Some-markkinointi

Some-markkinointi

Hyvät ja kunnianhimoiset sisällöt kannattaa saattaa myös uusien yleisöjen ulottuville. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehokas ja kohtuuhintainen väylä palvella ja houkutella uutta asiakaskuntaa nykyisten asiakkaiden lisäksi.

Mitä sisältöjen markkinointi somessa tarkoittaa?

Koukuttavien tekstien ja kiinnostavien kuvien avulla voit houkutella some-yleisöä lukemaan juttusi tai katsomaan videosi. Kanavaksi kannattaa valita sellainen, jossa tiedät yleisösi olevan läsnä. Varsinainen markkinointi kohdentamisineen on maksullista.

Miksi some-markkinointi kannattaa?

Sosiaalisen median kanavissa voit kohdentaa viestisi kohderyhmille, jotka on mahdollista määritellä hyvinkin tarkasti vaikkapa kiinnostuksen kohteiden, elämäntilanteiden, asuinpaikan tai demografian mukaan. Some-markkinointi on myös edullista.

Miksi somessa pitää maksaa – eikö voi vain postailla?

Jos sinulla on suuri ja aktiivinen seuraajakunta, maksuttomat postauksesi voivat kyllä jossain määrin tavoittaa kohdeyleisöä. Yritysten ja organisaatioiden orgaaninen somenäkyvyys on kuitenkin yhä rajallisempaa. Laajemman yleisön voi saavuttaa panostamalla myös rahaa – ja se on myös ainoa tie tarkkaan kohdentamiseen.

Mietitkö näitä?

”Kaipaamme sisällöillemme nykyistä laajempaa yleisöä – ja samalla uusia ihmisiä, jotka hyötyvät palveluistamme.” ”Meidän postauksistamme kyllä tykätään, mutta emme tunnu saavuttavan ydinkohderyhmäämme.” ”Olemme kohtuullisen ahkeria Facebookissa, mutta vastakaiku vähän puuttuu.” ”Olemmekohan ollenkaan oikeassa kanavassa…”

Selvitä, missä kanavissa yleisösi liikkuu, mikä sitä kiinnostaa, millainen se on ja mitä haasteita se kohtaa. Valitse kanava tai kanavat ja tee hyvä some-markkinoinnin suunnitelma. Saatat hämmästyä tuloksista.

Voit myös hyödyntää retargetointia: voit kohdentaa some-sisältöjä yleisöllesi sen mukaan, miten se liikkuu verkkosivustollasi.

Fiksuinta on tehdä samasta sisällöstä pari tai muutama erilainen postaus ja kokeilla, mikä toimii parhaiten. Tai ripotella eri versioita eri aikoihin ja antaa niiden houkutella hieman eri yleisöjä.

Voit seurata, kuinka postauksesi ovat toimineet:

  • montako ihmistä ne ovat tavoittaneet
  • onko niistä tykätty
  • onko niitä kommentoitu
  • onko niitä jaettu
  • miten hyvin linkeistä on siirrytty varsinaiseen sisältöön ja
  • paljonko konversio on maksanut.

Sitten vain opit talteen ja uutta putkeen.

Some-kanavissa voit kohdentaa viestisi kohderyhmille, jotka on mahdollista määritellä hyvinkin tarkasti.

Vai tuntuuko sinusta, että et jaksa keskittyä tähän kaikkeen? Anna meidän auttaa!

Jos suunnittelemme ja toteutamme sisältöjesi some-markkinointia osana sisältöyhteistyötämme, työ sujuu tehokkaasti. Koska jo tunnemme sisällöt ja kohderyhmät, nostojen tekeminen on luontevaa ja käy osana editointiprosessia.

Jos sivustosi analytiikka on jo seurannassamme, pystymme seuraamaan somesta tulevaa liikennettä ja yleisön käyttäytymistä sivuston sisälle saakka. Meidän on myös helppo koota some-seuranta samaan dashboardiin muun analytiikan kanssa.

Sosiaalinen media on hyvä alusta markkinoinnille, jossa on tärkeää kohdata oikea yleisö oikeassa paikassa ja oikeassa mielentilassa. Sisältöjesi saama näkyvyys on kasvatettavissa kohtalaisen helposti ja kohtuullisen edullisesti. Tärkeintä on hyvä suunnitelma ja säännöllinen tekeminen sekä – tietenkin – hyvin muotoillut some-sisällöt.

Sosiaalisen median caset

Tutustu työnäytteisiin

Jutellaanko some-markkinoinnista?

Risto Laine
Asiakkuusjohtaja
+358 400 678 188

Ota yhteyttä