Luetuinta terveystietoa luotettavasti lähiapteekista

Terveydeksi!-lehti on lukijoidensa arvostama apteekin palvelu, joka on jo 40 vuotta välittänyt luotettavaa tietoa terveyden edistämisestä ja sairauksien hoidosta. Kaikista aikakauslehdistä se kasvatti eniten lukijamääränsä vuoden 2023 mittauksessa.

Vuoden 2023 Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) tulokset nostivat tunnelmaa Suomen Apteekkariliitossa ja Otavamediassa. KMT:n mukaan eniten lukijamääräänsä kasvattanut aikakauslehti koko maassa oli Terveydeksi!-lehti, jota on yhteistyössä Apteekkariliiton kanssa jo vuosia tuottanut Otavamedia Sisältömarkkinoinnin tekijätiimi.  

Hienot luvut osuivat erityisen hienoon hetkeen. Terveydeksi! täyttää vuonna 2023 peräti 40 vuotta.

Jo vanhastaan oli tiedossa, että Terveydeksi! on Suomen luetuin terveysaiheinen lehti, ja tämä sija säilyi nytkin kirkkaana. Lehteä jaetaan 800 apteekissa ympäri maan, ja lehden artikkelit julkaistaan myös osoitteessa terveydeksi.fi. Tutkittu ja luotettava tieto on lehden peruskivi.

Terveydeksi! on neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Apteekkariliiton jäsenapteekkien asiakaslehti, jota jaetaan maksutta apteekeissa ympäri Suomen. Lehti välittää luotettavaa ja kansantajuista tietoa terveyden edistämisestä, sairauksien hoidosta ja ennaltaehkäisystä, kertoo lääkkeistä ja niiden oikeasta käytöstä sekä esittelee apteekkipalveluita. Lehden artikkelit julkaistaan myös verkkosivulla www.terveydeksi.fi.

Yhteistyössä lukijan parhaaksi

Päätoimittaja Taru Vanhala Apteekkariliitosta muistuttaa, että suomalaiset luottavat tutkitusti apteekkilaisten ammattitaitoon. Apteekki on monelle yksi tärkeimmistä terveystiedon lähteistä.  

”Asiakaslehti koetaan merkittäväksi osaksi lähiapteekin palvelua, ja sen sisältöön luotetaan. Kiitosta saamme etenkin juttujen kansankielisyydestä ja monipuolisuudesta. Aiheet eivät pyöri pelkästään apteekkien ja lääkkeiden ympärillä, vaan lehdessä käsitellään laajasti hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä aiheita”, Vanhala kertoo.

Päätoimittajan mukaan lehden tärkein tehtävä on tarjota lukijoille miellyttävä lukuelämys – luotettavaa terveystietoa ja vinkkejä arjen hyvinvointiin selkeässä, visuaalisessa sekä helposti saavutettavassa muodossa.

Lehden sisällöstä ja ideoinnista vastaa päätoimittaja, ja vahvan panoksensa farmaseuttisena asiantuntijana tuo Apteekkariliitosta Elina Aaltonen. Otavamediassa asiakasvastaavana tuottajana lehteä luotsaa Maria Öfverström, ja tuottaja-työparina toimii Diana Törnroos. Raikkaasta ja koukuttavasta ulkoasusta vastaa ulkoasupäällikkö Satu Karppinen.

”Otavamedia on ollut kumppanimme jo pitkään, ja yhteinen taival näkyy niin yhteistyön sujuvuudessa kuin hienoissa lukijaluvuissa. Ammattitaitoisen tuottajan ja AD:n kanssa on helppo päätoimittaa Suomen luetuinta terveyslehteä”, Vanhala toteaa.

Kuvassa (vasemmalta) Diana Törnroos, Satu Karppinen ja Maria Öfverström selaavat Terveydeksi!-lehden uusinta numeroa.

”Asiallinen lehti, luen kannesta kanteen”

KMT 2023:n mukaan lehdellä on lukijoita hieman alle 800 000, ja yhdessä verkkosisällön kanssa kokonaistavoittavuus on peräti 893 000 henkilöä. Myös kokonaistavoittavuudeltaan Terveydeksi! on suurin terveysaiheisten lehtien kategoriassa.

Ei liene yllätys, että lukijoista pääosa on naisia, 73 prosenttia. Naiset ovat terveysaiheista laajalti kiinnostuneita, ja kotitalouksien apteekkiasiat hoitavat yleisimmin juuri naiset.

Kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista Terveydeksi! tavoittaa 19 prosenttia.

Toimitus kehittää ja uudistaa lehteä yhteisvoimin jatkuvasti niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin lukijoiden tarpeisiin. Pientä uudistusta on luvassa myös tulevalle vuodelle joidenkin juttutyyppien osalta.

”Isoja muutoksia ei ole tarpeen tehdä, sillä hyvin suunniteltu konsepti on erittäin toimiva. Ulkoasua printtilehdessä on nykyisin muokattava melko usein, ja myös siihen on luvassa pientä virkistystä alkuvuoteen”, sanoo tuottaja Maria Öfverström.  

Lehden jokaisessa numerossa lukijoita pyydetään kommentoimaan sisältöä sekä esittämään aiheita, joista he haluaisivat lukea jatkossa. Lukijoiden palaute onkin mittavaa. Niin rivilukijoiden kuin apteekin ammattilaisten kommentit otetaan ilolla vastaan ja hyödynnetään kehitystyössä.

Päätoimittaja arvostaa palautetta suuresti.

”Satoja vastauksia tulee edelleen perinteisesti postitse. Juuri tällä viikolla sain pitkän kirjeen keväällä sata vuotta täyttäneeltä lukijalta. Kauniilla käsialalla kirjoitetussa kirjeessä kiiteltiin juuri ilmestyneen syysnumeron sisältöä ja todettiin, että parhaimman jutun valitseminen on mahdotonta, kun koko lehti on täynnä hyviä juttuja.”

Kysy lisää omasta mediasta ja sisällöntuotannon ratkaisuista

Päivi Laakso
Asiakasvastaava tuottaja
+358 50 327 5328

Ota yhteyttä