Vuoden 2022 maistuvat ruokatrendit

Kysyimme Annan, Kotilieden ja Seuran asiantuntijoilta, mitä näyttää vuosi 2022 ruokalautasilla. Hyvinvointi, vastuullisuus ja ruoanlaiton vaivattomuus korostuivat vastauksissa, mutta oletko kuullut grocerantista? Lue mm. Teresa Välimäen ja Sanna Mansikkamäen kommentit ruokamaailman kuumiin trendeihin ja avaa kätevä kooste koko vuoden ruokateemoista!

Ruoka ja juoma, ruoanlaitto ja leivonta kiinnostavat 2,4 miljoonaa suomalaista. Otavamedian verkosto tavoittaa aktiivisesti ruokainspiraatiota, tietoa, reseptejä ja vinkkejä etsivistä suomalaisista 1,2 miljoonaa!* Siksi panostamme laadukkaisiin ja ajankohtaisiin ruokasisältöihin eri printin ja verkon medioissa ympäri vuoden. Tähän artikkeliin poimimme ruoka-asiantuntijoidemme tarkkoja havaintoja ruokatrendeistä, joihin mainostajan kannattaa kiinnittää huomiota.

*Lähde: KMT 2021, Kantar Oy.

Kuluttajan keittiöön ja ruokapöytään on monta reittiä, joten kannattaa katsoa myös pdf-kooste Annan, Kotilieden ja Seuran koko vuoden ruokateemoista. Näet kätevästi samasta tiedostosta sekä kaikki ruoka-aiheiset teemanumerot että mediakohtaiset kommentit ruokateemoihin!

Hyvinvointia etsitään kokonaisvaltaisesti

Annan, Seuran ja Kotilieden toimituksissa oltiin täsmälleen samaa mieltä hyvinvointia edistävän ruoan ja ruoka-aineiden trendistä. Kotilieden Food Manager Sanna Mansikkamäki kommentoi asiaa näin:

”Omaan hyvinvointiin panostaminen ruoan kautta näkyy suomalaisten ostoskoreissa ja raaka-ainevalinnoissa selvästi vuonna 2022. Korona kiinnitti huomion terveyteen ja sai pohtimaan elämäntapoja. Ehkä arkiaamuista on vapautunut aikaa, ja nyt panostetaan omaan hyvinvointiin piirun verran enemmän kuin aikaisemmin.”

Annan päätoimittaja Emma Koivula on tutkinut ruokamaailman trendejä Otavamedian sisältöstrategi Leena Kalliokosken kanssa. Emma Koivula tiivistää:

”Hyvinvointia halutaan parantaa kokonaisvaltaisesti, joten ravinnolla on siihen suuri merkitys. Kasvisruoka ja kasviperäiset elintarvikkeet trendaavat yhä.”

Vastuullisia valintoja sesonkien mukaan

Vastuullisuus, lähiruoka ja sesonkiajattelu vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen koko ajan enemmän. Seuran ruokatoimittaja Teresa Välimäki näkee trendin näin:

”Vuonna 2022 ruokatrendeissä voimistuvat vastuullisuuden ja ilmastoystävällisyyden trendi. Tämä tarkoittaa paitsi kasvisten (edelleen) lisäämistä ruokavalioon lihan kustannuksella, myös hävikinhallintaa kotikeittiöissä ja kuluttajan tarkempaa keskittymistä käyttämiensä tuotteiden alkuperään ja tuotantoon.”

Vastuullisuuden arvostus näkyy myös ihmisten haluna oppia uusia tapoja valmistaa ruokaa sekä käyttää sesongin antimia, kun ne ovat parhaimmillaan ja edullisimmillaan.

”Pitkäaikainen keskustelu ilmastofiksummasta ruokavaliosta näkyy jo suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Vegeproteiinit ottavat entistä vahvemmin paikkansa suomalaisten lautasilla. Myös kalaruokien monipuolinen valmistaminen kiinnostaa suomalaisia”, toteaa Sanna Mansikkamäki.

Tiedostavaa lihansyöntiä

Lihansyönti muuttuu vastuullisuuden ja lähiruoan trendien vanavedessä aiempaa tiedostavammaksi. Tiesitkö, että moni kasvissyöjäkin lisää nykyään lautaselleen lihaa?

”Lihansyönti ei lopu, mutta yhä useampi vähentää sitä ja kun lihaa syödään, sen laatuun kiinnitetään huomiota. Riista ja poronliha ovat nousevia trendejä. Jopa kasvissyöntiä painottavat nuoret ja nuoret aikuiset saattavat esimerkiksi terveydellisistä syistä syödä joskus lihaa, useimmiten riistaa. Voimakkaasti prosessoitujen kasvisproteiininen trendi vastaavasti hieman hiipuu, kun kuluttaja on herännyt enemmän aitouden ja laadukkuuden trendiin”, Teresa Välimäki kommentoi.

Grocerant-ilmiö

Anteeksi mikä? Grocerant on maailmalta Suomeen kotiutunut yhdistelmä ruokakauppaa ja ravintolaa. Teresa selittää tarkemmin:

”Grocerant tarkoittaa sitä, että ruokakaupat muuttuvat osin ravintolamaisiksi tiloiksi ja kuluttajan on mahdollista ruokaostosten lomassa nauttia kaupassa ravintolatasoinen ruoka-annos tai ostaa sellainen kotiin nautittavaksi. Myös kauppojen palvelutiskit tekevät paluun ja niiden tarjonnan laatu nousee koko ajan. Kaupoissa näkyy yhä enemmän myös superlaadukkaita ’eineksiä’, kun ravintola-ala tuo kauppojen hyllyille omaa osaamistaan.”

Nostalgiset lohturuoat

Enää ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, jos kerta kaikkiaan tekee mieli laittaa uuniin pellillinen pitsaa tai pyöräyttää kattilallinen kermaista pastaa. Perinteinen lohturuoka on taas (tai edelleen) trendikästä. Suosikkiruokiin haetaan uutta tvistiä laadukkailla raaka-aineilla ja valmistusmenetelmillä, pitsauuneja on nykyään paljon muuallakin kuin Italiassa.

Sormet taikinassa

Leivonta lisää suosiotaan kaikissa ikäryhmissä ja yhä useampi nuorikin kertoo harrastavansa leivontaa tai ruoanlaittoa. Itse tehdyn hapanjuurileivän ja pitsataikinan voittokulku jatkuu. Monen leipurin mielestä aterian ainut oikea päätös on jälkiruoka, mutta pitäisikö tehdä joku klassikkoherkku, nopea ja varma jälkkäri, vai kokeilla se uusi trendiherkku? Inspiraatiota leivontaan ja reseptejä etsitään kännykät kuumina ja reseptisivut hiirenkorvilla. Trendiin on mainostajana erityisen helppo tarttua, näy oman brändin leivontavinkeillä tai esittele uutuustuotteesi leivonnasta kiinnostuneelle yleisölle!

Elämyksellisyys vastaan vaivattomuus

Vaihtelunhalu yhdistää kaikkia kuluttajia. Etenkin vapaapäivinä on aikaa valmistaa ruokaa alusta alkaen, kattaa näyttävästi, kokeilla uutta reseptiä tai valmistusmenetelmää. Monesti arkea helpotetaan puolivalmisteilla, noutoruoalla tai valmisruoalla. (Kysy meiltä mediamyynnistä, miten näyt oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.)

”Ruoanlaitossa mennään syvemmälle, kokeillaan uusia makuja ja etsitään aitoja ja alkuperäisiä tapoja tehdä ruokia. Elämyksellistä kokkausta itse tehden siivittää myös ajatus siitä, että kotona voi kokata ravintolatasoista ruokaa. Erilaiset kotiin tilattavat ravintoloiden ruokakassit sekä ravintolakokkien puolivalmisteet hyvillä resepteillä ovat suosittuja. Toisaalta arkea helpotetaan valmisruoilla ja puolivalmisteilla. Suomalainen kuluttaja on kokeilunhaluinen ja elämyksiä hakeva rohkea kotikokki, joka uskaltaa tehdä sushia, falafeleja tai napolilaista pizzaa itse, mutta ei myöskään kaihda valita ostoskoriinsa välillä kaupan sushipisteen valmistuotteita tai elämyksellisiä huippukokkien valmistamia puolivalmisteita”, Sanna Mansikkamäki luonnehtii.

Miten trendit näkyvät medioiden ruokateemoissa?

Kaikissa toimituksissa seurataan ruokamaailman tapahtumia, trendejä ja uutuuksia jatkuvasti, jotta sisällöt ovat aina sekä laadukkaita että ajan tasalla. Kotilieden teemoissa ruoka on vahvasti läsnä sisältäen niin ideoita, reseptejä, vinkkejä kuin ilmiöitä. Kotiliesi näkyy ruokasisällöillä myös sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa ja TikTokissa! Annan teemoihin nousevat erityisesti ruokamaailman uutuudet, hyvinvointi sekä kiinnostavimmat juomasuositukset. Seuran teemoissa puolestaan näkyy vahvasti sesonkiajattelu ja menuissa tarjotaan helppoja ratkaisuja sekä arkeen että juhlaan.

Lue tarkemmin Seuran, Annan ja Kotilieden ruokateemojen erityispiirteistä ja miten medioiden ruokateemat syntyvät!

Tavoita ruoasta, ruoanlaitosta ja leivonnasta kiinnostuneet!

Virpi Åberg
Key Account Manager
+358 40 709 3137

Ota yhteyttä