Parempaa arkiruokaa ja kauniita kattauksia
Suomalaiset haluavat nyt laadukasta, mutta helppoa ruokaa arkena ja juhlissa panostetaan paitsi herkulliseen makuun, myös kauniiseen kattaukseen. Etätöiden keskellä arjen ruoanlaitolta kaivataan helppoutta, mutta viikonlopun ja juhlien ruokahetkistä nautitaan ajan kanssa. Lisäksi leipomisen suosio kasvaa jatkuvasti. Kokosimme yhteen lukijoiden vastaukset, jotka mainostajan kannattaa huomioida kevään ja kesän kynnyksellä!
Selvitimme ruokamedioidemme lukijoilta, mitä heidän keittiöissään kokkaillaan vuonna 2021, mitä he ruoanlaitossa ja ruoassa arvostavat sekä kuinka arki ja juhla eroavat toisistaan. Annan ja Kotilieden lukijapaneeleiden kyselyyn tuli lähes 700 vastausta. Kerroimme jo aiemmin, että ruoassa arvostetaan erityisesti kotimaisuutta, laadukkaita raaka-aineita ja terveellisyyttä. Kävi myös ilmi, että suomalaiset haluavat nyt parempaa arkiruokaa ja juhlakattauksia, joihin on panostettu niin raaka-aineiden kuin visuaalisuuden suhteen.
Laadukkailla puolivalmisteilla arjen helppoutta
Juuri nyt kotikeittiöissä laitetaan ruokaa kenties enemmän kuin aikoihin. Suuri osa työikäisistä tekee etätyötä kotona ja huolehtii nyt myös arkiruoastaan itse. Tämä tarkoittaa aiempaa enemmän aikaa kotikeittiössä, mutta moni kaipaa arkeen helppoja ja nopeita ratkaisuja – hyvästä mausta tai laadusta tinkimättä. Useimmat haluavat syödä hyvin ja monipuolisesti myös arkisin. Kaikista kyselyyn vastanneista yli 60 % kertoi, että tyypillinen arkiateria on lämmin ruoka ja tuore salaatti. Arkiruokailustaan ja ruoanlaittotottumuksistaan lukijamme kertoivat muun muassa näin:
”Ennen söin lounaan töissä, nyt etätöissä pitää tehdä itse kaikki ruuat. Kypsyttävää!”
”Välillä kokeilen uutta, silloinkin ruuan pitää olla helppotekoista, en ole gourmet-kokki.”
”Arkena arkiruokaa monipuolisesti.”
Kuinka sitten löytää arkeen maukkaita ja laadukkaita, mutta helppoja ja nopeita ratkaisuja? Huomattava osa kyselyyn vastanneista kertoi käyttävänsä puolivalmisteita, kuten kanasuikaleita tai ateriakastikkeita, muutaman kerran viikossa. Laadukkailla puolivalmisteilla voidaan helpottaa arkea, nopeuttaa ruoanlaittoa ja kuitenkin valmistaa hyvää, maittavaa ja ravitsevaa ruokaa.
Leivonta innostaa kotikeittiöissä
Kun aikaa vietetään nyt paljon kotona, on moni innostunut myös leivonnasta. Vastaajat ovat innostuneet kokeilemaan uudenlaisia reseptejä ja itselle uusia tekniikoita, esimerkiksi naanleipää ja hapanjuurileivontaa. Erityisesti viikonloppuina ja juhlapäivinä halutaan herkutella leivonnaisilla ja leipomiseen käytetään aikaa. Näin lukijamme kertoivat:
”Olen hurahtanut hapanjuurileivontaan.”
”En ole sitten maaliskuun 2020 montaakaan leipää ostanut. Juurella olen tehnyt myös pannaria, tortillalettuja, naanleipää ja tietenkin pizzaa. Ostin hiljattain myös pastakoneen.”
”Leivon marja-, omena- ja raparperipiirakoita, pullaa silloin tällöin. Erilaisia sämpylöitä isompi erä kerralla ja juhlapyhiksi herkkuleipää.”
”Nautin juhlapyhien klassikoista. Ehdottomasti keittiöni tarjontaan kuuluvat jälkiruuat, myös arkisin ja ihanat leivonnaiset.”
Juhlahetkiin kauniita kattauksia ja ruokaa pitkän kaavan mukaan
Vaikka arkeen kaivataan helppoutta ja nopeutta, halutaan viikonloppuihin ja juhlahetkiin satsata raaka-aineiden, ruokien ja visuaalisuuden suhteen. Juhlapäivänä katetaan kauniisti, laitetaan ruokaa pitkän kaavan mukaan ja nautitaan rauhassa maistuvasta ruoasta hyvässä seurassa. Muun muassa näin lukijamme kertoivat kokkaavansa ja kattavansa vuonna 2021:
”Terveellistä kotiruokaa päivittäin ja herkuttelua viikonloppuisin. Silloin syödään hiukan kalliimpaa tai parempaa, ja ehkä leivon kahvin kanssa jotain hyvää.”
”Juhlapyhinä, vieraille ja perheen juhlapäivinä tarjotaan juhlaruokaa, yleensä kolme ruokalajia. Ja joskus sunnuntaisin muuten vaan kolmen ruokalajin menu.”
Kevään ja kesän juhlasesonki on pian täällä
Edessä on kevään ja kesän aurinkoinen juhlasesonki. Vaikka nyt juhlitaankin perhepiireissä ja pienissä porukoissa, halutaan juhlahetkissä kuitenkin nousta arjen yläpuolelle. Leivonnasta, kattauksista ja ruoanlaitosta ollaan kiinnostuneita ja niihin panostetaan, etsitään inspiraatiota ja kokeillaan uutta. Nyt myös mainostajalla on oikea hetki puhutella tätä leivonnasta, juhlakattauksista ja ruoanlaitosta innostunutta joukkoa. Otavamedian verkkomediat ja aikakauslehdet tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden juuri tähän. Kontekstuaalisella mainonnalla voidaan tehokkaasti tavoittaa kuluttaja juuri oikeassa hetkessä.
Juhlasesongin kattausten kautta kevät on erinomainen aika puhutella esimerkiksi uusista astioista ja kodintekstiileistä kiinnostuneita. Ruoanlaittobuumin myötä myös uudet kodinkoneet ja työvälineet kiinnostavat kotikokkaajia.
Otavamedian verkon ja printin kautta tavoitat yhteensä 731 000 kodin sisustamisesta sekä 937 000 ruoanlaitosta ja leivonnasta kiinnostunutta!
Lähde: KMT 2020, Kantar Oy.
Tutustu myös ensimmäiseen kyselyn tuloksista kertovaan artikkeliin, jossa aiheina ovat lukijoiden ruoassa arvostamat asiat, kotikeittiöiden trendit sekä inspiraation lähteet.
Tavoita viestilläsi tehokkaasti kotileipojat ja juhlapöytien kattajat – oikeassa yhteydessä, oikeassa hetkessä!
Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137