Natiivitiimimme kertoo: tällaiset sisällöt toimivat parhaiten
Haluatko tietää, miten luoda natiivisisältöä, joka todella resonoi ja tuottaa tuloksia? Esimerkiksi aidot tarinat toimivat natiivisisällöissä yleensä hyvin. Tutustu viiteen esimerkkiin ja lue parhaat vinkit onnistuneeseen kampanjaan!
Natiivisisältöjen menestyksessä on keskeistä yhdistää kuluttajille tärkeät aiheet ja brändin viesti luontevasti. Aidot tarinat, asiantuntijoiden haastattelut ja julkisuuden henkilöiden kertomat vinkit tai kokemukset tekevät sisällöstä entistä vaikuttavampaa. Miksi nämä elementit toimivat ja kuinka voit hyödyntää niitä sitouttavan ja tuloksellisen sisällön luomisessa? Koostimme tähän juttuun viisi erilaista natiivisisältöä, jotka ovat tehneet kampanjoissaan erittäin hienoa tulosta.
Paljon lisätietoa natiivimainonnasta löydät täältä.
Paras natiivisisältö on saumaton osa mediaa
Ruokasisällöt toimivat Otavamediassa erinomaisesti. Kotiliesi, Suomen vanhin naistenlehtibrändi, tavoittaa arjessa suuria yleisöjä – se on tuttu inspiraation lähde lähes jokaisessa taloudessa. Kotiliesi tavoittaa eri sukupolvet monilla kanavilla: printissä, verkkosivuilla ja somessa. Kotilieden pikkusisar Toukola on laajentanut tekemistä somen puolelle, ja suosituimpia sisältöjä ovat perinteiset klassikkoreseptit sekä uudet ruokahitit.
Kikkomanin lohivoileipäkakku ja S-marketin hot&honey -kastike ovat esimerkkejä sisällöistä, jotka yhdistävät perinteisen suomalaisen ruoan uuteen twistiin. Nämä sisällöt ovat saavuttaneet huikeat katselukerrat: Kikkomanin sisällöillä saimme 300 000 katselukertaa, ja S-marketin hot&honey -kastiketta katsottiin lähes 100 000 kertaa.
Parhaimmillaan natiivisisältö on juuri tämänkaltaista: se on linjassa sivuston muun sisällön kanssa ja ulkoasultaan yhteneväinen ympäristönsä kanssa. Tällainen luonteva yhteys luo saumattoman mainoskokemuksen ja hyödyntää median vahvaa yleisösuhdetta, mikä mahdollistaa kaupallisten kumppaneiden erinomaiset tulokset.
Toukola saavutti huikeat yli 28 miljoonaa katselukertaa vuonna 2024
Kampanja kiinnostavan vaikuttajan kanssa löytää yleisönsä
Novart lähti toteuttamaan Anni ja Ilkka Ihamäen vastaremontoituun kotiin upeaa keittiötä ja sen arkea helpottavia ratkaisuja. Annin eri kanavilta tutut kasvot ja Novartin tyylikkäät kuvat olivat laadukkaan natiivikampanjan peruspilareita, jotka saivat kuluttajat sekä tutustumaan Novartin brändiin että viettämään aikaa tyylikkäiden sisältöjen parissa. Unelmien keittiötä esittelevä natiiviartikkeli keräsi yleisöä Kotiliesi.fi:ssä, Anna.fi:ssä ja Kaksplus.fi:ssä sekä näiden uutiskirjeissä ja somekanavissa.
Natiivikampanja sai mahtavat yli kolme miljoonaa impressiota ja lähes 116 000 sivun katselua. Orgaaniset ja maksetut somenostot saivat lähes 345 000 näyttökertaa. Keskimäärin sivukävijä vietti aikaa kunkin median sivuilla lähes 3,5 minuuttia.
Osaamme suositella kampanjaasi sopivaa vaikuttajaa, kysy lisää!
Hyvin suunniteltu natiivi viestii kohderyhmälle oikeassa kanavassa
Parhaisiin tuloksiin päästään natiivimainonnassa, kun sisältö suunnitellaan tarkasti kohderyhmää varten ja se istuu saumattomasti mediaympäristöön. Kun viesti on kohdennettu oikein ja se puhuttelee kuluttajia heidän omassa ympäristössään, saavutetaan huikeita tuloksia.
Hyvää Suomesta -merkin kampanjassa Otavamedia otti tämän huomioon täydellisesti. Kampanja tavoitti kaksi eri kohderyhmää – perheelliset ja nuoret – erikseen räätälöidyllä sisällöllä. Perheellisille suunnattuja artikkeleita sävytettiin mm. keittiömestarin asiantuntemuksella, ja nuorille tarjottiin hauska ja mukaansatempaava TikTok-kampanja (video ohessa), jossa vaikuttaja Jasmin Ngo houkutteli kuluttajia etsimään Hyvää Suomesta -tuotteita kaupasta.
Kampanjan tulokset puhuvat puolestaan: se keräsi yli 2 miljoonaa somenäyttöä ja natiiviartikkelinostot saavuttivat yli 4 miljoonaa näyttökertaa. Sisältö herätti keskustelua somessa ja toi Hyvää Suomesta -merkin tietoutta kuluttajien arkeen valikoitujen sesonkien ja ruokailon kautta. Viesti meni perille, koska valitsimme oikeat viestit oikeisiin kanaviin, joissa kohderyhmämme viettivät aikaansa.
@kotiliesi Mainos Ruokatieto 💙 Ruokaralli kahdessa minuutissa 😱 @jasmin.ngo oli kaksi minuuttia aikaa löytää kaupasta mahdollisimman monta Hyvää Suomesta -merkin tuotetta. Arvaa monta löytyi? 😎 🇫🇮 Hyvää Suomesta -merkki takaa, että tuotteen työ ja raaka-aine tulevat Suomesta 🇫🇮 350 yrityksellä on oikeus käyttää merkkiä 🇫🇮 12 000 tuotteella on merkki 🇫🇮 Merkki ansaitaan osaamisella ja täyttämällä tiukat kriteerit, sitä ei voi ostaa rahalla 🇫🇮 Merkin käyttöä valvotaan säännöllisesti #HyvääSuomesta #RuokaaOmastaMaasta #kauppareissu ♬ Pumpkins – Chris Alan Lee
Ruokaralli TikTok-kampanja Jasmin Ngon kanssa
Aito asiakastarina puhuttelee
S-Pankki Privatelle toteutettu natiivikampanja keskittyi aidon asiakastarinan voimaan. Marcus Grönholm oli luonteva valinta kampanjan keskiöön, sillä hänen kokemuksensa toimi tehokkaasti vertaistarinana, joka puhutteli kohderyhmää. Kampanjassa hyödynnettiin myös S-Pankin asiantuntijan haastattelua, joka vahvisti brändin asiantuntijuutta ja luotettavuutta.
Kampanjan avulla lisättiin tietoisuutta S-Pankki Privaten palveluista ja luotiin mielikuva helposti lähestyttävästä ja asiantuntevasta toimijasta. Myös lukujen valossa kampanja onnistui erinomaisesti. Sivulataukset olivat yli kaksinkertaiset Tekniikan Maailman keskitasoon verrattuna, ja Rallit.fi ja tekniikanmaailma.fi generoivat kampanjalle mukavasti liikennettä. Somekanavissa näyttökertoja tuli hienosti ja sitoutuminen postauksen teemoihin oli erittäin hyvällä tasolla.
Vinkkejä onnistuneeseen kampanjaan
- Perinteiset ideat toimivat usein paremmin kuin luulet: älä pelkää palata klassikoihin. Ei aina tarvitse keksiä pyörää uudelleen, vaan joskus vanhat, tutut jutut resonoivat parhaiten.
- Oikea viesti, oikeassa kanavassa: kampanjan onnistuminen perustuu viestin tarkkaan kohdentamiseen ja sen sijoittamiseen oikeaan ympäristöön.
- Suunnittele ja pidä tiiviinä: hyvä suunnittelu vie pitkälle. Vaikka budjetti olisi pieni, huolellinen toteutus voi tuottaa isoja tuloksia.
- Hyödynnä omia asiantuntijoita: yrityksesi asiantuntevat kasvot ja tarinat luovat luotettavuutta. Käytä näitä vahvuuksia sisällöissä ja haastatteluissa.
- Monikanavainen viestintä on avain menestykseen: viesti useassa kanavassa, mutta muokkaa sisältöä aina kanavan tyyliin sopivaksi.
Lopputulos? Hyvin suunniteltu natiivimainonta ei vain tavoita oikeaa yleisöä, vaan myös luo yhteyksiä ja herättää keskustelua.
Minkälaisella budjetilla syntyy tehokas natiivikampanja?
Tästä kerromme lisää seuraavassa natiivimainonnan artikkelissamme 🙂
Haluatko tietää lisää natiivimainonnasta?
Satu Laksola
Vastaava tuottaja
+358 44 048 7401