Ajankohtaista: muutokset poliittisessa ja yhteiskunnallisessa mainonnassa

EU:n uusi TTPA-asetus (the Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation) tuo merkittäviä muutoksia poliittiseen ja yhteiskunnalliseen mainontaan. Asetus astuu voimaan 10.10.2025. Lue, mitä asetus tarkoittaa ja suosituksemme mainontaan!

TTPA-asetus pyrkii lisäämään läpinäkyvyyttä ja suojaamaan vaalivaikuttamista vastaan. Näin kuluttajan on helpompi tunnistaa, mikä on mainontaa, kuka mainokset on maksanut ja paljonko mainontaan on käytetty rahaa. Asetuksen seurauksena digitaalinen poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta EU:ssa supistuu merkittävästi. Suuret alustat Meta ja Google ovat jo vetäytyneet ja mainostajien on löydettävä uusia kanavia ja strategioita viestintään. Tämä on tilanne 10.10.2025. Aika näyttää, millaisia tulkintoja asetuksesta saadaan ja tuleeko asetukseen tarkennuksia tai muutoksia.

TTPA-asetus rajoittaa erityisesti digitaalista mainontaa ja asettaa sille seuraavia vaatimuksia

1. Läpinäkyvyysvaatimukset

Poliittisten mainosten on sisällettävä nämä tiedot:

  • Kyseessä on poliittinen mainos
  • Mainoksen rahoittaja
  • Mihin kampanjaan se liittyy (vaalit, kansanäänestys jne.)
  • Millä perusteella mainos on kohdennettu (jos on kohdennettu)
  • Maininta siitä, mistä kaikki tiedot ovat saatavilla (avoimuusilmoitus, joka sisältää myös kampanjabudjetin)

Läpinäkyvyysrajoitukset voivat aiheuttaa hankaluutta digimainonnan tilankäyttöön, kun pakollisia elementtejä on enemmän ja mainoksesta pitää ohjata ilmoituksen lisätietoihin (avoimuusilmoitus).

2. Kohdentamisen rajoitukset

Henkilötietojen käyttöä mainonnan kohdentamiseen on rajoitettu eikä kohdentamista sallita ilman käyttäjän nimenomaista suostumusta siihen. Mainonnan kohdentamisen rajoitteet ovat merkittäviä, esimerkiksi personointi ei onnistu ilman nimenomaista suostumusta. Digimainonnan sijaan voi olla yksinkertaisempi harkita muita mainosmedioita, kuten printtiä.

Mainonta printissä

Vaikka suurin osa keskustelusta on käyty verkkomainontaan osuvista muutoksista, myös painettuun mediaan kohdistuu asetuksessa samoja vaatimuksia. Printissä läpinäkyvyysvaatimukset on yksinkertaisempi toteuttaa kuin verkossa.

Asetus koskee maksullista poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa riippumatta siitä, missä mediassa se julkaistaan. Asetus koskee vain maksullista sisältöä, kuten ilmoitukset, advertoriaalit ja sponsoroidut kampanjat. Journalistinen poliittinen sisältö on edelleen sallittua.

Jos aikakauslehti julkaisee maksullisen poliittisen mainoksen, sen on noudatettava samoja läpinäkyvyysvaatimuksia kuin digitaaliset alustat. Mainoksesta on siis käytävä ilmi, että kyseessä on mainos, rahoittaja, kampanjan tarkoitus, kohdentamistiedot (jos kohdentamista on käytetty) sekä linkki avoimuusilmoitukseen.

Kohdentaminen printissä

  • Aikakauslehdissä mainonnan kohdentaminen perustuu lähinnä kunkin median lukijoiden tutkittuihin kiinnostuksen kohteisiin ja lehtien sisältöteemoihin, joten TTPA:n kohdentamisrajoitukset eivät vaikuta yhtä voimakkaasti kuin digialustoilla. Lehtien jakelua voidaan kohdentaa alueellisesti.
  • Jos media kuitenkin tarjoaa digitaalisia versioita ja käyttää kohdennettua mainontaa (esim. uutiskirjeissä tai verkkosivuilla), nämä kuuluvat asetuksen piiriin.

Aikakauslehdet voivat edelleen julkaista poliittista ja yhteiskunnallista mainontaa

  • Toisin kuin Meta ja Google, jotka ovat lopettaneet poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan EU:ssa kokonaan, aikakauslehdet voivat edelleen julkaista tällaisia mainoksia, kunhan ne täyttävät asetuksen vaatimukset.

Mitä merkintöjä vaaditaan

Lue lisätietoja vaadittavista merkinnöistä komission täytäntöönpanoasetuksesta.

Lähde: Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2025/1410, annettu 9 päivänä heinäkuuta 2025, poliittisen mainonnan merkintöjen ja avoimuusilmoitusten muodosta, mallista ja teknisistä eritelmistä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2024/900 11 ja 12 artiklan mukaisesti

Suosituksemme mainostajille

Tutustu ensin asetuksen vaatimuksiin. Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta on mahdollista Otavamedian printti- ja näköislehdissä. Printtimainos voi olla joko perinteinen mainos tai Otavamedian natiivitiimin tuottama natiiviartikkeli eli advertoriaali, molemmat vaadituin lisämerkinnöin.

Digitaalisen mainonnan ratkaisuja Otavamedian omassa verkostossa (Otava RON) tutkitaan parhaillaan, kysy lisää myynnistä.

Otavamedian medioista suosittelemme näkyvyyttä erityisesti Suomen Kuvalehden kanavissa. Suomen Kuvalehden sisällöissä viihtyvät erityisesti poliittisista ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneet niin printissä kuin verkossa. Kohdentamalla mainontaa Suomen Kuvalehden kanaviin sinun ei tarvitse käyttää henkilötietoihin perustuvaa kohdentamista, mikä on asetuksen nojalla kielletty.


Suomen Kuvalehden lukijat ovat erityisen kiinnostuneita seuraavista aiheista

Luvut ovat indeksejä. Suomalaisten kiinnostus aiheeseen keskimäärin on 100.

Suomenkuvalehti.fi:n kävijät ovat erityisen kiinnostuneita seuraavista aiheista

Luvut ovat indeksejä. Suomalaisten kiinnostus aiheeseen keskimäärin on 100.

Lähde: KMT 2025, Kantar Oy.

Kysy lisää mainonnan mahdollisuuksista

Antti Tikkanen
Asiakkuuspäällikkö
+358 45 842 7800

Ota yhteyttä