Kikkoman kasvatti myyntiään vaikuttajamarkkinoinnin avulla

Monikanavainen näkyvyys, vaikuttajayhteistyö ja herkulliset reseptit vakuuttivat kuluttajat.

Jaa

1. Lähtötilanne

Berner halusi vahvistaa kuluttajien mielikuvaa Kikkomanin soijasta mausteena, joka sopii lähes jokaiseen arkiruokaan. Kikkomanin soija tunnetaan aasialaisen ruoanlaiton yhteydessä hyvin ja tarkoituksena oli kertoa miten se sopii moneen arkiseenkin ruokaan ja jopa leivontaan, jossa se oli melko tuntematon raaka-aine.

Lisäksi halusimme viestiä kuinka soija toimii loistavana suolan korvikkeena. Toimme esiin myös Kikkomanin muuta kastikevalikoimaa, sillä tunnettuus kastikkeilla oli heikko.

Otavamedian Mediamyynti ja Natiivimainonnan tiimi suunnittelivat Bernerin kanssa monikanavaisen ratkaisun, joka pystyi nämä heidän tavoitteensa saavuttamaan.

2. Ratkaisu

Luontainen kanavaratkaisu löytyi Kotiliesi.fistä, johon ruoka-inspiraatiot ja reseptit sopivat erinomaisesti. Päätimme myös valita mukaan ruokavaikuttajia, joihin on helppo samaistua ja jotka inspiroivat kokkaamaan Kikkomanin kastikkeilla uudella tavalla. Ruokavaikuttajien ympärille rakentui kampanja, joka näkyi monipuolisesti eri kanavissa hyödyntäen verkkoa, somea ja printtiä. Ja näin Kikkomanin soija-, ponzu- sekä teriyakikastikkeet pääsivät kuluttajien keittiöihin. Kyseessä oleva kampanjakokonaisuus oli vuoden mittainen. Kokonaisuudessaan yhteistyö on jatkunut useamman vuoden ajan.

Yksi mukaan valittu ruokavaikuttaja oli koko kansan rakastama Vappu Pimiä, joka kokkaa luontevasti sekä arki- että juhlaruokaa. Mukana yhteistyössä on vuosien varrella ollut muitakin vaikuttajia, kuten Sami Kuronen, Jenni Häyrinen, Teemu Laurell, Saara Atula, Irina Lisinen eli Kotiliesi.fin oma bloggaaja Suklaapossu ja monta muuta.

Kampanja rakentui seuraavista osista

  • Natiiviartikkelit Kotiliesi.fissä, joissa mukana oli aina herkullinen resepti (Vapun lohiherkku, grillilihapullat, lohta ja ruusukaaleja arkeen)
  • Vaikuttajayhteistyökumppani, mukana mm. Suomen suosituin leivontablogi Suklaapossu, Vappu Pimiä, Jenni Häyrinen, Saara Atula, Sami Kuronen, Teemu Laurell.
  • Vaikuttajien omat some-kanavat vahvasti kampanjoinnissa mukana
  • Kotilieden uutiskirjenostot ja sosiaalisen median postaukset
  • Advertoriaalit printissä Kotiliesi- ja Anna-lehdissä

Katso alta esimerkkikuvia kampanjan näkyvyydestä ja toteutuksista eri kanavissa. Klikkaa kuva suuremmaksi.

3. Tulokset

Kikkomanin kampanja onnistui erinomaisesti. Sisällöt olivat monipuolisia ja kannustivat lukijoita kokkaamaan. Kampanjan tavoittavuusluvut olivat omaa luokkaansa ja reseptit elävät edelleen. Tämä tarkoittaa, että onnistuimme löytämään sopivan määrän erilaisia vaikuttajia, jotka loivat innostavia reseptejä, jotka aidosti puhuttelivat kohderyhmää.

Kaupallinen tuottaja Satu Laksola Otavamedialta kommentoi kampanjaa näin: ”Kikkomanin kampanja on ollut pitkäaikainen yhteistyö, jossa ollaan onnistuttu aktivoimaan kuluttajia kokkaamaan. Kikkomanin menestyksekkään kampanjoinnin taustalla oli ruokavaikuttajien ja reseptien monipuolisuus. Ääneen pääsivät keskenään erityyliset vaikuttajat sekä koko kansan suosikkireseptit Vapun keittiössä. Helposti lähestyttävä sisältö ja yleisön aktiivisuus loivat kampanjalle viimeisen silauksen.”

Yli 200 000 sivunkatselua Kotilieden artikkeleissa vuoden aikana.
Yli 15 kpl uusia, innovatiivisia reseptejä ja herkullisia kuvia.

Olimme tyytyväisiä yhteistyöhön – halusimme opettaa suomalaisia käyttämään soijaa arkiruoanlaitossa ja sen todellakin teimme. Kampanja rakensi Kikkomanin mielikuvaa tavoiteltuun suuntaan sekä aktivoi kuluttajia. Yhteistyö Otavamedian kanssa oli kaiken lisäksi sujuvaa, mukavaa ja helppoa. Reseptit olivat ajankohtaisia ja ne otettiin äärimmäisen hyvin vastaan. Kampanjointi on näkynyt myynnissä, joka on kasvanut tasaisesti koko yhteistyön ajan.

Daniela Berner-Ax
Brand Manager
Berner

Haluatko jutella natiivimainonnasta?

Maarit Nykänen
Tiimin esimies, Natiiviratkaisut
+358 40 717 1726

Ota yhteyttä

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.