Mainonnan tutkimus

Mainonnan tutkimus

Mainonnan tutkiminen, jälkimittaus ja raportointi on paljon muuta kuin ykkösiä ja nollia.

Todenna mainonnan vaikuttavuus

Mainonnan vaikuttavuutta ja kampanjan toimivuutta voidaan todentaa kampanjan jälkimittauksella. Kampanjan jälkimittaus voidaan tehdä aikakauslehti- ja verkkomainonnasta sekä monimediakampanjoista.

Printtimainonnan tutkimukset

Aikakauslehtimainonnan tutkimuksella saadaan paljon tietoa mainonnan vaikuttavuudesta. Tutkimuksen avulla selviää huomioarvon lisäksi brändin tunnettuus, mainonnan herättämät mielikuvat ja ostokiinnostus sekä kuluttajan mainokseen liittämät ominaisuudet. Tutkimuksen avulla kuluttajilta saa myös arvokasta avointa palautetta mainonnan herättämistä mielikuvista.

Aikakauslehtimainontaa on mahdollista tutkia Annassa, Kotiliedessä, Tekniikan Maailmassa, Seurassa, Suomen Kuvalehdessä, Metsästys ja Kalastus -lehdessä, Erässä, Veneessä ja Kipparissa. Tutkimukset tehdään Otavamedian paneeleissa.

Verkkomainonnan tutkimukset

Verkkomainonnan tutkimuksilla selvitetään mainonnalle altistuneiden kuluttajien mielipiteitä ja kokemuksia mainonnasta. Tutkimuksessa raportoidaan kampanjan huomioarvo, brändin tunnettuus, mainoksen herättämät mielikuvat ja ostokiinnostus sekä mainoksen luovan toteutuksen vaikuttavuudet. Lisäksi kuluttajilta saadaan avointa palautetta mainonnasta.

Voimme tutkia displaymainonnan lisäksi videomainontaa ja erilaisia natiivitoteutuksia.

Muut mainonnan tutkimukset

Laajempien kampanjakokonaisuuksien tutkiminen onnistuu myös esimerkiksi Brand Lift -tai monimediakampanjatutkimuksella.

Brand Lift -tutkimusmalli on tarkoitettu laajemmille kampanjakokonaisuuksille ja sen toteutetaan kaksivaiheisesti: ennen kampanjaa ja kampanjan aikana. Tutkimuksessa mitataan kampanjan vaikutusta erilaisilla brändimittareilla kuten mainonnan muistamisen, brändin tunnettuuden ja ostokiinnostuksen kehittymistä kampanjan vaikutuksesta. Lisäksi tutkimuksessa raportoidaan vastaavat tiedot kampanjan toimivuudesta kuin printti- tai verkkomainonnan jälkimittauksessa.

Monimediakampanjatutkimukset

Monimediallisesti toteutetut kampanjoiden kokonaisvaikutukset voidaan todentaa monimediakampanjatutkimuksella. Räätälöimme kampanjan toteutuksen mukaan sopivan tutkimuskokonaisuuden.

Tutkimuskiintiö on rajallinen, joten tutkimuspaikka on varattava etukäteen. Jos kiinnostuit mainonnan jälkimittauksesta, kysy lisää yhteyshenkilöltäsi. Tutkimukset toteuttaa Leanlab by Digitalist.

Tietopankki

Otavamedialla tutkitaan vuosittain noin 300 aikakauslehtimainosta ja 100 verkkokampanjaa. Kattavassa tietopankissamme on yli 10 000 tutkitun mainoksen tai kampanjan tulokset. Tietopankin avulla voimme tarkastella mainonnan toimivuutta esimerkiksi toimialoittain, mainostyypeittäin ja medioittain sekä tuottaa yleisiä vertailulukuja yksittäisiin tutkimuksiin. Tietoa löytyy myös brändi-, taktisen ja yhteiskunnallisen mainonnan toimivuudesta sekä erilaisten tehokeinojen ja luovien ratkaisujen vaikuttavuudesta.

Aikakauslehtimainonta

Huomioarvo

  • Aikakauslehtimainonta 67 %
  • Liitteet 78 %
  • Tuotenäytteet 83 %
  • Tehokeinona reseptit 74 %

Myönteinen mielikuva mainostajasta

  • Aikakauslehtimainonta 50 %
  • Liitteet 55 %
  • Tuotenäytteet 59 %
  • Tehokeinona reseptit 60 %

Ostokiinnostus

  • Aikakauslehtimainonta 65 %
  • Liitteet 72 %
  • Tuotenäytteet 76 %
  • Tehokeinona reseptit 76 %

Verkkomainonta

Huomioarvo

  • Displaymainonta 49 %

Myönteinen mielikuva mainostajasta

  • Displaymainonta 36 %
  • Natiivimainonta 66 %

Ostokiinnostus

  • Displaymainonta 51 %
  • Natiivimainonta 86 %

Lähde: Otavamedian tietopankit, Leanlab by Digitalist

Haluatko kuulla lisää mainonnan tutkimuksesta?

Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
040 765 3335

Ota yhteyttä