Kampanjatutkimus ja raportointi

Kampanjatutkimus ja raportointi

Mainonnan tutkiminen, jälkimittaus ja raportointi on paljon muuta kuin ykkösiä ja nollia.

Todenna mainonnan vaikuttavuus

Mainonnan vaikuttavuutta ja kampanjan toimivuutta voidaan todentaa mainonnan jälkimittauksella. Kampanjan jälkimittaus voidaan tehdä sekä aikakauslehti- että verkkomainonnasta. Mainoskampanjan yhteydessä toteutettava tutkimus kertoo huomioarvon lisäksi mainoksen herättämistä mielikuvista, kuluttajan mainokseen liittämistä ominaisuuksista sekä mainoksen herättämästä kiinnostuksesta tutustua tuotteeseen tai ostaa tuote.

Otavamedialla tutkitaan vuosittain noin 400 aikakauslehtimainosta ja 100 verkkokampanjaa. Kattavassa tietopankissamme on yli 10 000 tutkitun mainoksen tai kampanjan tulokset. Tietopankin avulla voimme tarkastella mainonnan toimivuutta mainostajittain, toimialoittain, mainostyypeittäin ja medioittain sekä tuottaa yleisiä vertailulukuja yksittäisiin tutkimuksiin.

Tutkimuskiintiö on rajallinen, joten tutkimuspaikka on varattava etukäteen. Jos kiinnostuit mainonnan jälkimittauksesta, kysy lisää yhteyshenkilöltäsi. Tutkimukset toteuttaa Digitalist Group Oy.

Suoramyydyt verkon kampanjat raportoimme julkaisijan toimesta. Raporttimme käsittävät vähintään toteutuneiden sivunäyttöjen määrän (impressiot), toteutuneet klikit sekä näistä lasketun kampanjan klikkiprosentin (CTR%).

Esimerkkejä kampanjatutkimuksesta ja raportoinnista

Otavamedian tutkittujen aikakauslehtimainosten huomioarvon keskiarvo on 67 % ja liitteiden huomioarvo on peräti 76 %. Esimerkiksi tuotenäytteiden tai reseptin käyttö tehokeinona nostaa mainoksen huomioarvoa ja ostokiinnostusta.

Verkkomainonnan huomioarvon keskiarvo on desktop-kampanjoiden osalta 49 % ja mobiilikampanjoiden 49 %. Natiivikampanjoissa on muuta verkkomainontaa paremmat keskiarvot myönteisen mielikuvan rakentamisessa ja ostokiinnostuksen herättämisessä.

Aikakauslehtimainonta

Huomioarvo

  • Aikakauslehtimainonta 67 %
  • Liitteet 76 %
  • Tuotenäytteet 83 %
  • Tehokeinona reseptit 74 %

Myönteinen mielikuva mainostajasta

  • Aikakauslehtimainonta 50 %
  • Liitteet 53 %
  • Tuotenäytteet 59 %
  • Tehokeinona reseptit 60 %

Ostokiinnostus

  • Aikakauslehtimainonta 65 %
  • Liitteet 70 %
  • Tuotenäytteet 75 %
  • Tehokeinona reseptit 77 %

Verkkomainonta

Huomioarvo

  • Displaymainonta 48 %

Myönteinen mielikuva mainostajasta

  • Displaymainonta 35 %
  • Natiivimainonta 67 %

Ostokiinnostus

  • Displaymainonta 52 %
  • Natiivimainonta 87 %

Lähde: Otavamedian tietopankit, Leanlab by Digitalist

Haluatko kuulla lisää kampanjatutkimuksesta ja raportoinnista?

Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
040 765 3335

Ota yhteyttä