Nousevat hinnat huolettavat – mutta matkailusta ja hyvinvoinnista ei haluta luopua

Otavamedia selvitti kuluttajien ostoaikeita ja sitä, miten hintojen nousu vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Kysely toteutettiin Annan ja Tekniikan Maailman paneeleissa keväällä 2022. Vastaajia oli yhteensä noin 1 500 kpl.

Maailmassa on ollut monenlaisia muutoksia ja sillä on väistämättä vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ostajan ostokyky ja –halu näkyvät kulutuksessa: millaisia asioita hän ostaa ja miten paljon käyttää niihin rahaa. Selvitimme Otavamedialla, miten hintojen nousu vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.

Hintojen nousu vaikuttaa valintoihin ruokakaupassa

Reilu kolmannes vastaajista arvelee taloudellisen tilanteensa heikentyvän seuraavan puolen vuoden aikana. Yli puolet kuitenkin uskoo taloudellisen tilanteensa pysyvän ennallaan ja jopa paranevan.

Erilaisten tuotteiden kuten elintarvikkeiden ja polttoaineiden hinnat ovat olleet nousussa viime kuukausina. Kun kysyimme, vaikuttaako ruuan hintojen nousu valintoihin ruokakaupassa, sen kerrottiin jo nyt vaikuttavan niihin. Hintojen nousulla on jonkin verran vaikutusta kuluttajien muuhunkin ostokäyttäytymiseen.

Matkailu nousussa: Kotimaan matkailu kiinnostaa

Annan lukijat aikovat hankkia pukeutumisen, kosmetiikan ja terveyden ja hyvinvoinnin tuotteita sekä aikovat matkustaa. Vastaajat kertoivat käyttävänsä ylimääräisen rahansa mieluiten säästämiseen, kulttuuritapahtumiin ja matkailuun.

TM:n lukijat aikovat hankkia puolestaan remontointiin ja rakentamiseen liittyviä tuotteita. Kyselyyn vastaajat kertoivat myös ostavansa pukeutumisen ja elektroniikka- ja tietotekniikan tuotteita sekä aikovat matkustaa. Tekniikan Maailman lukijat käyttävät ylimääräisen rahan mieluiten säästämiseen, sijoittamiseen, kodin remontoimiseen ja matkailuun.

Kodin kerrotaan olevan tärkein paikka palautumiselle ja rentoutumiselle. Kun kotona vietetään paljon aikaa, siihen halutaan myös panostaa. Lisäksi yli puolet suunnittelevat matkustavansa ensi kesänä kotimaassa. Ulkomaille aikoo matkustaa reilu viidennes vastaajista.

Hintojen nousu vaikuttaa mm. ruokakaupassa asioimiseen. Lisäksi ostoaikeet keskittyvät matkusteluun, pukeutumisen, kosmetiikan ja terveyden ja hyvinvoinnin tuotteisiin sekä remontointiin ja rakentamiseen. Kyselyn tuloksia kannattaa hyödyntää, kun mietitään mainoskampanjaa ja sen jakelukanavia. Kysy tarkempia tuloksia meiltä!

Lähde: Otavamedian Annan ja Tekniikan Maailman paneelit 22.3.-28.3.2022

Suunnitellaan mainoskampanja yhdessä, ota yhteyttä!

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä