Otava uudistaa vastuullisuusviestintää – uusi sivusto kertoo tarinat numeroiden takana
Otava-konserni uudisti vastuullisuusviestintänsä luomalla verkkosivuston, joka kertoo vastuullisuusteoista tarinallisesti ja visuaalisesti. Uusi vastuullisuuskatsaus tuo vastuullisuuden lähemmäs sidosryhmiä – myös niitä, joita perinteinen raportointi ei tavoita.
1. Lähtötilanne
Otava on yli 130-vuotias suomalainen perheyritys, jonka ydintehtävä, suomalaisen kulttuurin ja oppimisen edistäminen, on säilynyt yrityksen perustamisesta lähtien muuttumattomana.
Otavan pitkä historia ja perheyhtiön arvot luovat vahvan perustan toimia vastuullisesti ja pitkäjänteisesti. Koulutus ja kulttuuri ovat avainasemassa kestävän ja hyvinvoivan yhteiskunnan rakentamisessa.
Vastuullisuus on yksi Otavan arvoista. Vastuullisuuteen kuuluu sen varmistaminen, että vastuullisuustyöstä ja -teoista kerrotaan mahdollisimman laadukkaasti ja sidosryhmien, kuten henkilöstön, tarpeita palvellen. Standardimuotoisen vastuullisuusraportin rinnalle haluttiin viestinnällisempi kanava vastuullisuudesta viestimiseen.
2. Ratkaisu
Osana Otavan uudelleen mietittyä vastuullisuusviestintää Otavamedia Sisältömarkkinointi konseptoi ja toteutti vastuullisuuskatsaus-sivuston vastuullisuuskatsaus.otavakonserni.fi.
Verkkosivusto on konsernin eri liiketoimintojen vastuullisuusteoista kertova viestinnällinen ja virallista raportointia vapaamuotoisempi alusta. Vastuullisuuskatsaus on vuosittain päivittyvä ja jatkuvasti täydentyvä kertomus vastuullisuustyöstä Otavassa. Katsaus kertoo jokapäiväisestä työstä lukemisen, oppimisen ja sivistyksen eteen, ympäristönäkökulmia ja monimuotoista mediakulttuuria unohtamatta. Kuvamaailmassa näkyvät Otavan tuotteet, työntekijät ja toimipaikat – otavalaisten työn arki.
Otavamedia Sisältömarkkinointi suunnitteli sivuston rakenteen, käyttöliittymän sekä visuaalisen ilmeen ja valvoi sivuston teknistä toteutusta. Suunnittelussa pyrittiin visuaalisesti näyttävään, elegantisti typografiaa sekä still- että liikkuvaa kuvaa hyödyntävään sivustoon, jossa vastuullisuus on pääroolissa. Suunnittelussa oli tärkeää myös saavutettavuuden huomioiminen, ja sivuston artikkelit ovatkin kaikki myös kuunneltavissa. Sivusto on jatkumoa Otavamedia Sisältömarkkinoinnin vuonna 2019 suunnittelemalle ja toteuttamalle Otavan digitaaliselle, vuosittain päivittyvälle vuosikertomussivustolle.
3. Tulokset
Vastuullisuuskatsaus-sivusto täydentää Otavan vastuullisuusviestintää. Nyt Otavalla on foorumi kertoa myös vastuullisuusteoista viestinnällisemmin. Verkkosivusto tavoittaa myös ne sidosryhmät, jotka eivät lue vastuullisuusraportteja.
Otavamedian tuottaja Verna Julkunen kommentoi sivustoprojektia näin:
”Tuottajana ja yhtenä meistä otavalaisista oli todella hienoa päästä kertomaan konsernimme eri liiketoiminnoista, ihmisistä ja vastuullisuusteoista. Meillä tehtävä arjen työ näyttäytyy itsellenikin uudessa valossa. Samoja oivalluksia toivon myös muille, jotka sivustoon tutustuvat.”
Meille on tärkeää kertoa vastuullisesta liiketoiminnastamme mahdollisimman selkeästi ja avoimesti. Siksi olemme uudistaneet vastuullisuusviestintäämme.
Vastuullisuuspäällikkö
Otava-konserni

Menestysresepti
Näillä keinoilla Otavamedia auttoi saavuttamaan tulokset.
-
Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus
-
Sisällöntuotanto verkkoon
Caset
Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.
Elämässä.fi-verkkomedian konseptointi ja jatkuva sisällöntuotanto
Lasten liikenneturvallisuusvisa keräsi lähes 14 000 osallistujaa
Juristiliitto: Konseptiuudistus – Lisää tavoittavuutta kustannuksia kasvattamatta
Jobi: Näin jäsenmedia siirtyi printistä verkkoon
MyVeho-lehti: printtimedian tyylikäs paluu automaahantuojan viestintätyökaluksi
Mesvac viestii ketterää toimintaa videototeutuksella
Ready-made website implementation