5 syytä, miksi mainonta aikakauslehdissä kannattaa
Aikakauslehtimainonnan vahvuudet piilevät sitoutuneissa lukijoissa. Lukuhetket ovat nautinnollista omaa aikaa, eikä mainoksia koeta ärsyttäviksi - niitä jopa odotetaan. Aikakauslehden painojälki on laadukas, jolloin hyvä mainos voidaan toistaa parhaalla mahdollisella tavalla. Lue, mitkä muut asiat puhuvat aikakauslehtimainonnan puolesta!
1. Aikakauslehtien lukijat ovat sitoutuneita
Aikakauslehdillä on keskimäärin enemmän tilaajia kuin irtonumeron ostajia. Vahva tilaajapohja edesauttaa sitä, että lukeminen on säännöllistä, niin sanottua tapalukemista. Lukutilanne on usein intiimi – lehden kanssa ollaan kaksin, myös mainossivulla. Lukemiseen varataan myös aikaa. Lukeminen on nautinnollinen hetki ja lehden sisältö kohdataan kiireettömästi. Lehden numeroon palataan vielä lukemisen jälkeen uudelleen, koska kerralla ei saa kaikkea irti.
2. Aikakauslehti tukee kuluttajan ostoprosessia
Aikakauslehti tukee kuluttajan ostoprosesseja, koska se on kiinnostuneen ihmisen media. Mainontaa voidaan siis kohdentaa hyvinkin tarkkaan, juuri oikeista teemoista kiinnostuneille lukijoille. Mainonnalla on mediaympäristön vahva tuki – lukijat ovat jo valmiiksi kiinnostuneita mainostajan tuoteryhmästä.
Tutkimusten mukaan noin puolet naislukijoista kertoo saavansa ideoita ja vinkkejä aikakauslehdistä kuten Anna, Kotiliesi ja Deko ruoan ja ruoanlaiton, muodin ja pukeutumisen sekä sisustuksen aihepiireistä. Autoihin ja auton hankintaan ideoita ja vinkkejä aikakauslehdistä löytää noin viidesosa miehistä ja neljäsosa Tekniikan Maailman mieslukijoista. Lähde: KMT 2020, Kantar Oy; Ruoan ja ruoanlaiton, muodin ja pukeutumisen ja sisustamisen suhteen naisissa aikakauslehdet on ykköstiedonlähde (annetuista vaihtoehdoista!); Autojen ja auton hankinnan osalta miehissä muut nettisivustot (esim. Nettiauto.com) on suurin, 51 % kaikista miehistä ja 52 % TM:n mieslukijoista.
3. Aikakauslehtimainontaa ei koeta ärsyttäväksi
Oleellista mainonnan kannalta on, että valta on lukijalla – sivun kääntäminen on helppoa, ja sisältöön voi palata silloin kun se itselle parhaiten sopii. Mainokset eivät ärsytä, vaan niitä jopa odotetaan. Tutkimusten mukaan aikakauslehdessä olevaa mainosta pitää ärsyttävänä keskimäärin 5 % vastaajista. (Lähteet: Suhtautuminen mainontaan, KMT 2020, Kantar Oy; Mainonnan ärsyttävyys, Otavamedian Mainosmittari-tutkimukset ja –tietopankki, LeanLab by Digitalist)
4. Laadukas painojälki lisää mainoksen näyttävyyttä
Aikakauslehden painojälki on laadukas. Kuvat ja värit voidaan aikakauslehdessä toistaa parhaalla mahdollisella tavalla, jolloin lukija parhaimmillaan ihastuu mainokseen. Esimerkiksi Otavamedian Mainosmittarissa parhaan osuuden hyvännäköisenä mainosta pitäviä on saanut Fazerin Geisha-mainos, 88 %. 80 % tasossa ovat myös oheiset Pentikin ja L’Oréalin mainokset. Lähteenä Otavamedian Mainosmittari-tietopankki 2014 – elokuu 2020, Digitalist.
5. Erikoisratkaisut ja liitteet nostavat mainokset esiin
Mainostaminen aikakauslehdessä ei rajoitu vain sivupintaan – erikoisratkaisut ja liitteet nostavat mainokset hyvin esiin mediaympäristöstä. Ne voivat olla painotuotteita tai tuotenäytteitä, kiinni lehdessä tai irrallaan.
Liitteet erottuvat hyvin lehdestä – neljä viidestä aikakauslehden lukijasta huomaa aikakauslehdessä olevan liitteen. Tutkittujen 90 liitteen keskimääräinen huomioarvo on 79 %. Vertailuksi kokosivun mainoksen keskimääräinen huomioarvo on 66 %. Liitteistä tuotenäytteet saavat korkeimman huomioarvon. Stifti- ja liimapisteliitteet saavat keskimäärin 82 ja 81 % huomioarvot.
Mainos voidaan myös jakaa useampaan elementtiin tai se voi olla lehden aukeamaa suurempi. Useamman elementin mainoskokonaisuuden huomaa kolme neljästä lukijasta. Tässä voi olla kyse lyhyen aikavälin toistosta: jos mainos on yhdellä aukeamalla ja heti myös seuraavalla aukeamalla samantyylisen näköisenä, jälkimmäinen mainos hyötyy tuttuuden tunteesta ja saa lukijan pysähtymään ja perehtymään mainokseen.
Kansilieveratkaisut näyttävät aikakauslehden aukeamaa suuremman kuvan. Jos kuva on hyvä ja näyttävä, poikkeavan suuri koko tuo siihen vielä lisää tehoa. Nämäkin ratkaisut pysäyttävät kolme lukijaa neljästä. Lähteenä Otavamedian Mainosmittari-tietopankki 2014 – elokuu 2020, Digitalist.
Vahva lukijasuhde ja mainonnan kohdentaminen auttavat tehostamaan mainonnan toimivuutta, jota aikakauslehtien monipuoliset mainosratkaisut tukevat. Tutkimukset antavat hyvää kuvaa aikakauslehtien asemasta mainostajamediana ja vahvistavat sitä kuvaa, että laatumedia toimii tuloksellisen mainonnan polttoaineena.