Porvoo – lukemattomia tunnelmallisia hetkiä

Jaa

1. Lähtötilanne

Porvoo on taianomaisen kaunis kaupunki, jota turistit kuvaavat mielellään. Kotialbumeihin päätyvät otokset ovat kuitenkin usein varsin yksipuolisia. Koska Porvoo on paljon muutakin kuin Tuomiokirkko ja Kirkkokadun suloiset lahjatavarapuodit, halusi Visit Porvoo laajentaa näkökulmaa ja esitellä kaupungista myös uudenlaisia puolia.

”Halusimme toteuttaa kesäkampanjan kaupungin monipuolisesta tarjonnasta rennolla, vauhdikkaalla ja lähestyttävällä tyylillä”, kertoo Porvoon kaupungin markkinointisuunnittelija Jan Forsman. Ratkaisuksi valikoitui tunnelmallista kaupunkia ja sen erilaisia kulttuurikohteita monipuolisesti esittelevä videotuotanto.

2. Ratkaisu

Videon suunnitteluvaiheessa Otavamedian videotiimi tutustui syvemmin Porvoon kulttuuri- ja tapahtumatarjontaan sekä porvoolaisiin ihmisiin. Niinpä Otavamedia järjesti yhdessä Visit Porvoon kanssa some-kampanjan kartoittaakseen tapahtumatarjontaa, mutta myös etsiäkseen esiintyjiä videolle. Tavoitteena oli tuoda esiin porvoolaista monimuotoisuutta niin kulttuurikohteiden kuin niiden kokijoidenkin kautta. 

Porvoolaiset lähtivät innolla mukaan kotikaupunkinsa markkinointihankkeeseen: palautteen mukaan tuotanto lisäsi paitsi iloa ja yhteisöllisyyttä myös paikallisten omaa kiinnostusta kotikaupunkinsa tarjontaan. Yhdessä tekeminen vaikutti myös valmistuneen videon katsojamääriin, kun hankkeeseen osallistuneet porvoolaiset jakoivat sitä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Katso komea video kokonaisuudessaan alta!

Porvoo, City of Charming Moments from Otavamedia OMA on Vimeo.

3. Tulokset

Video tavoitti kohderyhmänsä nopeasti ja sen katsojaluvut pelkästään YouTubessa ylsivät pian yli 150 000 kertaan.

”Onnistuimme yli odotusten. Video on saanut kehuja tyylistä ja rytmistä sekä luonnollisesta, lähestyttävästä kuvamaailmasta. Videolla esiintyvät ihmiset ovat myös nappivalinta ja edustavat laajaa ihmisryhmää”, kommentoi videon tilaaja Jan Forsman.

”Videota on pyöritetty useassa mediassa ja Porvoon omissa kanavissa. Video on myös upotettuna Visit Porvoon sivuilla ja se on tärkeä osa kokonaisbrändikuvaa”, hän jatkaa. 

Koska kesäinen Porvoo tunnetaan nyt laajemmin, heräsi Visit Porvoon markkinointitiimissä tarve esitellä kaupunkia kiireisimmän turistikauden ulkopuolella.

”Otavamedia sai kunnian toteuttaa Porvoolle videot myös joulun sekä syys-talvikauden matkailumarkkinointiin. Niistä kuulemme lisää lähitulevaisuudessa”, kertoo Otavamedian liikkuvan kuvan tuottaja Sanna Grav.

Yli 150 000 katsojaa YouTubessa
Uudet videot Porvoon joulusta sekä syys-talvikaudesta tilattu Otavamedialta

Onnistuimme yli odotusten. Video on saanut kehuja tyylistä ja rytmistä sekä luonnollisesta, lähestyttävästä kuvamaailmasta. 

Jan Forsman
markkinointisuunnittelija
Porvoon kaupunki

Caset

Hae inspiraatiota oman menestystarinasi rakentamiseen.