Juristiliitto:
Konseptiuudistus – Lisää tavoittavuutta kustannuksia kasvattamatta  

Juristiliitto halusi tavoittaa jäsenensä median keinoin aiempaa laajemmin ja tiheämmin. Samaan aikaan juristien edunvalvojan oli oltava budjettinsa suhteen tiukkana. Otavamedia Sisältöratkaisujen ja liiton yhdessä konseptoimana syntyi uusi Juristimedia.

Jaa

1. Lähtötilanne

Juristiliitto on juristien ja oikeustieteen opiskelijoiden etujärjestö, joka edistää noin 16 000 jäsenensä ammatillisia etuja. Liitto on julkaissut painettua Juristiuutiset-lehteä jäsenilleen yli kahdeksan vuosikymmentä, ja yhteistyö Otavamedia Sisältöratkaisujen kanssakin on kestänyt jo kauan. Viime vuosina lehti on ilmestynyt kuusi kertaa vuodessa, ja lehden jutut on viety verkkosivustolle. 

Lehti on jäsentutkimuksissa nähty arvokkaana etuna, myös opiskelijoiden joukossa. Muutostarpeet ovat kuitenkin olleet näkyvillä jo useamman vuoden ajan.  

Näitä pohdittiin: 

  • Liitto haluaa tavoittaa jäsenensä laajasti ja tarjota sisältöjä siellä, missä he niitä voivat arjessaan kohdata ja hyödyntää. 
  • Sisältöä halutaan julkaista aiempaa useammin ja nopeammin. Painetun lehden aikataulut eivät taivu nopeaan reagointiin.  
  • Tekemisen taustaksi haluttiin tutkittua ja testattua tietoa jäseniltä. 
  • Painetun lehden paino- ja jakelukulut ovat merkittäviä. Jäsentensä hyväksi toimivan liiton on oltava budjetistaan erityisen tarkka.  
  • Painetun lehden lukemista on vaikea mitata. Spontaani palaute on vähäistä ja lukijatutkimukset anniltaan rajallisia. 

Juristiliitto ei halunnut luopua painetusta lehdestä jo jäsenpalautteenkaan vuoksi. Sen sijaan tekijät päättivät luoda yhdessä monipuolisen median ja sisältöjen runsauden – aiemmista kuluista säästäen.  

2. Ratkaisu

Juristiliitto ja Otavamedia konseptoivat syksyn 2024 mittaan uuden Juristimedian. Kokonais- ja kanavakohtaisia konsepteja hiottiin työpajoissa, ja malleja testattiin työpajojen välissä kohderyhmillä. Laajaa työtä nopeuttivat pitkä yhteistyö ja uutta mediaa koskevat samansuuntaiset näkemykset, joita oli ensi kerran pohjustettu jo vuonna 2022. 

Juristimedian kanavina ovat neljä kertaa vuodessa ilmestyvä painettu, täysin uudistunut Juristiuutiset sekä verkkomedia, jossa julkaistaan tuoretta sisältöä viikoittain. Jatkossa kanavakirjoon on tulossa myös podcast. Liiton jäseniä autetaan sisältöjen äärelle aktiivisilla Instagram-, LinkedIn- ja Facebook-postauksilla sekä Juristimedian säännöllisellä uutiskirjeellä.  

Juristimedia-kokonaisuus julkaistiin maaliskuussa 2025, ja sitä markkinoitiin ahkerasti sosiaalisessa mediassa muun muassa Otavamedian tekemällä lanseerausvideolla, somepostauksin ja uudella Juristimedian uutiskirjeellä. Liitto järjesti myös laatuaan ensimmäisen Juristimedian lukija-aamun, jossa syvennettiin juuri ilmestyneen lehden teemoja. Tilaisuus keräsi tilan täyteen jäsenistöä ja muita sidosryhmiä.  

Haluamme tehdä kunnianhimoista ja ajankohtaista, jäsenemme tavoittavaa sisältöä. Monikanavaisuus tarjoaa tähän uusia mahdollisuuksia. Todella tärkeää on myös se, että pääsemme jatkossa aiempaa tehokkaammin mittaamaan työmme tavoittavuutta ja tuloksia. Yhteistyö Otavamedia Sisältöratkaisujen kanssa on jo pitkään ollut asiantuntevaa ja tehokasta – tekemisen iloa unohtamatta!

Janne Laukkanen
Johtaja, viestintä ja vaikuttaminen
Juristiliitto

3. Tulokset

Heti julkistamisen jälkeisinä viikkoina jäsenet löysivät yllättävänkin hyvin Juristimedian uuden verkkosivuston, ja sosiaalisen median postaukset ovat keränneet ilahduttavasti reaktioita ja kommentteja. Liittoon on tullut myös spontaania, myönteistä palautetta esimerkiksi painetusta lehdestä, mikä on harvinaista. 

Kiinnostava huomio on, että kentältä tulevien juttuvinkkien määrä on lisääntynyt –tämäkin kertoo omaa tarinaansa uuden median saamasta huomiosta. 

Juristimedia ei suinkaan ole kerralla valmis, vaan sitä kehitetään jatkuvasti. Uudet kanavat antavat tähän hyvän, joustavan mahdollisuuden. 

konseptiuudistus Juristimedia Juristiliitto Otavamedia

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.