Pian mennään taas kohti uusia alkuja

Vaikka terveyden ja hyvinvoinnin teemat ovat pinnalla jatkuvasti, selkeä kiinnostuspiikki näihin aiheisiin nousee vuoden alussa ja kesälomien jälkeen. Toimitukset tuottavat lukijoille ja verkkokävijöille valtavan määrän sisältöä, joka tukee elämänmuutosta tekeviä, terveystietoa etsiviä, ruokaremontista haaveilevia tai liikuntaharrastuksen aloittavia. Lue myös hyvinvoinnin ja kauneuden trendeistä sekä missä mainostajan kannattaa näkyä!

Teki uudenvuodenlupauksen tai ei, uuden vuoden alku aktivoi ihmisiä tarkastelemaan elintapojaan ja liikuntatottumuksiaan. Monipuoliseen ruokavalioon, hyviin yöuniin ja liikuntaan liittyvät sisällöt ovat suosittuja, ajankohtaiset trendit huomioiden. Annan, Kotilieden ja Seuran toimituksissa ollaan hyvin perillä siitä, mistä aiheista lukijat ja verkkokävijät haluavat tietää lisää, annetaan siis asiantuntijoiden puhua!

Kauneuden ja hyvinvoinnin äärellä Annassa

Annan toimituksesta kerrotaan, että nämä kauneuden ja hyvinvoinnin sisältöalueet ovat olleet suosittuja vuonna 2023

  • Hiustenhoito, erilaiset hiusmallit, kampausten tekeminen
  • Parhaat kosmetiikkatuotteet, kuten vuoden paras ripsiväri
  • Näppärät meikkiniksit ja uutuustuotteet
  • Täsmätreenit, kuten kyykky- ja liikkuvuusharjoittelu
  • Keho-mieli-kokonaisuus
  • Unen ja jaksamisen parantaminen lisäravintein

Anna.fi:n sisältöstrategi Kaisa Uusitalo sanoo toimituksen olevan jatkuvasti sormi maailman pulssilla. Luetuimpia ja haetuimpia teemoja seurataan joka päivä ja trendinenät nuuhkivat tietoa niin kotimaan tapahtumista kuin ilmiöistä maailmalla. Valtava tietomäärä jalostuu toimituksessa meitä suomalaisia puhuttelevaan muotoon ja kiinnostavimmat jutut päätyvät verkkoon ja lehteen kuluttajien iloksi.

Vuoden 2024 kauneustrendejä

  • Punahuulet ja paksut rajaukset palaavat
  • Ballerina-tyyli meikissä ja hiuksissa
  • Merenneidon lasi-iho
  • Ysärinostalgiaa – grunge ja ruskea huulipuna
  • Kasvojen rullauksesta led-valohoitoon kotona
  • Tekoäly suunnittelee täydellisen kampauksen ja meikin
  • Monimuotoisuus ja osallisuus: kaikki ihonvärit, vartalomallit ja sukupuolet huomioidaan

Tavoitteena Hyvinvoiva minä

Annan toimituksessa tuotetaan hyvinvointiin liittyvää sisältöä samalla periaatteella kuin kauneussisältöjä – asiantuntevasti. Lehden teemoissa hyvinvointi vilahtelee esiin säännöllisesti, mutta verkossa aiheelle on omistettu kokonaan oma teemaosio. Hyvinvoiva minä kokoaa yhteen kaikki sisäiseen ja ulkoiseen hyvinvointiin kuuluvat sisällöt. Teemaosio tarjoaa inspiraatiota ja vinkkejä hyvinvointiin muun muassa artikkeleiden, persoonallisten vertais- ja onnistumistarinoiden, houkuttelevien reseptien sekä treeni- ja ruokavaliovinkkien muodoissa. Teemaosio sopii näin monen eri hyvinvointiin ja terveyteen liittyvän palvelun ja tuotteen mediaratkaisuksi, samalla auttaen lukijan kokonaisvaltaista elämäntyyliä ja -laatua edistäviä valintoja.

Mainostajalle teemaosio tarjoaa brändin sanomaa vahvistavan mainoskontekstin hyvinvoinnin ympäriltä, joka toimii poikkeuksellisen hyvin. Erilaisia ratkaisuja löytyy niin räätälöidyistä display-paikoista kuin laadukkaista natiivisisällöistä, jotka mainostaja voi tilata Otavamedialta avaimet käteen -periaatteella.

Kotilieden resepti terveyteen ja hyvinvointiin

Moni etsii terveyshuoliin neuvoja verkosta, missä vastauksia, kommentteja, mainoksia ja kaupallisia yhteistöitä on tarjolla loputtomasti. Kotilieden toimitus onkin huomannut, että toimitettu asiantuntijatieto kiinnostaa sekä Kotiliesi.fi:ssä, lehden somessa että hakukoneissa, joista ihmiset etsivät luotettavaa tietoa esimerkiksi sairauksien oireista ja oikeasta hoidosta. Vuonna 2023 Kotilieden kävijöitä kiinnostivat eniten arkisiin terveyspulmiin, kuten vatsan hyvinvointiin, intiimivaivoihin, uupumukseen, suunterveyteen sekä hiusten ja ihon hoitoon liittyvät artikkelit.

Tämän perusteella ei tule yllätyksenä, että Kotilieden hyvinvointia käsittelevät artikkelit ovat Kotilieden luetuimpien joukossa. Hyvinvointi on tarkalleen ottaen kolmanneksi luetuin kategoria Kodin ja Reseptien jälkeen!

Kodin lehtien tuottaja Jenni Juntunen selventää, miten toimituksessa pysytään ajankohtaisen tiedon ytimessä:

”Osallistumme alan tilaisuuksiin, seuraamme tiedotteita, uutisointia, kirjallisuutta, asiantuntijoita, some-keskusteluita ja dataa siitä, mitkä aiheet ihmisiä kulloinkin kiinnostavat.”

Lukijoiden ja verkkokävijöiden luottamus lunastetaan siis kovalla työllä.

Seuran suositut 10 kysymystä, terveystarinat sekä totta vai tarua

Seurassa ilmestyy uusi terveysartikkeli joka viikko, joten sisältöä riittää niin printtiin kuin verkkoon. Seuran terveysteemoissa huomioidaan aina ajankohtaisuus sekä joustavasti aikuisen lukijakunnan ja Otavamedian myynnin toiveet. Teemoja käsitellään monipuolisesti eri juttutyypeissä, niitä ovat laaja 10 kysymystä -artikkeli, lukijoiden omat terveystarinat sekä totta vai tarua -terveysväittämät.

Toimituspäällikkö Anu Vaskimo selvittää Seuran terveyssisältöjen salaisuutta:

”Seuran terveyssisällöt lehdessä ja verkossa ovat luotettavia, sillä ne perustuvat aina asiantuntijan haastatteluun. Pyrimme rakentamaan verkkoon teemasta kokonaisuuden, josta löytyy x-teemasta niin asiantuntijan vastaukset kiinnostavimpiin kysymyksiin kuin linkit terveystarinoihin, jotka myös kiinnostavat aiheen perässä tullutta lukijaa.”

Aiheen kokonaisvaltainen käsittely ja lisätietojen linkitykset palvelevat lukijoita, kävijöitä ja mainostajia erinomaisen hyvin.

Vuoden 2024 hyvinvointitrendejä

  • Itsensä hoitaminen ja hoivaaminen – hakuliikenne on moninkertaistunut viimeisen 5 vuoden aikana
  • Terveyden mittaaminen ja hyvinvointirobotiikka
  • Kasvissyönnin lisääntyminen ja planetaarinen terveys
  • Paastoaminen osaksi rutiineja
  • Kuukautispositiivisuus
  • Lääkesienet
  • Äänikylvyt
  • Julkisten tilojen ja työpaikkojen päiväunipaikat
  • Mielenterveyden hoito valtavirtaistuu ja normalisoituu

Muista muutkin mediat

Kannattaa huomata, että terveys ja hyvinvointi eivät teemoina nouse esiin vain Annassa, Seurassa ja Kotiliedessä, vaan monet muutkin mediamme nostavat aiheita esiin oman yleisönsä kannalta kiinnostavasti. Esimerkiksi Tekniikan Maailma kirjoittaa itsensä mittaamisen teknologioista (nro 17/2024) ja lääketieteen teknologian kehityksestä (nro 8/2024). Golflehti ja Golfpiste.com puolestaan ovat urheilumedioina merkittävissä määrin hyvinvointia edistämässä, golfkierrokseen kuuluva liikunta sekä golfareiden kiinnostus oman terveyden edistämiseen on hyvä pitää mielessä. Viva-lehti kertoo terveysaiheista joka numerossa. Muun muassa numerossa 2/2024 laitetaan selkäkivut kuriin ja numerossa 3/2024 ehkäistään osteoporoosia.

Entä mitä näyttää tutkimusdata?

Täydentämään kokonaisuutta pyysimme tutkimuspäällikkö Katja Sampolta päivitystä terveyden ja hyvinvoinnin tutkimusdataan. Katja toteaa, että

  • terveys ja hyvinvointi kiinnostavat naisia edelleen paljon, tämä on trendinä kasvussa. Naisista 69 % on kiinnostunut hyvinvoinnista ja terveydestä.
  • Otavamedia tavoittaa terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneista suomalaisista 56 %
  • Anna.fi ja Kotiliesi.fi tavoittavuudet ovat huikeassa kasvussa tässä kohderyhmässä
  • mainonta toimii tutkitusti sekä Otavamedian aikakauslehdissä että verkossa

Katja tarkentaa myös, että terveyden ja hyvinvoinnin aiheista keskimääräistä suomalaista kiinnostuneempia löytyy Annan, Kotilieden ja Seuran lisäksi Vivan, Kotiliesi Käsityön, Maallan, Dekon ja Golflehden lukijoista. Verkon puolella terveysaiheista keskimääräistä suomalaista kiinnostuneemmat yleisöt löytyvät Anna.fi:n, Kotiliesi.fi:n, Seura.fi:n, Kaksplus.fi:n ja Hymy.fi:n sivustoilta.

Lähde: KMT 2023, Kantar TNS Oy.

Hyvin profiloivat mediat ja omien yleisöjen tuntemus ovat Otavamedian valtteja, kun puhutaan aidosti kiinnostuneiden yleisöjen tavoittamisesta. Omat ennakkoasenteet kannattaa laittaa sivuun ja kysyä Mediamyynniltä, miten parhaiten tavoittaa terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneet!

Kysy lisää terveyden ja hyvinvoinnin yleisöistä

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä