Näin toteutamme bränditurvallisuutta juuri nyt

Maailmantilanne on saanut monet mainostajat pohtimaan, minkälainen näkyvyys on omalle brändille hyväksi. Onko turvallisia mediaympäristöjä? Olisiko parempi olla näkymättä ollenkaan? Ymmärrämme huolen hyvin, joten kirjasimme ylös Otavamedian linjaukset siitä, miten bränditurvallisuutta medioissamme tilanne huomioiden edistetään.

Uutismedioiden ja aikakausmedioiden keskeinen ero

Mediat käsittelevät ajankohtaisia aiheita eri tavoin. Uutismedioiden sisältövirta päivittyy jatkuvalla tilanneseurannalla, aikakausmedioiden tapa käsitellä aiheita puolestaan on enemmän taustoittava, syihin ja kokonaisuuksiin porautuva. Aikakausmediat selittävät tyypillisesti ilmiöitä ja tapahtumia niiden yhteiskunnallisten vaikutusten perusteella ja osana ajankuvaa, näin toimimme esimerkiksi pandemia- ja sota-aiheiden suhteen.

Eniten Ukrainan tilanteeseen ja koronapandemiaan liittyviä aiheitä käsittelevät medioistamme Suomen Kuvalehti ja Tekniikan Maailma. Pyysimme Suomen Kuvalehden päätoimittaja Matti Kalliokoskea kuvailemaan tarkemmin lehden sisällöllistä linjaa.


”Suomen Kuvalehden journalismi ei perustu juttujen lukumäärään vaan laatuun ja sisällön merkitykseen. Lehden tehtävä on kysyä, miksi jotain tapahtuu ja mitä siitä seuraa. SK taustoittaa, analysoi ja kommentoi. Nämä samat periaatteet ulottuvat painetun lehden lisäksi myös verkkojournalismiin.”


Aiheita käsitellään laadukkaasti ja analyyttisesti, lukijoiden tiedontarvetta palvellen. Arkojakaan aiheita ei kuitenkaan kierrellä. Matti Kalliokoski jatkaa:


”Nopeuden ja määrän sijaan työtä ohjaavat harkinta ja olennaiseen keskittyminen. Tunteisiin vetoavien otsikoiden ja kuvien sijaan painottuvat asiat ja niiden mittasuhteet. Lehti käsittelee sotaa, mutta se ei mässäile raakuuksilla vaan pyrkii rakentamaan kokonaiskuvaa. Lehteä ja verkkoa tehdään ensisijaisesti tilaajille, jotka kaipaavat tasapainoista kokonaisuutta. Silloin yksittäistä otsikkoa ei tarvitse venyttää kauas jutun sisällöstä halvoilla konsteilla.

Miten huomioidaan mainostaja?

Otavamedian Jens Allos on verkon palvelukehitystiimin esimies, jolle bränditurvallisuuden edistäminen on osa jokaista työpäivää. Mainostajilta ja mediatoimistoilta on tullut kysymyksiä, miten bränditurvallisuus toteutuu, kun osassa Otavamediankin medioita käsitellään esimerkiksi Ukrainan kriisiä. Jens yksinkertaistaa linjauksen näin:


”Otavamedia ei näytä mainontaa Suomen Kuvalehden artikkeleissa, jotka koskevat Ukrainan sotaa tai Vladimir Putinia. Kyseiset artikkelit eivät lähetä laisinkaan mainoskutsua kriisin ajan. Artikkelin aiheet eli avainsanat merkitään toimituksen toimesta.”


Avainsanojen ja asiasisältöjen tarkistusten lisäksi on paljon, mitä bränditurvallisuuden kehittämiseksi tehdään. Jatkuvalla seurannalla ja teknisillä ratkaisuilla estetään mainoksen näkyminen ikävässä yhteydessä.

Hyvän mielen sisältöjä

Monet ovat havahtuneet jatkuvan uutisten selailun aiheuttamaan ahdistukseen ja etsivät synkkien sisältöjen rinnalle vastapainoa. Tämän olemme havainneet mediaperheidemme liikenteen määrissä ja sivuilla vietetyssä ajassa.

Sodan shokkialku koukutti lukijoita päivittyvien uutisten pariin, mutta kiinnostus muita aiheita kohtaan palasi pian entiselleen.


Harrastukset, hyvinvointi, ruoka, muoti, sisustaminen, ihmissuhteet ja liikkuminen ovat aiheita, joiden pariin hakeudutaan rentoutumaan ja viihtymään. Otavamedian medioista löytyy näitä sisältöjä laajasti, yleisaikakausmedioista harrastuslehtiin, naistenlehtiin, koti ja sisustus -lehtiin sekä verkkomediohin. Kaikkien medioiden kohdalla bränditurvallisuus on tietysti huomioitu tarkkaan, mutta vaaraa näkymisestä sotasisältöjen yhteydessä ei ole.

Kun on aika näkyä

Muuttuvat tilanteet vaativat luonnollisesti reagointia, eikä kaikilla toimialoilla ole järkevää saati mahdollista tehdä tällä hetkellä mainontaa.


Maailma ei kuitenkaan pysähdy ja kuluttajat etsivät kaikesta huolimatta ruokareseptejä, kevättakkeja, juoksulenkkareita, aurinkolaseja, sähköpyöriä, kesärenkaita, remonttivinkkejä sekä montaa muuta tuotetta, tietoa ja ideaa arkeensa.


Kun on sopiva aika edistää palveluidesi ja tuotteidesi myyntiä tai hakea brändillesi tunnettuutta, ota yhteyttä. Meille on tärkeää kuunnella mainostajan tarpeita ja teemme aina tarvittaessa räätälöityjä ratkaisuja kampanjoihin. Velvollisuutemme on huolehtia, että vaadittavat teknologiat, kuten AVT-työkalu, whitelistit ja blacklistit sekä negatiiviset avainsanat ovat käytössä. Näin kampanjasi näkyy, bränditurvallisuudesta huolehtien, oikeille yleisöille.

Kerron mielelläni lisää bränditurvallisuudesta

Jens Allos
Tiimin esimies, Mainonnan palvelukehitys / Programmatic
+358 40 768 3332

Ota yhteyttä