Vie vuosikertomus verkkoon

Vuosikertomuksen tekijä: ilahduta yleisöäsi ja säästä itseäsi! Aloita ajoissa, toteuta raportti verkossa ja suunnittele pohjatyö huolella.

Tuntuuko tutulta: Yrityksesi tai yhdistyksesi vuosiraportti on taas kovalla työllä saatu valmiiksi. Laakereilla ei kuitenkaan ehdi levätä kauan, sillä seuraavan tekoprosessi täytyy aloittaa melkein saman tien.

Ennen vuosilomia on juuri oikea hetki helpottaa seuraavaa raportointiurakkaa ja käynnistää vuosikertomuksen tai vaikkapa vastuullisuusraportin vieminen verkkoon. Hyvissä ajoin aloitettu projekti säästää aikaa ja vaivaa.

Kymmenen syytä valita verkkovuosikertomus

  1. Ei paino- ja jakelukustannuksia
  2. Nopea julkaisu ja jakelu verkossa
  3. Helppo päivittää
  4. Optimoitavissa hakukoneille
  5. Kävijädatan seuranta
  6. Sisältöjen hakutoiminnot
  7. Elämyksellinen ja monimuotoinen sisältö
  8. Interaktiiviset ominaisuudet kuten grafiikka
  9. Kävijän aktivointimahdollisuudet, esim. tietovisa
  10. Hallittu asiakaskokemus

Verkkovuosikertomus on kustannustehokas

Verkkovuosikertomuksella on monia etuja. Kun raportin verkkosivu tai verkkosivusto on kerran luotu, seuraava raportti on helppoa ja kustannustehokasta tehdä vanhan pohjalle.

Julkaiseminen myös nopeutuu, kun painaminen ja jakelu jäävät pois. Lisäksi virheellisen tiedon korjaaminen ja esimerkiksi tuoreiden avainlukujen tai muun ajantasaisen informaation lisääminen on mahdollista pitkin vuotta. Nopea julkaiseminen ja jakelu sekä päivitettävyys ovatkin verkkoraportin kiistattomia etuja.

Niihin kuuluvat myös kävijädatan seuranta sekä hakutoiminnot. Hakutoiminnon avulla kävijä löytää helposti etsimänsä tiedon ilman, että joutuu silmäilemään koko raporttia läpi. Ja kun raportin ja sen sisällöt hakukoneoptimoi huolella, tieto löytyy myös googlaamalla.

Verkkosisältö on elämyksellistä

Verkkoon tehtynä vuosikertomus tarjoaa mahdollisuuksia erilaisten sisältömuotojen ja rikasteiden hyödyntämiseen.

Ihmiset kuluttavat sisältöjä eri tavoin: toiset suosivat ääntä, toiset taas videoita, joku syventyy lukemaan taulukoita. Kannattaakin tarjota yrityksestäsi tai yhdistyksestäsi kiinnostuneille monipuolisesti liikkuvaa kuvaa ja graafeja, äänisisältöä ja hyvin kirjoitettua, tarinallistakin tekstiä.

Verkkoraporttiin voi upottaa henkilöstöllenne ja kumppaneillenne vaikka tietovisan yrityksenne tai yhdistyksenne vuodesta!

Omaa elämää ja budjettia helpottaa sekin, että jo kerran johonkin muuhun yhteyteen tehtyä sisältöä, kuten videoita, on helppo hyödyntää verkkoraportissa.

Vastuullisuusteot näkyviksi verkossa

Vuosikertomuksessa tai vastuullisuusraportissa on tyypillisesti enemmän tai vähemmän monenlaisia tilastoja ja kaavioita havainnollistamassa kehityssuuntia ja tavoitteiden täyttymistä.

Infograafi tarjoaa huomattavasti paremmin tietoa verkossa kuin painettuna kuvana. Kun interaktiivista grafiikkaa klikkaa, se paljastaa kaikki luvut, joiden perusteella käyrät tai palkit on piirretty.

Vastaavasti suuret, raskaat taulukot voi verkossa rakentaa siten, että käyttäjän on helppo suodattaa niistä pelkästään itseään kiinnostava data.

Vastuullisuusasioista kertomisessa verkkosivusto toimii oivallisesti. Läpinäkyvyys, avoimuus ja rehellisyys ovat kaiken vastuullisuusviestinnän ytimessä, ja pelkän vastuullisuustoimien luettelemisen sijaan verkossa voi interaktiivisilla infograafeilla näyttää havainnollisesti, missä vaiheessa olette keskeisten tavoitteiden täyttymisessä. Puhuttelevaa on myös vastuullisuuden arvoketjun esittäminen vaikkapa animaationa.  

Animaatio, testimoniaalivideo tai interaktiivinen grafiikka ovat toimivia tapoja esitellä jo toteutuneita asioita ja tuloksia, jotka puhuvat puolestaan.

Käyttöliittymäsuunnittelu on kaiken A ja O

Käyttöliittymä on kaikkein olennaisin asia, julkaisitpa verkossa mitä tahansa – ja olipa formaattisi ”perinteinen” verkkosivusto tai vaikkapa one pager, jossa liikutaan vierittäen ylös ja alas.

Käyttöliittymäsuunnitteluun ja sitä kautta käyttäjäkokemukseen panostamalla varmistat parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Välität tunteen luotettavuudesta, ammattitaidosta ja asioiden hallinnasta. Ja siitä, että arvostat asiakastasi.

Käyttöliittymän tulee olla looginen ja vaivaton, sillä sivuston käyttämisen eli lukemisen, katselun ja kuuntelun pitäisi olla myös hauskaa ja nautinnollista. Hyvä käyttöliittymä helpottaa myös sisällöntuottajan ja -päivittäjän työtä. Käyttöliittymän suunnittelu kannattaa tehdä huolella, sillä mitä paremman käyttäjäkokemuksen pystyt eri päätelaitteilla tarjoamaan, sitä sitoutuneempaa on yleisösi. Sisältösi pariin palataan, kun sitä on helppo käyttää ja se on mielenkiintoisesti esillä.

Pyydä tarjous verkkovuosikertomuksesta!

Johanna Hytönen
Operatiivinen johtaja, Sisältöratkaisut
+358 44 571 0705

Ota yhteyttä