Näyttävää digimainontaa kevyemmällä hiilijalanjäljellä

Meitä mediana, samoin kuin mainostajia, askarruttaa mainonnan hiilijalanjäljen todentaminen ja sen pienentäminen. Printtipuolella olemme tällä saralla pidemmällä, mm. kaikki aikakauslehtemme painetaan Suomessa, ja logistiikkaan ja paperivalintoihin kiinnitetään paljon huomiota. Digimainonnan hiilijalanjäljestä emme ole puhuneet paljonkaan oman talon ulkopuolella, joten kerrotaanpa, miten voit vaikuttaa asiaan Otavamedialla mainostaessasi.

Näyttävää digimainontaa kevyemmällä hiilijalanjäljellä

Otavamedialta saa hyvin monenlaisia digimainonnan ratkaisuja: bannereita, tapetteja, rich mediaa, videomainoksia, natiivimainoksia, reseptinäkyvyyttä, somemainoksia, avaussivuja ja uutiskirjepaikkoja. Valikoima perustuu kysyntään: tarjoamme sitä, mitä meiltä halutaan ostaa. Kaiken digimainonnan hiilijalanjäljen mittaaminen ja pienentäminen on suuri työ, mutta suunta on selkeä. Haluamme oppia aiheesta lisää ja olla vastuullisempia. Nyt kerromme yleisesti digimainonnan hiilijalanjälkeen vaikuttavista asioista ja yhteistyökumppanimme Nexdin rich media -ratkaisuista, joilla pienempi hiilijalanjälki on jo nyt arkipäivää!

Suuret tiedostot ovat energiarohmuja

Näyttävät kuvat, videot, äänet ja muut elementit tyylikkäästi yhdisteltynä luovaksi ratkaisuksi onnistuvat todennäköisesti tavoittamaan asiakkaasi huomion. Mutta. Pääsääntöisesti mitä enemmän elementtejä mainos sisältää, sitä suurempi on sen tiedostokoko. Tiedostoja voi toki pakata, muttei pöperöksi asti.

Mainoksen suurempi tiedostokoko vaikuttaa suoraan sen energiankulutukseen

  • sisällöntuotannossa (laitteisto, ohjelmistot, tuotannon kesto)
  • tallennustilassa (datakeskukset, serverit)
  • aineiston siirrossa
  • mainonnanhallintajärjestelmissä
  • käytettävän kohdennusdatan määrässä
  • vastaanottajan päätelaitteilla
  • digitaalisena jätteenä

Pieni tiedostokoko ja näyttävä mainos samassa paketissa

Hienot staattiset kuvabannerit voivat toimia vallan mainiosti ilman liikkuvia elementtejä tai ääntä. Jos haluat mainoksen, joka on sekä visuaalisesti upea, mahdollisimman sitouttava, tehokkaasti tuotettu että pieni tiedostokooltaan, kannattaa tutustua Otavamedian myymiin Nexdin rich media -ratkaisuihin. Html5-tiedostoihin verrattuna Nexdin tiedostot ovat monta kertaa pienempiä, ja ero on vielä merkittävämpi videoissa.

Tavallinen videomainos VS Nexdin videomainos

Nexdin teho perustuu WebGL-teknologiaa käyttävään GPU-prosessointiin. Tavallinen CPU-prosessointi käyttää keskusyksikköä kaikkeen verkkosivun sisältöön, GPU taas tarkoittaa grafiikkaprosessointiyksikköä. Tämä hieman haastava tekninen määritelmä tarkoittaa sitä, mainokset latautuvat nopeasti eikä niiden näyttäminen kilpaile muiden sivuston resurssien kanssa. Tiedostot ovat pieniä laadusta tinkimättä.

Esimerkkejä, olkaa hyvä

Mainostajan ei tarvitse olla koodari tai tekoälyvelho saadakseen kampanjaansa tyylikkäitä rich media -ratkaisuja. (Harva on eikä tarvitsekaan olla.) Kun sinulla on tarve kertoa tuotteesta ja palvelusta, sisältö kyllä syntyy. Viestisi taipuu nopeasti näyttävän rich median muotoon Otavamedian AdOpsin käsissä! Erilaisia mainosmuotoja on paljon, löytyy pyyhkäistävää, pyöritettävää, kelluvaa, panoraamaa, videon ja kuvan yhdistelmää ja vaikka mitä. Alla on esimerkki suositusta Split screen carouselista, ja kymmeniä eri mainosmuotoja näet linkistä kuvan jälkeen.

Nappaa huomio ja sitouta

Tehokas ja samalla tiedostokooltaan kevyt mainosmuoto on oivallinen valinta, varsinkin kohdistettuna suoraan oikealle yleisölle. Ei hukkanäyttöjä, vaan aiheesta kiinnostuneita silmäpareja. Kokeile seuraavaan kampanjaasi Nexdin rich media -ratkaisuja – meiltä saat tarjouksen yhteydessä mallin siitä, miten hienolta mainoksesi voisi rich media -ratkaisuna näyttää! Ota yhteyttä Otavamedian yhteyshenkilöösi.

Mitä vastuullisuustyötä printtipuolella tehdään?

Printtimedioissa teemme vastuullisuusyhteistyötä painotalo PunaMustan kanssa. Kaikki Otavamedian aikakauslehdet painetaan Suomessa, logistiikkaketjuja optimoidaan ja paperinkäyttöön kiinnitetään erityistä huomiota hävikin pienentämiseksi. Valmista ei toki ole printinkään puolella, mutta tavoitteena on hiilineutraalius.

Tehdään yhdessä parempi digikampanja

Tuomo Julmala
Key Account Manager
+35850 494 9315

Ota yhteyttä