Mainostaja, hoi! Lomailijat odottavat teitä
Säät lämpenevät, aika näytön äärellä vähenee ja askeleet käyvät kohti loman viettoa. On siis aika jättää mainostaminen tauolle, eikö? Virhe! Kesäisin ihmiset viettävät erityisen paljon aikaa sisältöjen parissa ja lomaillessa he ovat vastaanottavaisempia mainoksille. Lue mitä kohderyhmiä kannattaa erityisesti tavoitella ja hyödynnä Otavamedian huikeat kesäedut 2024!
Keväällä kentällä käy vielä vilinää ja viimeiset mainoskampanjat täytyy saada ulos ennen kuin hiljennytään kesän viettoon. Lomat ja resurssien pienentyminen on yleinen syy jättää mainostaminen kesätauolle, mutta sitäkin suurempana syynä on vakiintunut käsitys siitä, että kesäisin kuluttajat eivät ole aktiivisesti tavoitettavissa medioiden äärellä. Todellisuudessa näissä lomailijoissa piilee valtava potentiaali, joka mainostajien kannattaa hyödyntää.
Lomalla on aikaa
Mainostajien mediapanostukset laskevat huomattavasti heinäkuussa, kuluttajien perustarpeiden pysyessä samalla tasolla muuhun vuodenaikaan nähden. Usein kulutus jopa lisääntyy lomaillessa, kun ihmisillä on aikaa esimerkiksi matkustaa ja tehdä hankintoja kotiin. Kuluttajilla on myös enemmän aikaa uppoutua erilaisiin sisältöihin, aikakausilehtien lukeminen ja kiinnostavien verkkosivustojen selailu ovat suosittuja lomaharrastuksia, kun arjen kiireet väistyvät. Aikakauslehdet, puhelimet ja tabletit kulkevat mukana läpi kesän mökkilaitureilta puistopiknikeille.
Aikakausmedian Aikakauslehtihetki-tutkimuksen mukaan joka kolmas (32 %) sanoo lukevansa lomalla enemmän kuin arkena. Erityisesti naiset ja nuoret lukevat lomalla enemmän.
(Taloustutkimus 2021)
Lomailijat haluavat viihtyä ja rentoutua, johon aikakauslehdet ja omiin kiinnostuksien kohteisiin keskittyvät verkkosivustot tarjoavat sopivaa sisältöä. Erityisesti naistenlehtiä ja printtilehtiä ostetaan kesällä ja lomalla paljon.
”Naistenmedian lehtien irtomyynti käy kesäisin erityisen hyvin, sillä kesäaikaan myynnit ovat puolitoista kertaisia muuhun ajankohtaan nähden”, toteaa Kuluttaja-asiakkuuksien myyntikanavapäällikkö Katri Anderson.
Kesällä nautiskellaan sisältöjä
Kesäisin sisällöt keskittyvät vahvasti harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden ympärille. Joku viettää lomansa mökkilaiturilla rentoutuen, toinen puutarhaa hoitaen, kolmas hurjastelee vesillä veneillen – jokainen nauttii kesästä omalla tavallaan. Tietoa etsitään ja sisältöjä kulutetaan laajasti omien intohimojen ympärillä, missä tahansa he kulkevatkin. Tämä näkyy kuluttajien mediankäytössä, sillä se ei laske heidän lomaillessaan vaan pysyy vähintäänkin samalla tasolla kun muinakin vuoden aikoina.
Tietyt harrastuksiin ja kiinnostusalueisiin liittyvät sivustot, kuten Vene, Golfpiste ja Erä, jopa kasvattavat merkittävästi kävijämääriään ja sivulatauksia kesäaikaan. Tämä tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoitella veneilyyn, ulkoiluun ja golfiin hurahtaneet lomailijat Otavamedian medioista.
Kun heinäkuussa muun mainonnan määrä medioissa vähenee, on mainostajalla täydellinen tilaisuus hyödyntää kesätarjouksia ja kasvattaa edullisesti omaa näkyvyyttään kilpailukentässään sekä tehostaa myyntiä. Yhdessä Otavamedian käsin valittujen kesäetujen ja valmiiden kohderyhmien avulla mainostaminen ei voisi olla helpompaa, älä siis ohita tilaisuutta tehdä vaikuttavaa mainontaa kesäaikaan!
Autan mielelläni jos sinulla tulee kysyttävää!
Jukka Pulkkinen
Head of Ad Operations, Insight and Marketing
+358 50 390 4851