Vähennä hävikkimainokset minimiin – nappaa talteen 13 rahanarvoista vinkkiä

Mainoksesi voi muuttua hävikkimainokseksi esimerkiksi, jos sen sisältö tai kohdennus on väärä. Tässä artikkelissa saat 13 asiantuntijan vinkkiä ja yhden salaisen aseen mainoshävikin minimointiin, eli säästät selvää rahaa ja kuluttajan hermoja.

Mainos on parhaimmillaan sisältöä, joka kiinnostaa ja inspiroi katsojaansa oikeassa paikassa ja hetkessä. Siksi mainoksen kohdennus ja luova ratkaisu ovat olennaisen tärkeitä, ettei mainoksesi joudu hävikkiin tai ärsytä kuluttajaa. Kokosin parhaat vinkit mainoshävikin vähentämiseen. Vähintään 50 % mainoksista jää kokonaan huomiotta ja mainoksia klikkaavien määrä on tätäkin masentavampaa luettavaa – noin 99,5 % yleisöstä ei klikkaa mainosta. Mainoshävikin poistaminen säästää sekä rahaa että ympäristöä.

Mainoshävikkiä voi vähentää näillä yksinkertaisilla konsteilla:

  1. Huomio maku ja mieltymykset – tarjoile mainoksia niille, joille viestisi maistuu, muu on hukkaa. Erilaiset kohdennukset nostavat mainosnäyttöjen hintaa, mutta vähentävät hävikkiä. Katso Otavamedian kohdennustavat.
  2. Älä tee ylisuuria annoksia – isolle lautaselle on helppo ottaa liikaa. Lavea ja leveä yleisö on usein huokea, mutta se lisää hävikkiä. Selvitä asiakaskuntasi koko ja osta sen jälkeen mahdollisimman tarkka yleisö. Jos yleisö on liian pieni, osta kaksi. Segmenttien yhteydessä on yleensä mainittu yleisön koko ja osaava henkilökunta kertoo mielellään raaka-aineiden alkuperästä.
  3. Tee annoksesta yksilöllinen. Keittiön tervehdys ei jätä ketään kylmäksi. Mediat ovat äärimmäisen hyvin selvillä lukijoidensa mieltymyksistä. Kun mainos puhuu samaa kieltä lukijan kanssa, olet jo tuplannut huomioarvosi. Mainoksesta kannattaa myös teettää useita variaatioita tärkeimmille kohderyhmille.
  4. Valitse parhaat pöydät – ensimmäinen mainospaikka huomataan ja se tukee brändiä. Myöhemmin ladattuun mainokseen kiinnitetään kauemmin huomiota, kun lukijan ensisijaiset tarpeet on jo tyydytetty. Joskus pieni mainos oikeassa kohdassa sivua saattaa olla lottovoitto niin mainostajalle kuin lukijallekin. Katso, millaisia mainospaikkoja on tarjolla.
  5. Satsaa kattaukseen. Kun on aika juhlia, näyttävä haltuunotto laskee mainoshävikin nollaan – juhlien esillepanossa ei siis kannata pihistellä. Ottamalla reippaasti haltuun kaikki mainospaikat varmistat, että kampanjasi tulee huomatuksi. Ja hei, haltuunotto onnistuu myös mobiilissa.
  6. Onko parasta ennen -päiväys kunnossa? Oikea ajoitus lisää huomattavasti mainoksen kiinnostavuutta. Kampanjan keston lisäksi mainontaa voidaan rajata tietyille viikonpäiville ja tunneille. Koska sinun asiakkaasi ovat ruudun ääressä?
  7. Meneekö annos oikeaan osoitteeseen – sorbettia Saharaan, sijainti kertoo muutakin kun osoitteen. Postinumeron avulla voidaan määritellä tulotasot, auton omistajuus ja asumismuodot. Jos tiedät mistä postinumeroista paras asiakaskuntasi tulee, voidaan listaa käyttää sellaisenaan oman segmenttisi luomiseen.
  8. Vältä buffet-pöytiä – ne ovat usein epähygieenisiä ja aiheuttavat laadukkaan mainoksen pilaantumisen. Buffapöydät tunnistaa linkkien ja ponnahdusikkunoiden sillisalaatista tai bulkkimainonnasta.
  9. Mieti annoksen ulkonäköä. Käyttäjillä on alitajuinen tieto siitä, miltä mainokset ”näyttävät”. Sliipattu, kliseinen ja tylsä annos kertoo katsojille, että kyseessä on vain mainos, niinpä he ohittavat sen valonnopeudella. Sillä ei ole väliä, onko mainoksesi todella hyödyllinen, koska mainoksen näköistä mainosta ei edes huomata.
  10. Vaihtele mausteita. Ei ihme, ettei samalla reseptillä tehty kampanja maistu seitsemättä kertaa. Tutuista aineksista saat oivan annoksen maustamalla ne uudelleen. Yksi yleisin mainoshävikin syy on, että asiakas on kyllästynyt mainontaan. Onko viimeisimmästä natiivikampanjasta jo aikaa? Entä mitä jos kokeilisit jotain näistä?
  11. Luo selkeä ja tunnistettava annos. Haluat varmasti tietää mitä syöt, sama pätee mainokseen. Yleisin syy mainossokeudelle on, ettei siitä käy ilmi mainostajaa eikä mainostettavaa asiaa. Sinulla on tasan yksi sekunti aikaa tehdä vaikutus, älä kikkaile liikaa.
  12. Pussin pohjat ja pienet erät – ideakaappi pursuaa avattuja pakkauksia, joille ei ehdi tehdä mitään. Näistä kertyy merkittävää hukkaa. Ota idealaatikko kainaloon ja sovi livetapaaminen lounaan merkeissä. AB-testauksen, videoiden ja kohderyhmäanalyysin kautta voit löytää aivan uusia reseptejä päästä hävikkimainoksesta kokonaan eroon.
  13. Kylmäketju ja kuppilat kuntoon. Jos salissa ei tiedetä mitä keittiössä tapahtuu, saattaa mestarillinen annos tulla väärään pöytään ja kylmänä. Onnistuneen annoksen takana on paljon ammattitaitoa, painetta, kiirettä ja suuria egoja. Tiedon kulku luovien suunnittelijoiden, mainostajan, mainostoimiston, media-alustan ja mediatoimiston välillä toteutuu harvoin optimaalisesti, eikä oleellinen tieto esimerkiksi kampanjan tavoitteista, mittareista tai kohderyhmistä tavoita niitä, joilla olisi suurin mahdollisuus vaikuttaa mainoshävikkiin. Hyvään briefiin käytetty aika parantaa poikkeuksetta kampanjan tulosta.

Huomiotta jääneellä mainoksella on merkittävät vaikutukset, mutta onneksi mainoshävikkiä on helppo vähentää.

Mainoshävikin minimointi on yksi osa vastuullista mainontaa

Kestävästä kehityksestä on tulossa yhä tärkeämpi aihe myös markkinoinnissa ja mainostajienkin on mietittävä, mitä he voivat tehdä omien päästöjensä pienentämiseksi. Tiesitkö, että keskiverto internetin käyttäjä näkee 5 000 – 10 000 digitaalista mainosta päivittäin? Näiden mainosten siirtäminen ja prosessointi vaatii paljon energiaa. Digitaalisessa maailmassa voidaan käyttää laskentakaavaa, jossa 1 GT tietoverkossa siirrettyä dataa vastaa 0,06 kWh energiaa. Esimerkiksi mainoskampanja, jonka videolla on 100 miljoonaa näyttökertaa, tuottaa noin 4 tonnia hiilidioksidia. Tämä vastaa noin 850 saunanlämmitystä tai 30 000 ajettua kilometriä henkilöautolla. Mainoshävikin minimoinnin lisäksi työstän parhaillaan keinoja laskea, vähentää ja kompensoida digimainonnan aiheuttamia päästöjä. Jos aihe kiinnostaa tai voit auttaa minua, laita viestiä!

Kontekstuaalinen mainonta on merkittävä ase hävikkiä vastaan

Jos kontekstuaalinen mainonta ei ole tuttua, se tarkoittaa lyhyesti sitä, tiettyyn aihepiiriin liittyvä mainonta esitetään saman aihepiirin sisällössä. Esimerkiksi hyytelösokerin mainos kannattaa näyttää hyytelöreseptin vieressä tai puutarhamultamainos kevätkasvien istutukseen liittyvän artikkelin yhteydessä. Kun kuluttajan senhetkinen kiinnostus kohtaa sisällön aiheeseen kiinteästi liittyvän mainoksen, se ei häiritse vaan palvelee. Oikein sijoitettu mainos huomataan, se tuntuu itselle tarkoitetulta, se lisää mainoksen herättämää myönteistä mielikuvaa mainostajasta ja usein nostaa myös ostokiinnostusta. Lue Jukka Pulkkisen artikkeli kontekstuaalisen mainonnan tehosta täältä.

Katso hyödylliset linkit selitteineen

P.S. Jutun kuvitus on luotu Midjourneyn avulla, joka on riippumaton tekoälytaidegeneraattori. Se muuttaa tekstipohjaiset kehotukset kuviksi. (Kuva CC BY-NC 4.0) Haluatko tietää, miten tekoäly muuttaa mainontaa? Laita viestiä, niin jutellaan.

Pistä viestiä, jatketaan keskustelua

Väinö Teittinen
Data-analyytikko, mainosratkaisut
+358 40 717 2616

Ota yhteyttä