Viini-lehden päätoimittaja Mikko Numminen siirtyy Suomen Kuvalehteen

Numminen siirtyy tehtävään Viini-lehdestä, jonka päätoimittajana hän on toiminut kesästä 2014 lähtien.

Mikko Numminen, 44, aloittaa Suomen Kuvalehdessä tuottajana 1.11.2017. Vuosina 2003–2013 Numminen työskenteli Image-lehden päätoimittajana, ja sitä ennen mm. Imagen toimituspäällikkönä ja Ilta-Sanomien toimittajana. Numminen on valmistunut Tampereen tiedotusopin laitokselta yhteiskuntatieteiden kandidaatiksi vuonna 2000.

Nummisen pääasiallinen työtehtävä Suomen Kuvalehdessä on juttujen editointi.

”Olen innoissani uudesta pestistä. Arvostan Suomen Kuvalehteä ja sen tekijöitä todella paljon. On ilo päästä mukaan tekemään tämän porukan kanssa kunnianhimoista journalismia.”

Suomen Kuvalehden päätoimittaja Ville Pernaa iloitsee Nummisen tulosta.

”Olemme pitkän, kerronnallisen journalismin lippulaivoja Suomessa. Juttujen editointi on olennainen osa huippuluokan journalismin luomisessa ja tässä Numminen on maan kovimpia osaajia,” tiivistää Pernaa.

Pitkien juttutekstien editointi on ollut iso osa Nummisen työnkuvaa sekä Viinissä että Imagessa. Numminen on myös pitänyt aiheesta lukuisia luentoja ja koulutustilaisuuksia.

”Editointi ei ole vain tekstin viimeistelyä painokuntoon. Se on prosessi, joka alkaa jo ideointivaiheessa yhdessä kirjoittajan ja kuvaajan kanssa. Jutun on herätettävä lukijan uteliaisuus ja pidettävä kiinnostusta yllä myös silloin, kun aihe on vaikea ja mutkikas, kuten se usein on”, Numminen sanoo.

Lisäksi editoinnissa pitää huomioida myös jutun verkkoversio ja sosiaalisen median hyödyntäminen.

”Pitkät jutut samaistetaan yhä painettuun lehteen, vaikka usein juuri ne ovat verkkosivujen luetuimpia sisältöjä. Suomen Kuvalehti on kiehtova yhdistelmä perinteistä viikkolehteä ja nopeasti aikaan reagoivaa verkkopalvelua, Numminen kiteyttää.”

”Laadukkaan feature-journalismin kysyntä kasvaa, ja tässä kisassa Suomen Kuvalehti on paalupaikalla.”

Lisätietoja:

Ville Pernaa, vastaava päätoimittaja, Suomen Kuvalehti, ville.pernaa@otava.fi. 050 539 4310

Suomen Kuvalehti on yksi Otavamedian tunnetuimpia brändejä. Otavamedia kustantaa Suomessa yhteensä 25 yleisöaikakauslehteä, joista monet ovat oman alansa markkinajohtajia. Muun muassa Seura, Anna, Kotiliesi, Tekniikan Maailma ja Suomen Kuvalehti ovat elinvoimaisia esimerkkejä vuosikymmeniä jatkuneista lukijasuhteista, jotka nykyään elävät printin lisäksi verkossa. Otavamedia tavoittaa yli 30 verkkosivustollaan kuukausittain noin 2 miljoonaa suomalaista: verkosto on Suomen suurimpia. Suosittuja sivustoja ovat esimerkiksi Kaksplus.fi ja Anna.fi. Otavamedian mobiilisivut tavoittavat viikoittain noin miljoona suomalaista. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin. www.otavamedia.fi