Elämässä.fi-verkkomedian konseptointi ja jatkuva sisällöntuotanto

Sosiaaliturvasta viestiminen oli tuotava lähemmäs ihmisiä ymmärrettävästi. Otavamedia Sisältöratkaisujen avulla Kelalle luotiin verkkomedia Elämässä.fi.

Jaa

1. Lähtötilanne

Kelalla oli tarve opastaa asiakkaitaan palvelupolkunsa eri vaiheisiin ja tarjota huhupuheiden vastapainoksi laadukasta journalistista sisältöä Kelan tuista ja palveluista. Sosiaaliturvasta viestiminen oli tuotava lähemmäs ihmisiä ymmärrettävästi ja kiinnostavasti.

Kela on tehnyt Otavamedian kanssa yhteistyötä vuodesta 2016, jolloin aloimme suunnitella ja rakentaa Kelan Elämässä.fi -asiakasverkkomediaa. Verkkomedia julkaistiin vuoden 2017 alussa. 
  
Elämässä.fi uudistettiin vuonna 2021 ja uudelleen alkuvuonna 2025. Uudistustyön yhteydessä Otavamedia kehitti Kelan kanssa yhteistyössä mediaan uudet, kiinnostavat, median tarkoitusta entistäkin paremmin palvelevat juttukonseptit sekä raikkaan visuaalisen ilmeen.

2. Ratkaisu

Otavamedian ratkaisu oli ihmisläheinen, koskettavia ja aitoja asiakastarinoita sisältävä verkkomedia, Elämässä.fi. Tarinat auttavat asiakkaita oivaltamaan, mitä sosiaaliturva voi eri elämäntilanteissa omassa tai läheisen elämässä tarkoittaa. Sisällöt toimivat vertaistukena, ehdottavat ratkaisuja ja opastavat asiakkaita Kelan palvelupolun eri vaiheisiin, kuten kela.fihin ja OmaKelaan. Elämässä.fi tarjoaa huhupuheiden vastapainoksi journalistisesti laadukasta, ihmisläheistä ja asiantuntevaa tietoa Kelan tuista ja palveluista.

Otavamedia konseptoi ja lanseerasi median vuonna 2017 ja sitä uudistettiin vuonna 2021 ja uudelleen alkuvuonna 2025. Vuonna 2021 mediaan lisättiin liikkuva kuva tuomaan tarinoita entistä elävämpään muotoon. Viimeisin uudistus koski juttukonsepteja ja median ulkoasua, jotka molemmat Otavamedia uudisti yhteistyössä Kelan kanssa. Uudistustyössä konsepteja hiottiin muun muassa yhteisissä työpajoissa. 

Uudistetuissa juttukonsepteissa lähtökohtana oli erottautua sisällöllisesti entistä vahvemmin muista Kelan kanavista. Elämässä.fi määriteltiin kanavaksi, joka toimii tunnetasolla, kun muut Kelan verkkokanavat ovat informaation lähteitä. Tätä varten konseptoitiin neljä erilaista juttukonseptia, jotka kaikki tarinallistavat tavallisten kansalaisten arkea omista näkökulmistaan. 

Sivuston visuaalisen ilmeen uudistuksessa lähdettiin mobiili ensin -ajattelusta. Sivuston käyttäjätilastojen mukaan kasvava määrä lukijoita vieraili mediassa mobiililaitteelta, joten ilmeen täytyi toimia erityisesti mobiilissa. Uudistuksessa freesattiin median värimaailma vastaamaan Kelan uudistunutta brändiväritystä. Pitkään lämpimän keltaisena tunnettu media sai uudet, raikkaat pastellinsävyiset värit. Myös sivuston typografia siirtyi lähemmäs Kelan omaa brändiä. Saavutettavuus oli yksi suunnittelun kulmakivi ja siitä haluttiin pitää kiinni kaikissa vaiheissa. Tätä tukee muun muassa se, että median kaikki artikkelit ovat myös kuunneltavissa.

Kela Elämässä.fi mobiilissa – saavutettava ja raikas verkkomedia

Elämässä.fi:n uudistettu kuvatyyli pohjautuu Kelan brändinmukaiseen kuvakonseptiin, mutta kuvatyyliä haluttiin viedä vieläkin koskettavampaan suuntaan, ihmisten iholle. Kuvissa ja videoissa kuvataan ihmisten arkea elämänmakuisesti ja kerrotaan tarinaa voimakkaasti myös visuaalisesti.

Uudistuksessa huomioitiin myös verkkoartikkelien jalkautuminen Kelan somekanaviin ja sitä kautta lukijamäärän ja median tunnettuuden kasvu. Artikkeleista tuotetaan someen esimerkiksi itsenäisesti toimivia lyhyttarinoita ja -videoita.


Yhteistyö Otavamedian kanssa on ollut erinomaista, sujuvaa ja lämminhenkistä jo vuodesta 2016 lähtien. Sosiaaliturva on haastava aihealue, mutta yhteistyön ansiosta olemme voineet kertoa siitä samaistuttavasti, ihmisläheisesti ja luotettavasti sekä ennen kaikkea asiakkaitamme arvostaen.

Satu Kontiainen
Päätoimittaja, viestinnän asiantuntija
Kela
Elämässä.fi eri päätelaitteilla

3. Tulokset

Yhdessä Kelan kanssa olemme arvioineet Elämässä.fi -sivustoa sekä määrällisin että laadullisin tavoittein. Kvalitatiivisesti asetimme korkeat kävijätavoitteet. Otavamedia on tuottanut näiden vuosien aikana yli 500 Elämässä.fi -asiakastarinaa suomeksi ja ruotsiksi. Ne ovat tavoittaneet vuosittain lähes puoli miljoonaa suomalaista. Liikennettä on saatu hyvän SEO-optimoinnin kautta suoraan hakukoneista. Myös Kelan itsensä toteuttamat maksulliset kampanjat ovat lisänneet liikennettä. Lukijoiden sitoutuneisuus Elämässä.fi -sisältöihin niin verkossa kuin somekanavissakin on lisääntynyt jatkuvasti vuosien aikana.

Laadullisista tavoitteista tärkein on ollut se, että hankalasti hahmotettavista sosiaaliturvan etuuksista on pystytty viestittämään ymmärrettävästi ja selkeästi asiakastarinoiden kautta. Asiakkaita on saatu ohjattua Kelan oikeille palvelupoluille tarinoiden linkkien avulla. Samalla media on vahvistanut myös Kelan brändimielikuvaa olemalla helposti ymmärrettävä ja rohkaisevaa sisältöä julkaiseva taho.  

Konsepti ja visuaalisuus uudistettu
Yli 500 tarinaa, vahva SEO-näkyvyys ja kasvava sitoutuneisuus verkossa ja somessa
Vuosittain lähes puoli miljoonaa lukijaa

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.