

Ruokatiedon Hyvää Suomesta -merkille kattava näkyvyys Otavamedian kanavissa
1. Lähtötilanne
Ruokatieto halusi viestiä Hyvää Suomesta -merkistä ja siitä, miten merkki takaa sen, että elintarvikkeen raaka-aine ja työ tulevat Suomesta.
Erilaisten pakkausmerkintöjen viidakossa navigointi ja kotimaisuudesta varmistuminen voivat tuottaa kuluttajille haasteita. Kampanjan tavoitteena olikin, että kuluttajat oppisivat tunnistamaan Hyvää Suomesta -merkin sekä ymmärtämään, että merkin bongaaminen elintarvikkeen pakkauksesta on helpoin tapa varmistua sekä tuotteen raaka-aineen että sen valmistamiseen ja tuottamiseen tehdyn työn kotimaisuudesta. Lisäksi haluttiin nostaa syitä, miksi kannattaa suosia kotimaista ruokaa.
Kampanjan kohderyhminä olivat 18–29-vuotiaat nuoret sekä 30–40-vuotiaat perheelliset.
2. Ratkaisu
Otavamedia suunnitteli Ruokatiedolle monikanavaisen ja kattavaa näkyvyyttä tarjoavan kampanjan, jonka avulla nuoret ja perheelliset pyrittiin tavoittamaan oikeissa kanavissa heitä puhuttelevilla ja kiinnostavilla sisällöllä. Kampanja jatkui läpi vuoden 2024 ja se koostui neljästä lyhytvideolähdöstä, kahdesta artikkelilähdöstä sekä printtimainonnasta kolmessa aikakauslehden numerossa.
Nuorille suunnatut sisällöt toteutettiin sosiaaliseen mediaan sopivassa lyhytvideoformaatissa. Videosisällöissä esiintyi ja ne toteutti yhdessä Otavamedian kanssa ruoka-aiheista sisältöä tuottava vaikuttaja Jasmin Ngo, joka on tunnettu kohderyhmän keskuudessa. Vauhdikkaissa, viihdyttävissä ja informatiivisissa lyhytvideoissa tuotiin esille faktatietoa Hyvää Suomesta -merkistä ja neuvottiin, kuinka merkin voi tunnistaa elintarvikepakkauksista. Lisäksi tuotiin esille miten ja mistä suomalainen ruoka tulee ja mitä se vaatii kulkeakseen matkan alkupisteestä kaupan hyllylle.
- Videot julkaistiin Kotilieden Tiktok-tilillä ja vaikuttajan Instagram-tilillä. Instagram-julkaisuissa hyödynnettiin yhteisjulkaisumekanismia, jolloin tavoitettiin myös Kotiliesi- ja Hyvää Suomesta-tilien yleisöt. Lisäksi orgaanista sosiaalisen median näkyvyyttä tehostettiin maksetulla mainonnalla.
Perheellisille suunnatut sisällöt toteutettiin natiiviartikkeleina. Sisällöissä kerrottiin kotimaisten ja sesongin mukaisten raaka-aineiden tärkeydestä ja siitä, että Hyvää Suomesta -merkki on helppo tapa valita kotimaista ruokaa. Aiheesta olivat kertomassa ravintola Smörin keittiömestari Mikko Pakola raaka-aineiden tilaajan näkökulmasta ja Hyvää Suomesta -jäsenyritys ja raaka-ainetuottaja Tamminen “pellolta pöytään” -kulmasta. Lisäksi sisällöissä kerrottiin kotimaisen ruoan tuotannon vastuullisuudesta ja tarjottiin sesongin reseptiikkaa, jotta yleisö saisi konkreettisia vinkkejä arkeen ja juhlaan sekä tapoja hyödyntää Hyvää Suomesta -merkin tuotteita.
- Natiiviartikkelit julkaistiin Kotiliesi.fi -sivustolla. Sisällöt saivat samantasoisen näkyvyyden myös Anna.fi:ssä ja Kaksplus.fi:ssä. Natiivipaikkojen lisäksi liikennettä ohjattiin orgaanisella ja maksetulla sisällöllä, uutiskirjeellä ja display-ohjauksella. Lisäksi Hyvää Suomesta -merkistä viestittiin perheellisille printtimainonnalla. Ruokatiedon mainos näkyi myös valikoiduissa Annan ja Kotilieden numeroissa.
@kotiliesi Mainos Ruokatieto 💙 Ruokaralli kahdessa minuutissa 😱 @jasmin.ngo oli kaksi minuuttia aikaa löytää kaupasta mahdollisimman monta Hyvää Suomesta -merkin tuotetta. Arvaa monta löytyi? 😎 🇫🇮 Hyvää Suomesta -merkki takaa, että tuotteen työ ja raaka-aine tulevat Suomesta 🇫🇮 350 yrityksellä on oikeus käyttää merkkiä 🇫🇮 12 000 tuotteella on merkki 🇫🇮 Merkki ansaitaan osaamisella ja täyttämällä tiukat kriteerit, sitä ei voi ostaa rahalla 🇫🇮 Merkin käyttöä valvotaan säännöllisesti #HyvääSuomesta #RuokaaOmastaMaasta #kauppareissu ♬ Pumpkins – Chris Alan Lee
Ruokaralli TikTok-kampanja Jasmin Ngon kanssa
Alla on esimerkkejä kampanjan toteutuksista, kuvat suurentuvat klikkaamalla.






3. Tulokset
Hyvää Suomesta -merkki sai monikanavaisen ja kattavan näkyvyyden kohderyhmien keskuudessa niin medioiden verkkosivuilla, uutiskirjeissä, sosiaalisen median kanavissa kuin printtilehdessäkin. Sisällöt sopivat erinomaisesti valittuihin medioihin, tavoittivat ja sitouttivat juuri oikean kohderyhmän ja saivat aikaan vilkasta keskustelua suomalaisen ruoan ympärillä.
Kampanja onnistui myös tunnuslukujen valossa, tarkempia tietoja saat Otavamedian yhteyshenkilöltäsi.
- Videot Instagramissa ja TikTokissa: 1,6 miljoonaa katselukertaa
Valittujen kanavien ja laadukkaiden sisältöjen kautta tavoitimme hyvin kohderyhmät ja pystyimme viestimään aiheestamme syvällisemmin. Monikanavaiset ratkaisut tukivat toisiaan ja sisällöt herättivät ilahduttavan paljon kiinnostusta ja keskustelua. Yhteistyö sujui erinomaisesti, ja asiakkaana oli helppo luottaa, että suunnitellut sisällöt toteutuivat sovitun mukaisesti.
Viestintäpäällikkö, ruokakasvatuksen asiantuntija
Ruokatieto
Menestysresepti
Näillä keinoilla Otavamedia auttoi saavuttamaan tulokset.
-
Natiivimainonta
-
Vaikuttajamarkkinointi
-
Some-markkinointi
-
Monikanavainen kampanja
-
Anna.fi
-
Kotiliesi.fi
-
Kaksplus.fi
-
Anna-lehti
-
Kotiliesi-lehti
-
Sisällöntuotanto verkkoon
Haluaisitko tavoittaa kohderyhmäsi tehokkaasti?
Ajatuksella suunniteltu kampanja auttaa pääsemään tavoitteisiin
Kysy lisää kampanjasuunnittelusta!
Jukka Pulkkinen
Head of Ad Operations, Insight and Marketing
+358 50 390 4851
Caset
Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.


Otava – Kirjan tie vastuullisesti

WordDive – Yhden päivän tuotanto, joka kasvatti brändin tunnettuutta mukaansatempaavilla videoilla

BMW: Katseet pysäyttävä aikakauslehtikampanja

Natiivikampanja herätti kiinnostuksen kattaviin varainhoitopalveluihin

Juristiliitto – animaatioilla merkityksen äärelle

Unelmien joulu: S-marketin menestyskampanja Kotiliesi.fi:ssä
