Salakuunteleeko mainostaja meitä?

Lomailin kolmen ystäväni kanssa Lapissa. Pitkällä automatkalla oli aikaa rupatella. Pian Facebookissa alkoi pyöriä mainos, joka oli epäilyttävän lähellä erästä puheenaihettamme. Sattumaako? Lue Otavamedian Väinö Teittisen silmälasien tarina ja erota faktat urbaanilegendasta.

Kerroin ystävilleni tarinan, kuinka olin päätynyt ostamaan silmälasit verkkokaupasta. Turmelin huolimattomuuttani moniteholinssit. Olin vihainen itselleni – harmitti tuhlata vuosittain satoja euroja uusiin silmälaseihin. Googlasin halvempia ratkaisuja, kuten ”Can you polish scratched glasses?”. Kokeilin, ei toimi. Seuraavaksi etsin verkkokauppoja ja mietin, miten turvallista tai edes sallittua on myydä verkossa kaksiteholaseja?

Kaikkiin kysymyksiini löytyi vastaukset ruotsalaisen firman suomalaisilta verkkosivuilta. Artikkelit oli hyvin laadittu ja sain runsaasti uutta tietoa. Luottamusta lisäsi ajanmukaiset verkkosivut, auki oleva chatti ja Trustpilotin ylistävät arviot. Olin vakuuttunut ja uudet huokeat lasit päätyivät ostoskoriin.

Vähän tapahtuneen jälkeen sain ystävältäni WhatsApp-viestin: ”Juteltiin moniteholaseista ja niiden tilaamisesta autoillessa. Ja kappas minkä mainoksen FB minulle tarjosi.”

Ystäväni ei ollut koskaan etsinyt silmälaseja verkosta, joten oliko hänen puhelimensa salakuunnellut keskustelumme?

 

Silmälasimainos
Mainostajan kohdennettu Facebook-mainos

Sattumaako? Tuskin

Puheesi aktiivinen kuuntelu on luvallista, jos olet hyväksynyt sen käyttöehdoissa. Yleisin tilanne, jolloin puhettasi kuunnellaan luvallisesti, on ääniohjaus. Puhelimessa on tähän tarkoitukseen varattu äänipiiri, joka kuuntelee jatkuvasti puhettasi. Kun laite tunnistaa ennalta määritellyn avainsanan, se käynnistää ääniohjauksen. Applen puhelimissa taikasana on ”Hei Siri”. Tämän jälkeen äänitiedosto sujahtaa palvelimelle tulkittavaksi ja siitä jää samanlainen jälki kuin kaikesta toiminnasta verkossa. Jos sanot esimerkiksi ”Hei Siri, missä on lähin pizzeria?”, puheesi välitetään hakukoneelle. Sinusta tiedetään tämän jälkeen vähintään IP-osoite, päätelaite ja kiinnostuksesi pizzaan.

Salakuuntelu ja ääniohjattujen hakujen tallennus on kaksi eri asiaa. Google, Apple ja Facebook ovat kiistäneet salakuunteluun perustuvan mainonnan kohdistamisen eli sen, että kaikki puheesi lähetettäisiin verkkoon ja niitä käytettäisiin kohdennettuun mainontaan.


Neljä syytä, miksi mainostaja ei salakuuntele sinua

  1. Ei kannata – mainehaitta olisi suuri ja karkottaisi asiakkaita.
  2. Ei ole varaa – aina jää kiinni. Mikäli tietosuoja-asetuksia rikotaan, taloudelliset sanktiot ovat mittavia ja verrannollisia yritysten kokoon.
  3. Kapasiteetti ei riitä – puheentunnistus vie paljon puhelimen ja verkon kapasiteettia, siksi kuuntelusiru on opetettu tunnistamaan vain yksi sanonta ”Hei Siri”. Jos kaikki puheemme pitäisi analysoida ja siirtää varmuuden vuoksi muualle, tukkeutuisi verkko miljoonien puhelinten lähettämän datan vyöryyn.
  4. Ei tarvitse – annat jo vapaaehtoisesti itsestäsi tarpeeksi tietoa mainonnan kohdentamista varten.

Tuotan salaliittoteoreetikoille pettymyksen ja paljastan ensi kerralla, miten mainonnan kohdentaminen toimii niin kuin toimii. Seuraava kirjoitus ilmestyy muutaman viikon sisällä.

Haluatko jutella mainonnan kohdentamisesta?

Väinö Teittinen
AD, Concept Designer
+358 40 717 2616

Ota yhteyttä