan Maailman ja Muropaketin kanssa viihde-elektroniikkaan keskittyvän webinaarin.
Katso linkistä 45 minuutin webinaaritallenne ja saat paljon kiinnostavaa tietoa testauksesta suoraan toimituksilta!
Kerron mielelläni lisää kyselyn tuloksista, Tekniikan Maailmasta ja Muropaketista
Tuomo Julmala
Key Account Manager
+358 50 494 9315