Aikakauslehtimainonta toimii – tutkitusti

Tutkimme Otavamedialla vuosittain satoja aikakauslehtimainoksia. Tulokset kertyvät tietopankkiimme, joka tällä hetkellä kattaa jo yli 10 000 mainosta tai kampanjaa. Tietopankkimme tietojen valossa voidaan todeta aikakauslehtimainonnan olevan varsin tehokas mainonnan keino.

Mainonnan vaikuttavuutta ja kampanjan toimivuutta voidaan todentaa mainonnan jälkimittauksella. Tutkimme vuosittain noin 400 aikakauslehtimainosta, joiden tulokset kertyvät kattavaan tietopankkiimme. Tällä hetkellä se käsittää jo yli 10 000 tutkitun mainoksen tai kampanjan tulokset. Niiden avulla voimme analysoida aikakauslehtimainonnan toimivuutta monista eri näkökulmista ja jaotella tietoa mainostajittain, toimialoittain, mainostyypeittäin sekä medioittain.

Huomioarvot ovat kasvaneet systemaattisesti

Aikakauslehtimainonnan huomioarvot ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Vuonna 2019 tutkittujen mainosten huomioarvojen keskiarvo oli peräti 70%. Kasvua on ollut viiden edeltävän vuoden aikana 7 %-yksikköä. Aikakauslehtimainonnan huomioarvoon vaikuttaa tietopankkimme mukaan luovan toteutuksen lisäksi voimakkaasti mainoksen koko – mitä näyttävämpi mainoskokonaisuus aikakauslehdessä on, sitä paremman huomioarvon mainos usein saa.

Huomioarvon herättäjänä myös liitteet toimivat erinomaisesti. Niiden huomioarvo on keskimäärin 76%. Naiset huomaavat parhaiten elintarvikemainontaa, ja erityisesti herkuttelutuotteet nousevat selvästi esille. Myös kosmetiikka- sekä kodintarvike- ja sisustusmainonta huomataan hyvin. Miehillä korkeimmat huomioarvot saavat keskimäärin automainonta, erilaiset rakentamiseen ja remontointiin liittyvät mainokset sekä urheiluun, metsästykseen ja kalastukseen liittyvien tuotteiden mainonta.

Aikakauslehtien huomioarvot kasvaneet huimasti
Aikakauslehtien huomioarvot ovat kasvaneet huimasti vuosi vuodelta.
Lähde: Otavamedian Mainosmittari-tutkimukset ja -tietopankki, Leanlab by Digitalist

Tuotenäyte tai käyttövinkki voi tehokeinona kasvattaa ostokiinnostusta

Aikakauslehtimainokset onnistuvat herättämään tehokkaasti ostokiinnostuksen. Parhaiten se onnistuu, kun mainos kohtaa kuluttajan oikea-aikaisesti oikeassa mediaympäristössä. Tutkittujen mainosten ostokiinnostuksen keskiarvo on 66% eli kaksi kolmesta kertoo tutkitun mainoksen lisäävän kiinnostusta ostaa mainostettu tuote. Ostokiinnostusta kasvattaa myös erilaisten tehokeinojen käyttö mainoksessa. Tällainen voi olla esimerkiksi mahdollisuus kokeilla tuotetta mainoksen mukana olevan tuotenäytteen avulla, tuotteeseen liittyvä herkullinen resepti tai muu käyttövinkki.

”Aikakauslehtimainokset onnistuvat herättämään tehokkaasti ostokiinnostuksen. Parhaiten se onnistuu, kun mainos kohtaa kuluttajan oikea-aikaisesti oikeassa mediaympäristössä.”

Mainokset sopivat aikakauslehtien mediaympäristöön ja herättävät myönteisiä mielikuvia

Kuluttajat kokevat aikakauslehtimainokset tärkeäksi osaksi lehden sisältöä eikä mainosten koeta juurikaan ärsyttävän. Aikakauslehden mediaympäristöön sopivat mainokset herättävät usein myönteisiä mielikuvia. Tämä vaikuttaa selvästi kasvattavan ostokiinnostusta, joten luovaan toteutukseen kannattaa panostaa. Kolme neljästä mainonnan tutkimuksiin vastanneista kertoo lukevansa mainoksessa olevan tekstin kokonaan tai lähes kokonaan, joten mainoksen viesti menee aikakauslehdessä hyvin perille.

Tavoita kohderyhmäsi tehokkaasti, ota yhteyttä!

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä