Mobiilimainonta

Mobiilimainonta

Mainostaja pääsee kuluttajaa todella lähelle mobiililaitteella, joka kulkee mukana joka paikkaan.

Miksi mobiilimainonta toimii?

Monipuolisuus on yksi mobiilin salaisuuksista: raaputa, swaippaa, ravista, käännä, zuumaa… Vaihtoehtoja riittää!

Kuusi syytä mainostaa mobiilissa

  • erinomainen alusta brändille
  • hyvä huomioarvo
  • uudet vaikutuskeinot
  • enemmän mahdollisuuksia kohdentaa
  • helppo kuluttajan aktivointi
  • kehittyvät mainosmuodot

Kokeile mainostamista sovelluksissa

Otavamedian suosituimpia sovelluksia ovat NettiAuto, NettiMoto, Ampparit ja NettiVene.

Mobiilimainonta saa lähes aina suurimman huomioarvon

Oletko koskaan ajatellut, miten suuren mainospinta-alan mobiilimainonta tavoittaa? Mobiilimainos vie näytöstä ison osan, ellei täytä sitä kokonaan, joten mobiilimainonnalla on aina hyvä huomioarvo. Mobiilimainonta mahdollistaa myös lukuisia erilaisia mainosmuotoja, joita ei voi käyttää muualla, sillä mobiilimainosta voi hipaista, raaputtaa ja pelata tai siitä voi vaikkapa soittaa suoraan mainoksessa näytettyyn numeroon. Lue lisää mobiilimainonnan harhaluulot -blogikirjoituksesta.

Mobiilimainonnan suosio kasvaa räjähdysmäisesti

Mobiilin suosio kuluttajien keskuudessa kasvaa valtavalla vauhdilla: jo suurin osa suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan. Tämä tarjoaa ennennäkemättömiä mobiilimainonnan mahdollisuuksia myös mainostajille.

Tilastot osoittavat, että suomalaisten mobiilikäyttö on vain lisääntynyt. Suomalaisista (16-89-vuotiaat) 83 prosenttia käyttää älypuhelinta. 80 prosenttia suomalaisista käyttää internetiä mobiililla säännöllisesti, itse asiassa mobiili on suosituin tapa käyttää internetiä. 74 prosenttia suomalaista on ostanut internetistä jotain ja määrä kasvaa nopeasti. Älypuhelin on läsnä aamusta iltaan – tätä tosiasiaa ei kannata mainostajankaan sivuuttaa. (Lähteet Tilastokeskus, Otavamedian mainonnan hallinta)

Mobiililla tavoitat 80 % suomalaisista internetissä
Otavamedian mobiiliverkosto tavoittaa 3,1 miljoonaa eri kävijää kuukaudessa

Kuusi syytä miksi mobiilimainonta kannattaa

  1. Mobiilimainonta tarjoaa erinomaisen ympäristön brändimainonnalle. Älypuhelin kulkee mukana kaikissa arjen hetkissä, joten suunnittele näkyvyytesi mobiilikokemuksen ehdoilla ja sopivaan mediaympäristöön.
  2. Mobiilimainonnassa huomioarvo on parempi. Kun mainos on mobiiliin suunniteltu, sen parissa todennäköisesti myös viihdytään pidempään.
  3. Mobiilimainonnalla on täysin uusia vaikutuskeinoja käytössä. Monipuoliset rich media -ratkaisut toimivat mobiilissa staattista bannerikuvaa paremmin.
  4. Mobiilimainonnalla on enemmän mahdollisuuksia kohdentaa. Kehittyvä teknologia parantaa kohdennustarkkuutta esim. sijainnin, kontekstin ja toiminnan mukaan.
  5. Mobiilimainonnalla kuluttaja on helpompi aktivoida. Tarjoa oikea ratkaisu oikeaan hetkeen ja muista optimoida myös ostokokemus mobiilissa.
  6. Mobiilimainontaan kehitetään jatkuvasti uusia ja näyttäviä mainosratkaisuja esim. mobiilivertikaalivideo ja pystyparaati (300x600px).

Mobiilimainostaminen Otavamedian mobiilisivustoilla

Otavamedia tarjoaa laadukkaita sisältöjä laiteriippumattomasti. Otavamedian mobiiliverkosto tavoittaa yli 3,1 miljoonaa eri kävijää kuukaudessa (lähde FIAM – ComScore) ja tuottaa yli 83 miljoonaa sivunäyttöä kuukaudessa. Mobiilikävijöiden osuus onkin n. 2/3 kaikista kävijöistä. Mobiilisivustomme tarjoavat monia vaihtoehtoja kohdentaa mobiilissa, esimerkiksi

  • kohderyhmäsivuston
  • käyttäjän kiinnostuksen
  • kontekstin
  • sijainnin
  • päätelaitteen
  • demografian
  • sään tai
  • käyttöajan mukaan.

Lue lisää kohdentamisesta täällä.

Otavamedian laadukkaat sivustot ja kiinnostuskohderyhmät tarjoavat erittäin otollisen ympäristön vaikuttavalle videomainonnalle.

Mainostaminen sovelluksissa

Otavamedian brändien sovellukset ovat erittäin suosittuja, ja niitä on ladattu yhteensä yli 600 000 kertaa. Ladatuimmat sovellukset ovat Nettiauto, Nettimoto, Ampparit ja Nettivene. Sovelluksissa vietetään paljon aikaa ja niiden pariin palataan useita kertoja päivän aikana, keskimääräisen käynnin kesto esimerkiksi Nettiauto.com mobiilisovelluksessa on 8,5 minuuttia. Potentiaalisia mainosnäyttöjä Otavamedian mobiilisovelluksissa yhden kuukauden aikana on yli 50 miljoonaa. Sovelluksia ei siis kannata unohtaa, kun tavoitellaan kiinnostuneita ja ostohalukkaita kuluttajia oikeassa kontekstissa. (Lähde Otavamedia mainonnan hallinta)

Mobiilimainonnan luovat ratkaisut

Mobiilimainonta tarjoaa paljon eri mahdollisuuksia luoviin mainosratkaisuihin. Rich media -ratkaisuilla saamme herätettyä ja tehostettua mainostajan luovaa konseptia. Rich media -ratkaisuilla on pääsääntöisesti paremmat huomioarvot kuin staattisilla mainosaineistoilla ja niiden parissa vietetään myös enemmän aikaa (engagement). Katso esimerkkejä ratkaisuista verkkomainonnan showroomista.

Videomainonnassa kannattaa käyttää mobiilivertikaalivideota, joka on suunniteltu juuri mobiilikäyttöä varten. Lue lisää videomainonnan osiosta.

Mobiilimainonnan sanasto – termit auki CPC:stä Viewabilityyn

Mobiilimainonnan oma kieli on varsin monimuotoinen sekoitus erilaisia termejä: asioista puhutaan suurimmaksi osaksi lyhenteillä, joista moni juontaa juurensa englannin kieleen. Onneksi kommunikointi helpottuu, kun kaikki puhuvat samaa kieltä sujuvasti. Lue mobiilimainonnan sanasto -blogi, se auttaa sinua pääsemään alkuun!

Ota yhtettä, laitetaan mobiili töihin!

TUOMO JULMALA
Key Account Manager
+358 50 494 9315

Ota yhteyttä