Lasten liikenneturvallisuusvisa keräsi lähes 14 000 osallistujaa

Liikenneturva ja Otavamedia kampanjoivat lasten liikenneturvallisuudesta. Monikanavainen sisältö ja tietovisa näkyivät laajasti, toivat hyviä tuloksia ja herättivät keskustelua somessa.

Jaa

1. Lähtötilanne

Liikenneturva pyrki tavoittamaan lapsiperheet tärkeällä viestillä lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa. Otavamedian kanavissa toteutettu monikanavainen kampanja yhdisti natiiviartikkelin, tietovisan sekä digitaalisten medioiden ja sosiaalisen median näkyvyyden.

Tavoitteena liikennekasvatuksen edistäminen ja lapsiperheiden aktivointi

Keväällä 2025 toteutettu kampanja lähti liikkeelle konkreettisesta tavoitteesta: kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta lasten turvallisesta kuljettamisesta autossa sekä herättää keskustelua aiheesta lapsiperheiden keskuudessa. Liikenneturva halusi tarjota aiheeseen liittyvän interaktiivisen sisällön, joka opettaisi ja sitouttaisi samanaikaisesti. Kampanjan kohderyhmänä olivat erityisesti lapsiperheet.

2. Ratkaisu

Otavamedia toteutti Liikenneturvalle monikanavaisen kampanjan, joka tarjosi laajaa näkyvyyttä ja tavoitti lapsiperheet heille ominaisissa kanavissa kiinnostavalla ja kohderyhmää puhuttelevalla sisällöllä. Otavamedia rakensi kampanjaan liittyen Kaksplussaan natiiviartikkelin, johon upotettiin opettavainen tietovisa. Tämä kokonaisuus julkaistiin Kaksplussan verkkosivuilla ja sitä jaettiin aktiivisesti Kaksplussan lisäksi myös Kotilieden ja Annan kanavissa, uutiskirjeissä ja sosiaalisessa mediassa. Tietovisa sai näkyvyyttä medioiden etusivuilla ja toimituksellisten sisältöjen rinnalla natiivinostopaikoilla.

Kaksplussan sivuilla julkaistulle natiiviartikkelille kertyi runsaasti sivulatauksia, ja sen yhteyteen upotettu tietovisa houkutteli pelaamaan. Yli puolet artikkelin lukijoista osallistui tietovisaan.

lasten liikenneturvallisuus

lasten liikenneturvallisuus

Keskustelua ja yhteisöllisyyttä: aihe puhutti vanhempia somessa

Tietovisa ei ainoastaan kerännyt klikkauksia ja vastauksia, vaan suunnitellusti se herätti myös tunteita. Kaksplussan Facebook-postaukset kampanjasta synnyttivät vilkasta ja rakentavaa keskustelua mm. turvaistuimista, korokkeista ja liikenneturvallisuussuosituksista. Kommentointi oli sävyltään positiivista ja yhteisöllistä. Moni koki aiheen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi ja osallistui keskusteluun omilla kokemuksilla ja vinkeillä.

Suurin osa liikenteestä artikkeliin ja tietovisaan syntyikin juuri Kaksplussan Facebook-julkaisuista.

Kampanjan aikana tehtiin jatkuvaa optimointia, jonka avulla parannettiin ohjausta tietovisaan ja arvontaan osallistuttamiseen. Nostotekstejä hiottiin aktivoivammiksi ja natiivisisältöä muokattiin palvelemaan paremmin tavoitteita. Lisäksi kampanja tuotti arvokasta kohderyhmädataa, jota voidaan hyödyntää tulevissa Liikenneturvan kampanjoissa kohdennetummin ja tehokkaammin.

Alla on esimerkkejä kampanjan toteutuksista.

lasten liikenneturvallisuus
lasten liikenneturvallisuus
lasten liikenneturvallisuus

3. Tulokset

Monikanavainen näkyvyys toi huipputulokset! Lähes 14 000 osallistujaa ja yli 200 000 näyttökertaa osoittivat, että aihe kiinnosti ja sisältö tavoitti kohderyhmän erinomaisesti.

Tietovisa oli näkyvästi esillä Kaksplussan, Kotilieden ja Annan etusivuilla ja natiivinostoissa toimituksellisen sisällön rinnalla. Lisäksi se sai viikoittaista näkyvyyttä uutiskirjeissä sekä aktiivista jalkautusta sosiaalisen median kanavissa, mukaan lukien Facebook-postauksissa ja Instagramin Story-osiossa.

Kampanjan aikana tehtiin myös ketterää optimointia: nosto-otsikoita muokattiin aktivoivammiksi ja natiiviartikkelia hiottiin ohjaamaan paremmin tietovisaan ja arvontaan. Tämä työ tuotti tulosta: artikkelin lukijoista n. 57 % pelasi myös tietovisan!

Arvokasta dataa ja oppia tulevaan

Kampanjan toteutuksessa hyödynnettiin tietovisatyökalua, jonka avulla saatiin arvokasta kohderyhmädataa jatkokäyttöä varten. Kampanja osoitti, että hyvin rakennettu ja jaettu tietovisa voi olla tehokas tapa sitouttaa yleisöä ja jakaa tärkeää tietoa.

Tuotantotiimin mukaan kampanja onnistui erityisen hyvin monikanavaisen näkyvyytensä ansiosta. ”Monipuolinen näkyvyys vahvistaa peittoa ja muistijälkeä”, tiivistää tuottaja Pinja Karvonen.

lasten liikenneturvallisuus
lasten liikenneturvallisuus

Saimme tärkeälle viestille hyvin näkyvyyttä. Parasta on, että kampanjan viestejä ja näkyvyyttä optimoitiin koko kampanjajakson ajan. Se tuotti tulosta!  

Petra Ruonakoski
Viestinnän suunnittelija
Liikenneturva

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.