Faktaa – Tutkittujen aikakauslehtimainostemme huomioarvojen keskiarvo on komeat 70 %

Tutkimme Otavamedialla vuosittain satoja aikakauslehtimainoksia. Tulokset kertyvät tietopankkiimme, joka tällä hetkellä kattaa jo yli 10 000 mainosta tai kampanjaa. Tietopankkimme tietojen valossa voidaan todeta aikakauslehtimainonnan olevan varsin tehokas mainonnan keino.

Mainonnan vaikuttavuutta ja kampanjan toimivuutta voidaan todentaa mainonnan jälkimittauksella. Tutkimme vuosittain noin 300 aikakauslehtimainosta, joiden tulokset kertyvät kattavaan tietopankkiimme. Tällä hetkellä se käsittää jo yli 10 000 tutkitun mainoksen tai kampanjan tulokset. Niiden avulla voimme analysoida esimerkiksi eri toimialojen, mainosmuotojen ja medioiden toimivuutta. Lisäksi saamme tietoa siitä, mitkä tekijät lisäävät huomioarvoa tai ostokiinnostusta.

Huomioarvot jatkavat kasvuaan

Aikakauslehtimainonnan huomioarvot ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Vuonna 2022 tutkittujen mainosten huomioarvojen keskiarvo oli peräti 70%. Kasvua on ollut edeltävien vuosien aikana jopa 7 %-yksikköä. Aikakauslehtimainonnassa loistavan huomioarvon lisäksi nousee kaksi mainittavaa seikkaa: myönteinen vaikutus mainostajan mielikuvaan sekä ostokiinnostukseen. Mainoksen herättämä myönteinen mielikuva parantaa mainoksen muistamista ja lisää merkittävästi ostokiinnostusta.

Aikakauslehtimainonnan huomioarvoon vaikuttaa tietopankkimme mukaan luovan toteutuksen lisäksi voimakkaasti mainoksen koko – mitä näyttävämpi mainoskokonaisuus aikakauslehdessä on, sitä paremman huomioarvon mainos usein saa. Mainosmuotona advertoriaalit huomataan hyvin ja ne koetaan tietoa antaviksi.

Huomioarvon herättäjänä myös liitteet toimivat erinomaisesti. Niiden huomioarvo on keskimäärin 76%. Naiset huomaavat parhaiten elintarvikemainontaa, ja erityisesti herkuttelutuotteet nousevat selvästi esille. Myös kosmetiikka- sekä kodintarvike- ja sisustusmainonta huomataan hyvin. Miehillä korkeimmat huomioarvot saavat keskimäärin automainonta, erilaiset rakentamiseen ja remontointiin liittyvät mainokset sekä urheiluun, metsästykseen ja kalastukseen liittyvien tuotteiden mainonta.

Aikakauslehtien huomioarvot ovat kasvaneet huimasti vuosi vuodelta.
Lähde: Otavamedian Mainosmittari-tutkimukset ja -tietopankki, Leanlab by Digitalist

Tuotenäyte tai käyttövinkki voi tehokeinona kasvattaa ostokiinnostusta

Aikakauslehtimainokset onnistuvat herättämään tehokkaasti ostokiinnostuksen. Parhaiten se onnistuu, kun mainos kohtaa kuluttajan oikea-aikaisesti oikeassa mediaympäristössä. Tutkittujen mainosten ostokiinnostuksen keskiarvo on 65% eli kaksi kolmesta kertoo tutkitun mainoksen lisäävän kiinnostusta ostaa mainostettu tuote. Ostokiinnostusta kasvattaa myös erilaisten tehokeinojen käyttö mainoksessa. Tällainen voi olla esimerkiksi mahdollisuus kokeilla tuotetta mainoksen mukana olevan tuotenäytteen avulla, tuotteeseen liittyvä herkullinen resepti tai muu käyttövinkki.

”Aikakauslehtimainokset onnistuvat herättämään tehokkaasti ostokiinnostuksen. Parhaiten se onnistuu, kun mainos kohtaa kuluttajan oikea-aikaisesti oikeassa mediaympäristössä.”

Mainokset sopivat aikakauslehtien mediaympäristöön ja herättävät myönteisiä mielikuvia

Kuluttajat kokevat aikakauslehtimainokset tärkeäksi osaksi lehden sisältöä eikä mainosten koeta juurikaan ärsyttävän. Aikakauslehden mediaympäristöön sopivat mainokset herättävät usein myönteisiä mielikuvia.

Tämä vaikuttaa selvästi kasvattavan ostokiinnostusta, joten luovaan toteutukseen kannattaa panostaa. Kolme neljästä mainonnan tutkimuksiin vastanneista kertoo lukevansa mainoksessa olevan tekstin kokonaan tai lähes kokonaan, joten mainoksen viesti menee aikakauslehdessä hyvin perille. Viime vuonna pukeutumis-, sisustus-, elintarvike-, kauneudenhoito ja hygienia- sekä outdoortoimialojen mainonta huomattiin erityisen hyvin. Uutuustuotteet huomataan vielä paremmin, huomioarvo vuonna 2021 oli 72 %.

Tavoita kohderyhmäsi tehokkaasti, ota yhteyttä!

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä