Kontekstuaalinen mainonta

Kontekstuaalinen mainonta

Etsimäsi kohderyhmä voi löytyä hyvin täsmällisesti sisällön aihepiirin perusteella.

Kontekstuaalinen mainonta tavoittaa juuri oikeat henkilöt

Kontekstuaalinen mainonta perustuu asiasisällölliseen kohdentamiseen, jossa kohdennus ei tapahdu yleisöön vaan kuluttajiin, jotka kuluttavat sillä hetkellä tiettyä asiasisältöä. Esimerkiksi reseptisivustolla viihtyvä kuluttaja voisi olla keskimääräistä kiinnostuneempi leivontasuklaamainoksesta.

Kontekstuaalinen kohdentaminen tapahtuu Leiki-teknologialla, joka analysoi kaikki Otavamedian sisällöt ja luokittelee ne niissä olevien aiheiden mukaan. Täten jokainen artikkeli saa automaattisesti muutaman aiheen metatietona, jotka lähetetään julkaisijan mainonnanhallinta työkaluun.

Mainonnanhallinnassa metatietoja voidaan käyttää kohdennusfiltterinä joko suorissa digikampanjoissa tai bundlattuna esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen diileihin.

Kontekstuaalinen mainonta perustuu asiasisällölliseen kohdentamiseen.

Kontekstuaalinen mainonta ei ole evästepohjaista, joten GDPR:n tuomat kohdennushaasteet eivät päde.

Mitkä ovat kontekstuaalisen mainonnan edut?

Kontekstuaalisen mainonnan ja sitä kautta tapahtuvan kohdentamisen etuna on, ettei kyseinen mainonta ole evästepohjaista. Tämä tarkoittaa, etteivät GDPR:n tuomat kohdennushaasteet eivät päde kontekstuaalisessa mainonnassa.

Leiki-teknologian tuoma hyöty taas korostuu automaattisessa segmentoinnissa, joka mahdollistaa myös kustomoitujen, asiakaslähtöisten kontekstien luomisen. Leiki ei koskaan analysoi Otavamedia-perheiden etusivuja, jotta laadullinen tarkkuus olisi parasta mahdollista.

Kontekstuaalisen mainonnan toisena hyötynä on myös kontekstin tuoma relevanttius. Kun evästepohjaisessa kohdentamisessa tiedetään kuluttajan lukeneen lähihistoriassa aiheeseen liittyviä sisältöjä, perustuu kontekstuaalinen kohdentaminen reaaliaikaiseen kiinnostukseen. Kuluttaja saadaan siis kiinni sillä hetkellä, kun kohdennuksen alla olevaa sisältöä kulutetaan.

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Jukka Pulkkinen
Head of Digital Media Sales
050 390 4851

Ota yhteyttä