Ruoanlaittajat arvostavat nyt kotimaisuutta ja laadukkaita raaka-aineita
Kysyimme ruokamedioidemme lukijoilta, kuinka he vuonna 2021 määrittävät ruoan laatutekijät ja mikä saa kokeilemaan uutta. Kävi ilmi, että suomalaiset arvostavat laadukkaita raaka-aineita ja terveellisyyttä, kasvisten roolin korostuessa myös sekaruokavaliossa yhä enemmän. On myös selvää, että kotimaisuus ja lähituotanto johtavat laatumittareissa niin vahvasti, että termi suomalainen ruokakulttuuri on vakiinnuttanut paikkansa pysyvästi.
Selvitimme Annan ja Kotilieden lukijoilta, mitä heidän keittiöissään kokataan vuonna 2021, mitä he erityisesti ruoassa arvostavat ja mikä innostaa kokeilemaan uutta. Vastauksia kyselyyn saimme lähes 700. Tulokset antavat kattavan kuvan siitä, millaista kohderyhmää mainostaja näiden medioiden kautta tavoittaa ja ennen kaikkea, mistä ruokamainostajan juuri nyt kannattaa olla hereillä.
Kotimaisuus kiinnostaa ruokatrendeistä eniten
Keittiössä halutaan hyödyntää nyt hyviä ja laadukkaita raaka-aineita läheltä. Kotimaisuus nousee selvästi kuluttajien laatukriteereissä kärkeen. Raaka-aineissa suositaan tyypillisiä suomalaisia suosikkeja, kuten juureksia, kalaa ja perunaa. Hintaa korkeammalle arvostetaan lisäksi terveellisyyttä, laadukkaita raaka-aineita ja ennen kaikkea hyvää makua.
On selvää, että suomalainen ruokakulttuuri on vakiinnuttanut paikkansa niin kuluttajien arjessa kuin juhlassakin. Vuonna 2021 lukijamme kertoivat kokkaavansa muun muassa näitä kotimaisia klassikoita ja kestosuosikkeja:
”Kalaa, mieluiten kotimaista, kanan ja kalkkunan lihaa, vihanneksia ja perunaa. Kotimaisista jauhoista leipää ja leivonnaisia.”
”Runsaasti salaatteja kotimaisista aineksista, kasvissosekeittoja kotimaisista juureksista, myös muita keittoja ja uuniruokia. Leivonnaisia ja marjapiirakoita.”
”Kalaruokia tuoreesta, kotimaisesta kalasta. Salaattia, jossa on kauniita värejä, erityisesti vihreää paljon. Perunaa eri tavoin, jälkiruokia jugurtista ja marjoista tai hedelmistä.”
Lisää kasviksia lautaselle ja helppoutta arkeen laadukkailla puolivalmisteilla
Ruoka ei ole pelkästään nautinto tai arjen välttämättömyys, vaan ruoassa kiinnostaa yhä enemmän myös terveellisyys. Kasvisruokavalio on kasvattanut suosiotaan jo pitkään, mutta myös moni sekaruokailija haluaa nyt lisää kasviksia lautaselleen. Vaihtoehtoja punaiselle lihalle sekä kevyitä ja raikkaita ruokia suositaan. Vaikka lihasta ei täysin luovutakaan, halutaan sekaruokavalioonkin enemmän kasviksia, juureksia ja marjoa.
Moni kertoi pyrkivänsä lisäämään kasviksia lautaselleen. Laadukkaat puolivalmisteet sekä erilaiset lihankorvikkeet tuovat myös helppoutta arkeen. Tuttuja arkiruokia voi näppärästi tuunata vaihtamalla osan lihasta kasviksiin tai kokeilla lihan sijaan jotain kasviproteiinituotetta. Miten kasvisten lisääminen näkyy lukijoidemme keittiöissä? Näin lukijat kommentoivat:
”Mahdollisimman paljon kasviksia ja vihanneksia. Aion panostaa ruoan terveellisyyteen ja ravitsevuuteen”
”Perinteisiä suomalaisia ruokia: makaronilaatikkoa, lihapullia, hernekeittoa, mutta kokeilen myös lihankorvikkeita, Härkis on jokaviikkoisessa käytössä.”
”Enemmän kasvisaterioita, vähemmän lihaa.”
Aikakauslehdet ovat ylivoimainen ruokainspiraation lähde
Kotikeittiöissä siis kokataan ja leivotaan paljon, mutta mistä ideat uusiin resepteihin haetaan? Somen ja netin maailmassa inspiraatiota on tarjolla valtavasti, mutta myös perinteiset aikakauslehdet pitävät vahvasti pintansa. Näyttävät annoskuvat ja herkulliset reseptit lehtien sivuilla ovat edelleen ylivoimainen inspiraation lähde kotikokkaajille ja innokkaille leipojille. Kaikista lukijakyselyyn vastanneista jopa yli 70 % kertoi kokeilevansa tyypillisimmin uutta reseptiä juuri aikakauslehden innoittamana. Houkuttelevien kuvien äärelle pysähdytään ja herkullisen resepti-idean voi poimia lehdestä reseptikirjan väliin muistiin tulevia kokkauskokeiluja varten.
Aikakauslehdet tarjoavat ruokamainostajalle erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa aktiiviset ruoanlaittajat, kotikokkaajat ja leipojat sekä innostaa ja inspiroida kokeilemaan uutta. Myös Otavamedian verkkomedioiden kautta mainostaja tavoittaa erittäin tehokkaasti ruoanlaitosta kiinnostuneet. Esimerkiksi kontekstuaalinen mainonta on tehokas keino tavoittaa kuluttaja oikeassa hetkessä. Reseptisivustoa tutkiva kuluttaja on todennäköisesti keskimääräistä kiinnostuneempi tuotemainoksista, jotka luontevasti linkittyvät ruoanlaittoon tai leivontaan. Vaikuttamisen vaihtoehtoja riittää, sillä Otavamedian kautta tavoitat lähes 1,5 miljoonaa ruuasta ja ruuanlaitosta kiinnostunutta.
Kyselyn tuloksista kerrotaan lisää toisessa artikkelissa, jonka aiheina on mm. kattaus, leipominen, puolivalmisteiden käyttö sekä arki- ja juhlaruokiin panostaminen. Lue toinen artikkeli täältä!
Tavoita innokkaat kotikokkaajat ja leipojat inspiraationsa äärellä.
Ota yhteyttä!
Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137