Podcastit

Podcastit

Podcast on intensiivinen tapa kertoa asioista ja viihdyttää yleisöä. Kun kontakti keskittyy kuuloaistiin, ihminen tuntuu todella puhuvan suoraan toiselle ihmiselle, omalla äänellään ja persoonallaan. Podcastia on helppo kuluttaa silloinkin, kun ei pysty tai halua keskittyä lukemaan tai katselemaan videota.  

Mikä on podcast?

Äänitallenne. Podcastit julkaistaan tavallisimmin sarjana osa kerrallaan, ja ne voivat sisältää haastatteluja, keskustelua tai kerrontaa – tai muuta. Podcasteja kuunnellaan yleensä kännykässä olevalla sovelluksella ja usein kuulokkeilla.

Mihin podcastien suosio perustuu?

Podcastit tuntuvat henkilökohtaisilta ja intensiivisiltä, ja parhaimmillaan ne voivat johdattaa hyvinkin syvälle aihealueessaan. Kuuntelemisen ajan ja paikan voi valita itse, ja samalla voi puuhata jotain muuta – lenkkeillä, kokata, siivota.

Kuinka pitkä podcastin pitää olla?

Pituus on hyvin vapaa. On vartin podcasteja, ja on tunnin pituisia. Tärkeintä on, että intensiteetti pysyy.

Pohditko näitä?

Olisi hienoa tavoittaa eri-ikäistä yleisöä jollain uudella tavalla. Haluaisimme mennä tässä asiassa pintaa syvemmälle, mutta kukaan ei jaksa niin pitkää tekstiä! Kilpailemme yleisömme ajankäytöstä – kuinka voisimme olla läsnä vaikka kuntosalilla? Olisi hauskaa esitellä joukko asiantuntijoitamme persoonina.

Audiotallenteet, podcastit, ovat hyvästä syystä muuttumassa valtavirtaformaatiksi. Niitä kulutetaan ja haetaan yhä enemmän ja yhä useammista aihepiireistä. Podcastin keskittyneessä taikapiirissä voit päästä aihemaailmassasi vaikka kuinka syvälle ja onnistuessasi saavuttaa sitoutuneen yleisön, joka osaa odottaa jo seuraavaa jaksoa.

Jos lähdet podcastien maailmaan, sinun on sitouduttava myös itse. Jos lupaat kymmenosaisen sarjan, et voi jättää viiteen osaan. Mutta ei huolta: hyvällä suunnittelulla se onnistuu, ja voit vaikkapa äänittää usean osan samalla kertaa. Tämä on myös kustannustehokkainta.

Lisäksi voit yhdistää Livelähetykset, esimerkiksi Facebook Liven, ja podcastin ja tuottaa ne samasta tilanteesta.

Podcasteilla voit saavuttaa sitoutuneen yleisön, joka jo odottaa sarjasi seuraavaa osaa.

Toteutamme podcastisi teknisesti laadukkaasti

Talvella 2020 käyttöömme avautuva uusi studio Triplassa on suunniteltu entistäkin vaativampiin äänitystarpeisiin ja jälkitöihin. Voimme myös toteuttaa sarjasi visuaalisen ilmeen logoineen, kuvineen ja kanavavariaatioineen sekä suunnitella kanssasi podcast-sarjan jakelun.

Autamme niin toivoessasi myös sisältösuunnittelussa ja käsikirjoituksissa. Jo sisältöasiakkainamme olevien yritysten ja järjestöjen kohdalla tämän voi niveltää luontevasti muuhun sisältösuunnittelutyöhön.

Kynnys uuteen sisältömuotoon tarttumiseen voi aluksi tuntua korkealta, mutta yhdessä tehden kynnys madaltuu. Palkintona ovat parhaimmillaan entistä sitoutuneemmat kohderyhmät ja myös uudet yleisöt – olethan tarttunut yhä suurempaa suosiota saavuttavaan formaattiin.

Eikös lähdetä tekemään?

Haluatko tietää enemmän podcasteista?

Heikki Aitola
Business Manager
+358 50 355 8939

Ota yhteyttä