Jobi:
Näin jäsenmedia siirtyi printistä verkkoon 

Tammikuussa 2024 näki päivänvalon Jobi – akavalaisten kirkollisen alan työntekijöiden liittojen yhteinen, uusi verkkomedia. Otavamedia toimi kumppanina verkkomedian suunnittelussa, tuotannossa ja lanseerausvaiheessa.

Jaa

1. Lähtötilanne

Kirkollisen alan työntekijöitä edustavilla liitoilla oli pitkään ollut omat perinteiset, painetut jäsenlehdet. Otavamedia oli jo useiden vuosien ajan vastannut AKI-liittojen (Kanttori-urkuriliiton, Pappisliiton ja Teologiliiton yhteinen työmarkkinajärjestö) jäsenlehti Cruxin taitosta. Kun AKI-liitoille, Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijoille sekä Diakoniatyöntekijöiden liitoille heräsi ajatus yhteisen verkkomedian perustamisesta, syntyi Jobi.  

Jäsenten ajatuksia verkkomediaan siirtymisestä kartoitettiin aluksi jäsenkyselyn avulla. ”Jäsenemme jakavat saman työkentän ja tiesimme, että löydämme heille luontevasti yhteisiä sisältöjä”, kertoo Ilari Huhtasalo AKI-liitoista.

2. Ratkaisu

Otavamedia valikoitui kilpailutuksen myötä kumppaniksi perustamaan uutta verkkomediaa. 

Suunnitteluprosessi käynnistettiin yhteisellä työpajalla, jossa kartoitettiin liittojen toiveet ja tarpeet uudesta verkkomediasta. Huhtasalo kuvailee prosessia selkeäksi: ”Meillä oli valmiina yksittäisiä palasia, jotka Otavamedia osasi yhdistää ja koota fiksuksi kokonaisuudeksi. Aikataulu piti, ja kaikki sujui suunnitelmien mukaan.”

Otavamedia suunnitteli verkkomedian visuaalisen ilmeen ja rakenteen sekä tuotti sivuston käyttöliittymän ja teknisen ratkaisun. Toimituksellisten sisältöjen lisäksi Jobissa julkaistaan kirkollisen alan työpaikkoja, ja jatkovaiheessa sivustolle tuodaan mukaan erilaisia mainospaikkoja. 

Kuva Jobin verkkosivusta

Tiesimme, että talossa on hyvät resurssit juuri verkkomediaan – Otavamedian kokonaispaketti oli kaikkein kattavin.

Ilari Huhtasalo
Asiantuntija
AKI-liitot

3. Tulokset

Jobimedia lanseerattiin tammikuussa 2024. Uudesta verkkomediasta tiedotettiin kolmen liiton jäsenille pitkin vuotta, ja varsinainen lanseerauskampanja toteutettiin Otavamedian kanssa liittojen omissa kanavissa. AKI-liittojen painettu jäsenlehti Crux lopetettiin verkkomedian julkaisun yhteydessä. Huhtasalo näkee uuden verkkomedian yhtä arvokkaana jäsenetuna ja -tuotteena, vaikka se onkin erilainen kuin aikaisempi.

”Pystymme tarjoamaan lukijoille aiempaa monipuolisempaa sisältöä ja ottamaan ilmatilaa alallamme. Julkaisemalla sisältöjä verkkomediassamme varmistamme, etteivät ne sekoitu muuhun jäsenviestintään. Analytiikan avulla saamme arvokasta tietoa siitä, mitä luetaan. Verkkomedian avulla tavoitamme laajemman joukon sidosryhmiä ja potentiaalisia uusia jäseniä. Sisällöntuotanto on myös joustavaa ja vaivatonta.” 

Jäsenmedian siirtymään printistä verkkoon liittyi Huhtasalon mukaan aluksi jännitystä, mutta suunnitteluprosessin aikana pelot hälvenivät. ”On rauhoittanut mieltä, kun Jobi on kivasti brändätty ja hyvännäköinen. Minusta se on tuotteena hyvä ja myös jäsenille luonteva käyttää.” 

Otavamedia kuunteli ja tavoitti hyvin ajatuksemme. Lopputulos oli jopa parempi kuin olin odottanut – esimerkiksi fonttivalinnat antoivat sivustolle ammattimaisen yleisilmeen.

Ilari Huhtasalo
Asiantuntija
AKI-liitot
Kuva Jobin visuaalisesta ilmeestä mobiilissa

kysy lisää räätälöidyistä ratkaisuistamme

Maarit Nykänen
Head of Content Marketing
+358 40 717 1726

Ota yhteyttä

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.