Konversio-optimointi

Konversio-optimointi

Kun asiakkaat toimivat sivustolla tavoitteidesi mukaan, on konversio-optimointi tehty onnistuneesti.

Onko tämä todellisuutta vai vain kaukainen kangastus sisältömarkkinoijan silmissä? Verkkosivusto toimii juuri niin kuin halutaan: kävijät viihtyvät sisältöjen parissa, löytävät halutun tiedon, jättävät yhteystietonsa, tilaavat uutiskirjeen, palaavat sivustolle uudelleen ja suosittelevat sitä muillekin. Miten tämä digimarkkinoijan päiväuni saavutetaan? Vastaus: konversio-optimoinnin avulla.

Mikä on konversio?

Konversiolla tarkoitetaan tässä sitä, että sivuston vierailijat toteuttavat ylläpitäjän sivuilleen asettamia tavoitteita, esimerkiksi tilaavat uutiskirjeen, lataavat oppaan tai ostavat tuotteen.

CTA houkuttaa toimimaan

Tavoitteellisuus on konversio-optimoinnissa, kuten kaikessa sisältömarkkinoinnissa, keskeistä. Aseta jokaiselle verkkosivuston sivulle tavoite. Mieti, mihin haluat käyttäjän jatkavan sivulta, ja kerro se selkeästi. CTA (Call-To-Action) eli toimintakehotus tarkoittaa painiketta tai muuta elementtiä, jossa kerrotaan kävijälle, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä. Kun toimintakehotusta noudatetaan, syntyy konversio.

Miten konversioasteen saa nousuun?

Testaamalla, mikä toimii juuri sinun sivustollasi! Sivuston A/B-testaamisella tarkoitetaan jatkuvaa tutkimusta, jossa eri elementtejä, kuten otsikoita, tekstejä, kuvia tai sivun asettelua testataan sivuston oikeilla käyttäjillä. A/B-testissä samasta sivusta tehdään yleensä 2–5 eri versioita, joita näytetään satunnaisesti eri kävijöille. Testityökalu mittaa, mikä versioista toimii parhaiten.

Sivuston ominaisuudet, rakenne, käyttöliittymä, ulkoasu ja sisältökonseptit valittiin palvelemaan asiakasta ja ohjaamaan eteenpäin Kelan asiakaspolulla.

Miten konversio-optimoinnissa pääsee alkuun?

Parhaiten tämä käy, kun hankit osaavan kumppanin. Ota siis yhteyttä meihin. Laitetaan sivustosi konversio yhdessä kuntoon.

Katso esimerkiksi palkittu Kelan Elämässä.fi-sivusto, joka suunniteltiin alusta alkaen Kelan asiakkaiden ehdoilla. Sivuston ominaisuudet, rakenne, käyttöliittymä, ulkoasu ja sisältökonseptit valittiin palvelemaan asiakasta ja ohjaamaan eteenpäin Kelan asiakaspolulla. Call-to-action-ohjaus vie kävijät tarvittaessa suoraan Kela.fin verkkoasiointipalveluun. Sivuston yhtenä tavoitteena oli juuri ohjata kävijät puhelinneuvonnan sijasta verkkoasiointiin, ja tämä tavoite on saavutettu.

Katso myös analytiikkakumppanimme Qurun konversio-optimointilistaus. Siitä löytyy monta hyvää vinkkiä tiellä kohti parempia konversioita.

Kysy apua konversio-optimointiin

Risto Laine
Asiakkuusjohtaja
+358 400 678 188

Ota yhteyttä