Haastattelussa päätoimittaja: Saija Hakoniemi – ”Kotoilusisällöissä tavoitetaan nyt ennätysmäärä kävijöitä”

”Kotilieden joulu on aina ollut vahva, mutta uskoisin, että nyt on edessä kaikkien aikojen kotoilujoulu”, kertoo Kotilieden, Kotiliesi Käsityön, Dekon ja Maalla -lehtien vastaava päätoimittaja Saija Hakoniemi. Lehtien sisällöt osuvat kotoiluun, sisustamiseen ja ruokaan liittyvillä teemoillaan tähän maailman aikaan erinomaisesti. Hakoniemi itsekin viihtyy kotoiluharrastusten parissa - haastattelun lopuksi kuulimme, mikä yllättävä tekijä yhdistää päätoimittajaa ja pääministeriä.

Mainostaja tavoittaa kuluttajat nyt kotoiluun liittyvissä sisällöissä

Kotiliesi.fi on sateenvarjo, jonka alta löytyvät myös Maalla-lehden, Dekon ja Kotiliesi Käsityön sisällöt. Voi todella sanoa, että kotiliesi.fi:n sisällöillä on nyt kysyntää. ”Kävijämäärissä kasvua jaksolla tammikuusta heinäkuuhun oli satumaiset +90 % verrattuna vuodentakaiseen. Sivulatauksissa kasvua on vieläkin enemmän, +103 % tuolla samalla jaksolla”, kertoo Saija Hakoniemi.

Kevään aikana katse on kääntynyt kotiin ja kotiliesi.fi on pystynyt tarjoamaan juuri sitä oikeaa sisältöä tähän hetkeen. On sisustettu, kunnostettu, istutettu, tehty käsitöitä ja hyvää ruokaa kotona. ”Tämä kaikki on meidän brändiemme ytimessä”, Hakoniemi toteaa ja jatkaa: ”Viime jouluksi lanseerasimme jouluteeman, jota parhaillaan päivitetään vuoteen 2020. Kotilieden joulu on aina ollut vahva, mutta uskoisin, että nyt on edessä kaikkien aikojen kotoilujoulu”. Joulu näkyy brändeillä vahvana myös printissä, sillä joulun teemanumeroita julkaistaan useampi: Kaksi Kotiliedessä, yksi Maalla-lehdessä ja yksi Kotiliesi Käsityössä.

”Tunnemme lukijamme ja olemme onnistuneet herättämään luottamuksen.”

Sisältö, joka todella tuntee kohderyhmänsä – suurin käyttäjäryhmä monelle yllätys

”Olemme pyrkineet auttamaan kuluttajaa ja mainostajaa löytämään helposti koukuttavia ja laajoja teemakokonaisuuksia. Pyrkimyksemme on luoda konkreettista ja rahanarvoista hyötyä kodin piiristä kiinnostuneille tilaajillemme ja verkkokävijöillemme. Sivustoiltamme löytyy suosittuja teemoja esimerkiksi puutarhanhoidosta ja helpoista arkiruoista. Niissä mainostaja on juuri oikeassa ympäristössä ja oikean kohderyhmän äärellä”, Hakoniemi sanoo.

”Kotilieden lukija valmistaa paljon terveellistä ja herkullista kotiruokaa. Hän on kiinnostunut raaka-aineiden alkuperästä ja on valmis panostamaan omaan ja perheensä terveyteen ja hyvinvointiin. Hänen kotinsa on kaunis ja toimiva. Hän hoitaa puutarhaa ja mökkiä, ja harrastus on vakavalla tasolla. Häntä kiinnostavat viihtyisyyteen ja turvallisuuteen liittyvät ratkaisut sekä kulttuuri. Hän neuloo ja ompelee itselleen ja muille sekä panostaa itseensä terveysnäkökulma edellä”.

Kun ajatellaan koko mediaperhettämme, yhdistävä asia on koti. Vaikka Dekon ja Maallan lukijat innostuvat hyvinkin erilaisista sisustusratkaisuista, heitä yhdistää visuaalinen silmä sekä käytännöllisyys ja ekologisuus. Kaikki lukijamme ovat ympäristötietoisia ja haluavat pitää huolta luonnosta ja läheisten hyvinvoinnista.

Kotiliesi.fi:n sisältöjen suurin käyttäjäryhmä on ehkä hieman yllättäenkin 20-34-vuotiaat. Hakoniemen mukaan toimitus ymmärtää, miksi. ”Tiedämme Kotilieden sisältöjen puhuttelevan nuoria, jotka ovat ehkä ensimmäistä kertaa innostuneet mökkeilemään, kokkailemaan, tekemään käsitöitä ja kasvattamaan itse ruokaa. Tämä näkyy puutarha- ja rakennustarvikemyymälöissä sekä mökkikaupoilla. Se on myös suoraan heijastunut esimerkiksi Maalla-lehden ja Kotiliesi Käsityön tilausmyyntiin. Tunnemme lukijamme ja olemme onnistuneet herättämään luottamuksen. Jos oma äiti ei vastaa puhelimeen, asiantunteva apu löytyy kotiliesi.fi:stä”, Hakoniemi iloitsee.

Saija Hakoniemi

Saija Hakoniemi on Kotilieden, Kotiliesi Käsityön, Dekon ja Maalla -lehden vastaava päätoimittaja.

Intohimoinen kotoiluharrastus näkyy myös päätoimittajan arjessa

Päätoimittaja Saija Hakoniemi kertoo olevansa innokas kodin ympäristössä puuhastelija. ”Nautin rauhallisista hetkistä kotona ja viihdyn hyvin yksin. Seuraan sisustusalaa sekä huutokauppoja ja nettikirpputoreja. En välttämättä osta paljon uutta, mutta sisustan usein kotia uudelleen omilla tavaroillani. Paikoillaan pysyy kuitenkin pieni taidekokoelmani, johon ostan silloin tällöin uusia suomalaisten naistaitelijoiden teoksia. Lueskelen sohvan nurkassa, makoilen riippukeinussa. Rapsuttelen koiraa. Minulla on jotakin yhteistä myös pääministeri Sanna Marinin kanssa: Olen innokas siivooja ja järjestäjä. En siedä sotkua vaan tartun toimeen heti.

Käyn mielelläni myös musiikkikeikoilla ja rock-festivaaleilla. Kuuntelen erityisesti rap-musiikkia, koska poikani bändi on menestynyt tällä saralla. Moni hämmästyisi, miten paljon tiedän rap-musiikista!

Olen laiska kokkaaja, teen helposti valmistuvia ruokia hyvistä raaka-aineista kuten juuri nyt siiasta ja kantarelleista tai suppilovahveroista. Hoidan lisäksi vanhaa maalaistaloa Pohjanmaan rannikolla. Se on tärkeä tukikohta perheemme elämässä. Siellä siivoamista, sisustamista ja rakentamista riittää.”

Kiitos haastattelusta Saija!

Saija Hakoniemen haastattelu aloitti Otavamedian uuden juttusarjan: Haastattelussa päätoimittaja.

Haluatko tavoittaa Kotilieden lukijat ja verkkokävijät?

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä