Sisältökonseptit

Sisältökonseptit

Lähtisitkö metsään ilman karttaa? Etkö? Yllättävän moni lähtee – nimittäin tekemään sisältöjä ilman järkevää konseptia. Konseptoinnin tarkoitus ei ole tappaa luovuutta vaan tarjota kartta, jonka mukaan suunnistaa. Se tekee työstä ja etenemisestä helppoa ja antaa luovuudelle lujan pohjan ponnistaa.

Miksi sisältökonsepti tarvitaan?

Sen varmistamiseksi, että jokaisen sisällön ja kokonaistoteutuksen kohdalla ei keksitä pyörää uudelleen eikä kerrota jo kertaalleen kerrottuja asioita. Toisaalta se varmistaa, että kaikki tarvittava ja suunniteltu tulee varmasti kerrotuksi.

Miten sisältökonsepti luodaan ja miten se käytännössä toimii?

Konseptointityö tehdään aina yhdessä asiakkaan kanssa. Kun asiakas tietää omat tavoitteensa, sisältöjen tuottaminen suunnitellaan niiden mukaan. Minkä mittaisia juttuja, kenelle tarkoitettu, millainen kuvamaailma, miten toteutettu video.

Mitä sisältökonsepti tarjoaa?

Sisältökonsepti antaa raamit tekemiselle, niin työn tuottajalle kuin asiakkaallekin. Kun sisällöt on konseptoitu, niille on mietitty myös kohderyhmät. Silloin miettimistyötä ei tarvitse tehdä aina uudelleen. Konsepti auttaa myös yleisöä suunnistamaan sisällöissä.

Mikä on sisältökonsepti ja mitä hyötyä siitä on?

Konseptointityö voi tuntua ikävältä ajantuhlaukselta, mutta metsään rynnistäminen ilman karttaa ei ole hyvää ajankäyttöä sekään. Selkeä konsepti rytmittää oman median sisällöt vaikuttavaksi kokonaisuudeksi ja varmistaa, että keskeiset aiheet tulevat tasapuolisesti käsittelyiksi.

Konseptointityössä tehdään selkeä kooste siitä, mistä aihealueista ja millaisia sisältöjä halutaan tuottaa. Tekstiartikkelit, testit, kuva-artikkelit, infografiikka, liikkuva kuva, podcast – you name it, kaikki on mahdollista.

Onpa kyseessä sitten printti, verkko, liikkuva kuva tai audio, konseptointi antaa tekemiselle raamit: minkä mittaisia juttuja, kenelle tarkoitettu, millainen kuvamaailma, miten toteutettu video. Se myös suitsii liikaa rönsyilyä: kiinnostavakin asia voidaan hukata liikaan tekstimassaan, ylimittaisiin videoihin tai pohjattomaan kuvavirtaan, jos konsepti puuttuu.

Onpa kyseessä sitten printti, verkko, liikkuva kuva tai audio, konseptointi antaa tekemiselle raamit

Konseptointityö luo polut tekijälle ja yleisölle.

Näin palvelemme sisältökonseptien luomisessa

Konsepti on onnistunut, kun jokainen asiakkaan omaa mediaa käsittelevä idea solahtaa helposti paikalleen: Hei, tämähän sopisi tuohon juttutyyppiin, tästä saisi mainion videon, tämä kävisi niin hyvin infografiikaksi ja tuohon kohtaan se istuisi saitilla, lehdessä tai muussa tuotteessa.

Konseptointityössä asiakkaan rooli on tuoda pöytään oma asiantuntemuksensa, toiveensa ja tavoitteensa. Me vastaamme muusta. Konseptiuudistukset tehdään aina yksilöllisesti, mutta hyvällä rutiinilla: meillä on vuosikymmenien kokemus konseptien luomisesta, hiomisesta ja uudistamisesta.

Konseptointityön ei tarvitse olla työlästä. Tuo pöytään omat ajatuksesi. Anna meidän hoitaa loput. Karttaa piirtäessä ei tarvitse pelätä, kun maasto on selvillä.

Sisältökonseptien caset

Tutustu työnäytteisiin

Kerron mielelläni lisää sisältökonsepteista

Jukka Mildh
Liiketoimintajohtaja
+358 400 711 835

Ota yhteyttä