Vanhemmuusmedia Kaksplus on ydinkohderyhmäänsä paljon suurempi — vauvaperheiden lisäksi tavoitetaan satojatuhansia muita lapsiperhe-elämästä kiinnostuneita

50 000. Niin monta vauvaa Suomeen syntyy keskimäärin joka vuosi. Perheitä, joissa on alaikäisiä lapsia, on Suomessa noin 550 000. Suomen suurin ja monipuolisin vanhemmuusmedia Kaksplus kerää sisältöjensä pariin joka kuukausi noin 800 000 eri kävijää. Miten tämä yhtälö on mahdollinen rajattuun aihepiiriin keskittyvälle medialle?

”Ydinkohderyhmäämme ovat vauvahaaveilijat, odottajat ja vauvojen vanhemmat, mutta tavoitamme monipuolisella sisällöllämme joka viikko myös satojatuhansia muita lapsiperhe-elämää itse eläviä tai siihen läheistensä kautta osallistuvia suomalaisia”, Kaksplussan sisällöntuotannosta vastaava tuoteomistaja Anna Huuhtanen sanoo.

Lapsiperheiden elämä ja kulutustarpeet kiinnostavat laajasti

Kaksplussan laadukkaita perhe-elämäsisältöjä kuluttavat paljon myös perheet, joissa lapset ovat jo ohittaneet vauvaiän. Erityisen suosittua sisältöä ovat koskettavat ja aidot perhe-elämätarinat, joita lukevat sivustolla tai kuuntelevat audioartikkeleina jopa sadat tuhannet suomalaiset joka viikko. Näistä sisällöistä tulee myös usein sosiaalisen median kanavissa keskusteluja herättäviä viraali-ilmiöitä.

Kaksplussan sisällöt kiinnostavat myös lapsiperheiden parissa työskenteleviä ammattilaisia: varhaiskasvattajia ja esimerkiksi terveys- ja sosiaalialan henkilöstöä.

Yksi ryhmä itse lapsiperheiden lisäksi nousee erityisesti esille, kun mietitään perheiden kulutustarpeita. Monessa suomalaisperheessä isovanhemmat osallistuvat aktiivisesti lastenlastensa elämään ja myös tukevat perheitä taloudellisesti. Isovanhemmat ja vauvaperheiden muut sukulaiset ovatkin yksi asiakassegmentti, jonka Kaksplussan tekijät ovat kohderyhmästänsä tunnistaneet.

Kaksplussan sisällöissä viihtyvät vauvasta haaveilevat, odottajat, vauvaperheet, taaperoiden ja pienten koululaisten perheet, lapsiperheiden parissa työskentelevät sekä isovanhemmat, kummit ja sukulaiset

Mikä lapsiperheitä mietityttää juuri nyt?

On kyse sitten odottajan tai synnyttäjän terveydestä, lasten hyvinvoinnista, lapsiperheiden tärkeimmistä hankinnoista tai yhteiskunnan ilmiöistä, joista lapsiperheissä juuri nyt puhutaan, Kaksplus tietää, mistä kohderyhmässä milloinkin ollaan kiinnostuneita. Toimituksessa tuotetaan sisältöä vahvasti dataperusteisesti ja seurataan tarkasti kohderyhmän kiinnostuksen kohteita ja käyttäytymistä.

”Olemme panostaneet useamman vuoden dataperusteiseen sisällöntuotantoon ja kävijöidemme yhä parempaan tuntemiseen. Toimittajiemme uutisnenien lisäksi rinnalle on tuotu monia muita keinoja arvioida datan avulla, mitkä aiheet kiinnostavat milloinkin kohderyhmäämme. Tulokset ovat olleet mitattavissa ja näkyvät kasvaneina liikennemäärinä”, Kaksplussan päätoimittaja Annina Pennonen sanoo.

Dataoppeja on hyödynnetty myös mainonnassa. Sisältöjen avulla tunnistetuista kuluttajista Otavamedia pystyy räätälöimään asiakkaan tarpeisiin hyvinkin tarkkoja yleisöjä. Mainonnan toimivuuden on huomattu olevan näiden kohdalla paljon parempaa kuin muissa kampanjoissa.

Kaksplus tavoittaa sisältöjensä parissa joka kuukausi noin 800 000 eri kävijää

Lähteet: Fiam / Audience Project, Tilastokeskus

Kaksplussan kävijät kuluttavat audiota

Luotettava ja tuore tieto odotuksesta, synnytyksestä ja vauva-ajasta on aina kuulunut Kaksplussan ytimeen. Nuoret aikuiset eli Kaksplussan ydinkohderyhmä kuluttaa Suomessa eniten audiosisältöjä digitaalisina palveluina kaikista ikäryhmistä. Kaksplus onkin laajentanut sisältöjään tänä vuonna myös audioihin, sekä podcasteihin että audioartikkeleihin.

Kaksplussan podcast-sarjassa Onks tää normaalia? keskustellaan odottajia ja synnyttäjiä kiinnostavista kysymyksistä yhdessä naistentautien erikoislääkärin kanssa. Podcastin seuraava tuotantokausi tulee käsittelemään ensimmäistä vauvavuotta.

Nainen viikkaa pyykkiä

Kiinnostaako yhteistyö Kaksplussan podcast-sarjassa? Ota yhteyttä Mediamyynnin yhteyshenkilöösi.

Ostopäätös syntyy usein mielipidevaikuttajan kautta

Mainostajalle on tarjolla monipuolisia mahdollisuuksia myös vaikuttajayhteistyön kautta. Kaksplussan kohderyhmä arvostaa sivuston suosittujen bloggaajien mielipiteitä. Tulevat äidit viettävät paljon aikaa vertailemalla tuotteita eri blogeista ja testiryhmistä. Lastentarvikehankinnoissa vaikuttajien ja läheisten suositteluilla ja kokemuksilla on merkittävä rooli.

Kaksplussan perhebloggaajat muodostavat ammattitaitoisten sisällöntuottajien joukon, joilla on vahva kokemus vaikuttajayhteistöistä ja kaupallisten kumppaneiden kanssa toimimisesta. Tarinallisuus ja aito yhteys mainostavan yrityksen kanssa ovatkin onnistuneen ja tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin avaimia.

Kaksplussan perheblogeihin kuuluvat Desire Nymark, Ihan mamina, Operaatio Äiti, Äiti ja melukylän lapset sekä Eveliina Matilda.

Kysy lisää perheyleisöjen tavoittamisesta!

Maarit Nykänen
Tiimin esimies, Natiiviratkaisut
+358 40 717 1726

Ota yhteyttä