Saavuta tavoitteesi evästeettömässä maailmassa
Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisella on pidetty mainostajia ja medioita varpaillaan jo pitkään. Kohta kukaan ei tavoita ketään, niinkö se menee? Ei ole syytä paniikkiin, keskitytäänpä niihin kohdennusratkaisuihin, jotka varmasti toimivat.
IAB Finland järjesti seminaarin, jossa lähtökohtana oli käsitellä kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen vaikutusta ja vaihtoehtoja. Seminaarissa nousi hyvin esiin, kuinka paljon ja erilaisia lähestymistapoja ja näkökulmia asiaan liittyi. Osa kertoi hyvin, millainen rooli omalla tuotteella tai liiketoiminnalla on tulevaisuudessa, tai miten voidaan toteuttaa tuloksellista ja huomiota herättävää mainontaa myös jatkossa. Hyviä ja tärkeitä asioita kaikki.
Me halusimme Otavamedian puheenvuorossa nostaa esiin erilaisia kohdennusvaihtoehtoja, mitä mainostajan on hyvä miettiä, kun suunnittelee mainonnan kohdentamismahdollisuuksiaan – jos ja kun jossain vaiheessa kyseiset kolmannen osapuolen evästeet poistuvat. Vaihtoehtoja nimittäin riittää myös tulevaisuudessa. Esiin nouseekin kysymys:
Kannattaako sitoa itsensä yksittäisen median dataratkaisuun vai kannattaako hyödyntää kotimaisia medioita laajemminkin perinteisillä kohdennusratkaisuilla?
Vaikkapa yleisimpien id-ratkaisujen avulla kohdentamisesta voi keskustella puhujamme Väinö Teittisen kanssa.
Evästeettömistä kohdennusvaihtoehdoista kannattaa ensin mainita profiloivat sivustot sekä kontekstuaalinen kohdentaminen, jotka eivät ole uusia kohdennusmenetelmiä, mutta jotka tulevaisuudessa ovat helpoimpia keinoja siirtyä evästeettömään maailmaan. Lisäksi julkaisijan datan hyödyntäminen tai datakumppanuuden tekeminen ovat vaihtoehtoja, joilla kampanjan kohdennuksessa pystyisi hyödyntämään käytössä olevaa ensimmäisen osapuolen dataa myös tulevaisuudessa.
Oleellista on, että muutosten keskelläkin yhdistämällä uutta ja tuttua teknologiaa saavutamme tavoitteemme, jotka eivät ole muuttuneet mihinkään. Jatkossakin on tärkeää tavoittaa haluttu kohderyhmä, sieltä löytyy joko potentiaalinen tai nykyinen asiakas.
Yksinkertaisimmillaan asiakkaan voi tavoittaa kohdistamalla näkyvyyttä suoraan profiloivaan mediaan, johon kuluttaja on itse tullut viihtymään.
Tällaisella mallilla saa jo aihepiiristä kiinnostuneita kiinni useita satoja tuhansia, joka usein riittää kampanjan kohderyhmän kooksi. Tähän voi sitten lisätä esimerkiksi kontekstuaalista kohdennusta, jolloin voi tavoittaa enemmän potentiaalista kohdeyleisöä ilman sivuston omaa sisällöllistä profilointiakin. Näillä avuilla pärjää jo pitkälle, sillä osumatarkkuus on hyvä, eikä ole edes tarvinnut mallintaa kohdeyleisöä enempää. Varsin vaivatonta ja suoraviivaista toimintaa, jos sitä arvostaa.
Tätä tarinaa oli vahvistamassa myös SOK:n markkinoinnista Viivi Päivölä, jonka kanssa teimme yhteisen casen. Siitä voit lukea enemmän:
Kohdentamisen maailmassa täysin uutta on Otavamedian kohderyhmälähtöinen hinnoittelu, joka koskee myös printtiä
Hinnoittelu on erittäin mainostajaystävällistä, kun maksat vain kiinnostuneista kontakteista. Haluatko laajentaa näkyvyyttä rauhallisempaan mediaan, jossa mainokset koetaan osaksi sisältöä? Tai jos haluat rakentaa suhdetta tietyistä aihepiireistä kiinnostuneisiin kuluttajiin, lue lisää täältä:
Toimivien mainosratkaisujen puolesta
Jukka Pulkkinen
Head of Ad Operations, Insight and Marketing
+358 50 390 4851