KMT 2023: Otavamedian aikakauslehdet ja verkkosivustot tavoittavat yhteensä 2,3 miljoonaa suomalaista
Otavamedian painetut aikakauslehdet pärjäsivät uuden KMT:n mukaan hyvin. Peräti seitsemän lehdistämme kasvatti lukijamääräänsä. Myös digitaalisten sisältöjen lukeminen on meillä erinomaisessa kehityksessä. Painettujen aikakauslehtien ja verkkosivustojen kokonaistavoittavuus on jo 2,3 miljoonaa eli 53% suomalaisista. Otavamedian lehtien parissa viihdytään yleistä keskiarvoa pidempään, keskimäärin 65 minuuttia. Suomen Kuvalehteä luetaan pisimpään, yhteensä 90 minuuttia.
Tänään 22.9.2023 julkaistun Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan Otavamedian tutkimuksessa mukana olevien medioiden kokonaistavoittavuus on hienot 2,3 miljoonaa eli tavoitamme 53% kaikista yli 15-vuotiasta suomalaista. Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan painetun lehden ja sen digitaalisen sisällön yhteistavoittavuutta.
Painetuilla aikakauslehdillä tavoitamme yli 1,4 miljoonaa eri lukijaa ja verkkosivustoilla yli 2,0 miljoonaa** eri kävijää kuukaudessa. Printin hienoinen lasku ja verkkomedioiden tasaisena jatkuva kasvu täydentävät toisiaan.
Kokonaistavoittavuus 2,3 miljoonaa
Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat yli 1,4 miljoonaa eri lukijaa
Otavamedian painetut aikakauslehdet tavoittavat yhteensä 1 437 000 eri lukijaa eli 33% kaikista yli 15-vuotiaista suomalaisista. Laskua aikakauslehtiemme tavoittavuudessa oli vain 1,9%, kun huomioidaan Alibin poistuminen vertailuluvuista. Se on tässä maailman- ja markkinatilanteessa kelpo tulos. Otavamedian lehdistä 7 kasvatti lukijamääräänsä ja 10 lehdellä oli laskua. Olemme erittäin iloisia lukijamääräänsä hienosti kasvattaneiden medioiden puolesta. Hyvä Kotiliesi Käsityö, Erä, Kotiliesi, Anna, Maalla, Deko ja Kotilääkäri! Tekniikan Maailman lukijamäärä pysyi käytännössä ennallaan.
Eniten lukijamääräänsä kasvatti Kotiliesi Käsityö, joka sai lähes 30 000 uutta lukijaa yltäen yhteensä 181 000 lukijaan.
Aikakauslehtiemme parissa viihdytään kauan
Lukijat viihtyvät pitkään valitsemansa aikakauslehden parissa, lempilehden lukuhetkeen pysähdytään rentoutumaan. Keskimäärin aikakauslehtiä luetaan 53 minuuttia ja Otavamedian lehtiä peräti 65 minuuttia. Suomen Kuvalehden parissa viihdytään aikakauslehdistä pisimpään, yhteensä 90 minuuttia. Erittäin pitkiä lukuaikoja on myös Vivalla (81 minuuttia), Kotiliedellä (74 minuuttia) ja Seuralla (72 minuuttia). Reilusti yli yleisen lukuajan keskiarvon pääsee kirkkaasti suurin osa lehdistämme.
Koska sisältöjemme parissa vietetään pitkiä aikoja, mainostaja saa kauttamme laajat ja sisältöihin sitoutuneet yleisöt turvallisessa mediaympäristössä. Näin mainonnalla on hyvät huomioarvot ja mahdollisuus tehdä vaikutus.
Aikakauslehtiä luetaan keskimäärin 53 minuuttia. Otavamedian lehtiä luetaan pidempään, keskimäärin 65 minuuttia.
Otavamedian lukijamäärät, lukuaika ja kokonaistavoittavuus
Media | KMT 2023 lukijamäärä | Muutos | Muutos % | Lukuaika min. | Kokonaistavoittavuus |
Suomen Kuvalehti | 293 100 | -14 900 | -4,8 | 90 | 337 000 |
Tekniikan Maailma | 235 600 | -400 | -0,3 | 67 | 506 000 |
Kotiliesi | 209 800 | 6 800 | 3,1 | 74 | 768 000 |
Seura | 182 800 | -12 200 | -6,3 | 72 | 338 000 |
Kotiliesi Käsityö* | 180 900 | 29 900 | 19,6 | 63 | 181 000 |
Metsästys ja Kalastus | 177 100 | -10 900 | -5,6 | 58 | 182 000 |
Erä | 165 100 | 8 100 | 5,3 | 57 | 174 000 |
Golflehti | 152 800 | -20 200 | -11,5 | 47 | 167 000 |
Anna | 128 200 | 2 200 | 2,1 | 58 | 666 000 |
TM Rakennusmaailma | 104 200 | -13 800 | -11,5 | 52 | 117 000 |
Maalla* | 91 500 | 3 500 | 3,5 | 64 | 92 000 |
Deko | 87 300 | 2 300 | 2,6 | 45 | 104 000 |
Hymy | 73 000 | -16 000 | -17,8 | 57 | 234 000 |
Viva | 59 800 | -18 200 | -23,7 | 81 | 64 000 |
Vene | 58 400 | -2 600 | -4,9 | 56 | 64 000 |
Kotilääkäri | 58 300 | 1 300 | 3,2 | 61 | 77 000 |
Kippari | 53 000 | -1 000 | -2,4 | 52 | 64 000 |
Vauhdin Maailma* | 50 100 | -3 900 | -7,4 | 55 | 50 000 |
Kaksplus.fi** | 355 000 | ||||
Muropaketti.com** | 234 000 | ||||
Otavamedia yhteensä | 1 437 000 | -28 000 | -1,9 % | 65 | 2 270 000 |
* vain painetun lehden lukijamäärä | |||||
** verkon kävijämäärä |
Taulukko: Lukijamäärät, lukuajat ja kokonaistavoittavuus
*FIAM= Finnish Internet Audience Measurement, Verkkosivustot kalibroitiin KMT:een viikoilta 48/2022-26/2023
**FIAM elokuu 2023, AudienceProject
Lähteet: KMT 2023, Kantar TNS Oy, vertailu KMT 2022. KMT-tutkimuksen kohderyhmä on 15 vuotta täyttäneet suomalaiset Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
Kansallinen Mediatutkimus julkaistaan seuraavan kerran syksyllä 2024.
Otavamedian tutkimuspäällikkö Katja Sampo kommentoi:
”Oli ilo huomata, että Otavamedian painetut aikakauslehdet pärjäsivät uuden KMT:n mukaan hyvin ja peräti seitsemän lehdistämme kasvatti lukijamääräänsä. Samoin verkkomedioiden kasvu on ollut jatkuvaa. Yhdessä printti ja verkko täydentävät toisiaan ja antavat kokonaistavoittavuudeksi jo 2,3 miljoonaa eli 53% suomalaisista. Mainostajan on muuten hyvä tietää, että aikakauslehdissä mainokset koetaan tärkeäksi osaksi sisältöä eikä niitä koeta häiritseviksi.”
HUOM! Päivitämme tuoreita lukuja sivustolle ja kaikkien brändien omille sivuille lähipäivien aikana. Ihan heti ei siis ole valmista, pahoittelut! Jos et malta odottaa suosikkibrändisi tarkempia tietoja, kysy lisää Otavamedian yhteyshenkilöltäsi. Myynnillä on jo käytössään brändikohtaiset tiedot.
Haluatko lisätietoa Otavamedian tavoittavuudesta?
Katja Sampo
Tutkimuspäällikkö
+358 40 765 3335