Aikakauslehtimainonta

Aikakauslehtimainonta

Suosikkilehtiinsä sitoutuneet kuluttajat suhtautuvat aikakauslehtimainontaan myönteisesti, mikä on ihanteellinen tilanne mainostajalle.

Aikakauslehti on kiinnostuneen ihmisen media

Aikakauslehtimainonta ansaitsee paikkansa mainostajan mielessä. Vahva lukijasuhde, sitoutuneet lukijat, helppo mainonnan kohdentaminen ja hyvä mainonnan toimivuus ovat aikakauslehtimainonnan etuja. Aikakauslehtimainontaan myös suhtaudutaan myönteisesti ja siitä pidetään, minkä lisäksi lehti on tärkeä tiedonlähde ja tuki ostoprosessissa.

Monipuolinen aikakauslehtimainonta rakentaa myös brändimielikuvaa. Mainonnan ratkaisuina ovat perinteisten mainosten lisäksi liitteet, tuotenäytteet, advertoriaalit sekä muut erikoisratkaisut, joista kerromme mielellämme lisää. Ota yhteyttä mediamyynnin tiimiimme!

Otavamedian 16 aikakauslehteä lukee säännöllisesti 1,4 miljoonaa suomalaista
Otavamedian aikakauslehtien parissa viihdytään keskimäärin 64 min

Aikakauslehtien vahvuudet mainonnassa

1) Vahva lukijasuhde

Nautinnolliselle lukuhetkelle halutaan varata aikaa. Aikakauslehden parissa halutaan rentoutua, viihtyä ja inspiroitua. Mainostajalle aikakauslehti on erinomainen tilaisuus tavoittaa lukijat suoraan yhteisen kiinnostusalueen ääreltä, uusia ideoita etsimästä. Lehden parissa viihdytään ja sen sisältöihin palataan.

  • Suomen Kuvalehden parissa vietetään keskimäärin kaikista pisin lukuhetki, 95 minuuttia

(Lähde: KMT 2024, Kantar TNS Oy.)

2) Tyytyväiset lukijat

Aikakauslehtien lukijat ovat sitoutuneita lehteensä. Itseä kiinnostava lehti tilataan useimmiten kotiin ja omaa lukuhetkeä odotetaan. Kiinnostunut ihminen huomaa mainonnan paremmin ja myös toimii sen perusteella todennäköisemmin.

  • 82 % mielestä suomalaiset aikakauslehdet ovat laadukkaita

(Lähde: KMT 2024, Kantar TNS Oy.)

3) Aikakauslehtimainontaan suhtaudutaan myönteisesti ja siitä pidetään

Mainontaa pidetään luontevana osana aikakauslehden sisältöä: kolme neljästä lukijasta suhtautuu aikakauslehtimainontaan myönteisesti tai erittäin myönteisesti. Aikakauslehtimainonta ei ärsytä vaan se koetaan tärkeäksi osaksi lehden sisältöä. Parhaimmillaan visuaalisuus ja laadukas painojälki saavat lukijan pysähtymään ja ihastumaan mainokseen.

  • 77 % mielestä aikakauslehtimainonta vaikuttaa myönteisesti mainostettavan tuotteen mielikuvaan. *

(Lähde: KMT 2024, Kantar TNS Oy.) (*Otavamedian Mainosmittari-tietopankki, LeanLab by Digitalist)

4) Lehti on tärkeä tiedonlähde ja tuki ostoprosessissa

Aikakauslehdet ovat tärkeä tiedonlähde, kun kuluttajat etsivät tietoa itseään kiinnostavista asioista. Aikakauslehdistä lukijat etsivät ideoita ja vinkkejä eri tuotteista. Ideoiden ja vinkkien lisäksi lukijat vertailevat lehdissä tuoteominaisuuksia ja hakevat tukea ostopäätökselle.

  • Naisista 75 % kokeilee mainoksissa olevia vinkkejä, ohjeita ja reseptejä.  

(Lähde: KMT 2024, Kantar TNS Oy.)

5) Aikakauslehtimainonta toimii

Aikakauslehtimainonta huomataan entistäkin paremmin. Aikakauslehtimainonnan keskimääräinen huomioarvo on kasvanut vuosi vuodelta.

  • Aikakauslehtimainonnan huomioarvo keskimäärin 67%
  • 50% aikakauslehtimainonta herättää myönteisiä mielikuvia

(Lähde: Otavamedian Mainosmittari-tietopankki, LeanLab by Digitalist)

Lukijat ovat sitoutuneita, Otavamedian lehdistä keskimäärin 85% tilataan kotiin.
Aikakauslehtien liitteiden huomioarvo on keskimäärin 76%
Mainoksen, jossa on mukana tuotenäyte, huomioarvo on keskimäärin 83%
Aukeaman mainoksen huomioarvo on keskimäärin 77%

Aikakauslehtimainnonnan mainosratkaisut

Sanotaan, että ostopäätöksensä tueksi ihmisen on nähtävä mainos kuudesta seitsemään kertaa ennen kuin hän vakuuttuu ja toimii positiiviseen ostopäätökseen vaikuttavalla tavalla. Aikakauslehtimainonta on omiaan tällaisen päätösprosessin tueksi, sillä aikakauslehtimainonta istuu luontevasti lehden sisältöihin. Samalla vakituiset tilaajat ja irtonumeroiden ostajat luonnollisesti näkevät mainonnan toistuvasti, mikä vahvistaa ostotapahtuman mahdollisuutta.

Otavamedialla on vankka osaaminen ja kokemus siitä, miten tehdään tehokasta aikakauslehtimainontaa. Perinteisten mainosten lisäksi erilaisilla erikoisratkaisuilla ja liitteillä mainos voidaan nostaa esiin mediaympäristöstä.

Printin mainoskoot tarjoavat paljon vaihtoehtoja aina pienistä mainosruuduista koko aukeaman näyttäviin mainostoteutuksiin. Aikakauslehtimainonnassa kannattaa myös huomioida eri lehtien ajankohtaiset teemanumerot.

Advertoriaalit ovat artikkelin muotoon kirjoitettua kaupallista sisältöä aikakauslehdissä. Advertoriaali antaa tilaa kertoa tuotteesta tai yrityksestä paljon syvällisemmin, kuin perinteinen mainos. Advertoriaali voi myös olla osa natiivimainonnan kampanjaa verkossa. Natiivimainonnan tiimimme kertoo mielellään lisää ja auttaa tuottamaan sopivaa sisältöä.

Erikoisratkaisut räätälöidään aina mainostajan tarpeisiin. Mainos voi olla esimerkiksi tuotenäyte ilmoituksen yhteydessä tai sisäänpistoliite lehden välissä. Ota yhteyttä mediamyyntiin, ideoidaan yhdessä!

Aikakauslehtimainonnan caseja

Tutustu työnäytteisiin

Tavoita asiakkaasi lempiasioidensa parissa

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä