Näin teet vaikuttajamarkkinointia, joka sitouttaa

Vaikuttajamarkkinointi on yhä useammalle mainostajalle tuttua, mutta oikeanlaisen vaikuttajan ja kampanjan löytäminen mietityttää. Otavamedian kaupallinen tuottaja Henna Manninen kertoo, kuinka vaikuttajamarkkinoinnista saadaan paras mahdollinen hyöty irti. Katso Hennan haastatteluvideo kuvan alta!

Vaikuttajamarkkinointi antaa mainostajalle mahdollisuuden kommunikoida sitoutuneen kohderyhmän kanssa vakuuttavasti. Vaikuttajan kanssa toteutetussa sisältöyhteistyössä mainostaja hyötyy vaikuttajan olemassa olevasta yleisöstä ja brändi pääsee osaksi dialogia, jota vaikuttaja yleisönsä kanssa käy.

Kun vaikuttajat otetaan mukaan markkinoinnin keinovalikoimaan ja osaksi strategiaa, on hyvä hyödyntää osaavan kumppanin apua ideoinnissa ja toteutuksessa. Tässä jutussa avaamme sitä, mitä kaikkea vaikuttajayhteistyö voi pitää sisällään ja miten asiantunteva yhteistyökumppani voi auttaa mainostajaa onnistumaan kampanjassa.

Kertaluontoinen vai pidempi vaikuttajayhteistyö?

Yksittäiset kampanjalähdöt, kuten kertaluonteiset blogipostaukset tai podcast-jaksot, palvelevat mainostajaa esimerkiksi tuote- tai palvelulanseerauksissa tiiviillä aikataululla ja silloin, kun vaikuttajamarkkinointia kokeillaan ensimmäistä kertaa. Joissain tapauksissa mainostajan tuote tai palvelu saattaa tarvita syvempää perehtymistä tai tavoitteena on jatkuva näkyvyys. Tällöin pidempikestoinen vaikuttajayhteistyö on perusteltua ja toteutus tavoittaa mainostajan haluaman kohderyhmän tehokkaammin.

Otavamedia teki Semperille vuoden mittaisen vaikuttajayhteistyön Desire Nymarkin kanavissa. Semperin tuotteet pääsivät mukaan Desiren pienokaisen vauvavuoteen, kaikkiin kehitysvaiheisiin ja vauvan kasvuun. Semper sai tuotteilleen brändiä tukevaa, jatkuvaa näkyvyyttä luontevassa ja kuluttajalle samaistuttavassa kontekstissa.

Mitä on suunniteltu vaikuttajamarkkinointi?

Suunnitelmallinen vaikuttajamarkkinointi on hyvä erottaa PR-työstä, esimerkiksi PR-tuotelähetyksistä. Vaikuttajamarkkinointi on maksettua näkyvyyttä: se on suunniteltu kokonaisuus, joka rakennetaan tiiviisti yhdessä vaikuttajan kanssa ja sille asetetaan omat tavoitteet sekä mittarit.

Miten vaikuttajayhteistyöllä voidaan kasvattaa tavoittavuutta?

Vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä monikanavaisesti blogeista Instagramiin ja TikTokiin. Vaikuttajan omaa brändiä ja sisältöjä voidaan hyödyntää asiakkaan omissa kanavissa sekä esimerkiksi tapahtumissa. Tehokkaita tuloksia saadaankin monikanavaisella toteutuksella, mutta kanavavalinnoissakin kannattaa pitää kohderyhmä mielessä. Natiivimainonta on yksi ostetun median keinoista, joka antaa vaikuttajamarkkinoinnille entistäkin enemmän tehoa. Otavamedia on suunnitellut ja toteuttanut lukuisia kampanjoita, joissa on yhdistetty onnistuneesti vaikuttajamarkkinointia ja natiivimainontaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin kanavavaihtoehtoja:

  • Blogit ja vlogit
  • Somekanavat
  • Oma media
  • Tapahtumat
  • Natiiviartikkelit

Vaikuttajamarkkinointi sai ruuanlaittajat maustamaan kotiruuan Kikkomanilla

Otavamedia on tehnyt yhteistyötä Kikkomanin kanssa jo pitkään. Kikkomanin kohdalla vaikuttajamarkkinointia on tehty natiivimainonnan keinoin Kotilieden kanavissa: vaikuttajat hyödyntävät Kikkomanin tuotteita osana omia reseptejään ja avaavat myös omaa ruuanlaittofilosofiaansa. Kampanjoiden menestysreseptinä on tunnettujen ruokavaikuttajien ja heidän yleisöjensä yhdistäminen Kotilieden ruoasta kiinnostuneiden lukijoiden kanssa.

Kikkomanin tapauksessa Otavamedia on valinnut sopivat vaikuttajat mukaan kampanjoihin sekä omasta verkostostaan että sen ulkopuolelta, hyödyntäen vaikuttajien omia somekanavia osana monikanavaista kokonaisuutta. Tähän kiteytyy Otavamedian tapa toteuttaa vaikuttajamarkkinointia asiakkaiden tarpeisiin vastaten: meillä on asiantuntemusta sopivan vaikuttajan valintaan ja toteutustavan ideointiin.

Haluatko tehdä sitouttavaa vaikuttajamarkkinointia?

Henna Manninen
Kaupallinen tuottaja
+358 50 4414309

Ota yhteyttä