Haastattelussa Otavamedian asiantuntija: ”Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa vaikuttaa ostopäätöksiin”
Vaikuttajamarkkinointi on kokonaisvaltainen ja kasvava osa monen yrityksen markkinointia. Vaikuttajamarkkinoinnin toimiessa kuin digitaalisena puskaradiona, kokeilee kuluttaja mielellään tuotteita tai palveluita, joita vaikuttaja suosittelee.
Otavamedian julkaiseman vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportin mukaan 2020-luvulla hallitsevat nämä viisi trendiä:
- Vaikuttajamarkkinointi on osa markkinoinnin kokonaissuunnittelua lyhyiden kampanjoiden sijaan
- Pitkäaikaiset kumppanuudet, brändilähettiläät ja monikanavaisuus
- Vaikuttajamarkkinointi ilman yläikärajaa, vaikuttajakentän ja yleisön laajeneminen
- Selkeät pelisäännöt tekemisen tukena
- Aitous, arvot ja merkityksellisyys
Henna Manninen – asiantuntijamme vaikuttajamarkkinoinnissa
Otavamedialla on laaja vaikuttajaverkosto ja vankka osaaminen vaikuttajayhteistyöstä. Henna Manninen toimii kaupallisena tuottajana Otavamedian Natiiviratkaisut-tiimissä, vastaten yhteistöiden sujuvuudesta yli 16 bloggaajan, mediamyynnin ja mainostajien rajapinnassa. Laajan blogiverkoston aihepiirit keskittyvät muun muassa lapsiperheisiin, kotiin, ruokaan, sisustukseen, muotiin ja hyvinvointiin, ja blogeilla on kuukausittain melkein kaksi miljoonaa lukukertaa.
– Otavamedian vaikuttajaverkostosta mainostaja voi löytää kohdennetun yleisön, joka luottaa vaikuttajan sanaan ja mielipiteisiin. Siksi vaikuttajamarkkinointi on erinomainen tapa vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin, Manninen vahvistaa.
Blogeilla on kuukausittain melkein kaksi miljoonaa lukukertaa
Yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita tukeva yhteistyö – tuloksia monikanavaisella näkyvyydellä
Otavamedialla vaikuttajayhteistyö suunnitellaan aina tukemaan yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita, sekä tuottamaan lisäarvoa vaikuttajan yleisölle ja yrityksen tavoittelemalle kohderyhmälle. Vaikuttajamarkkinoinnin ratkaisuissa hyödynnetään vaikuttajan blogia ja hänen omia sosiaalisen median kanavia. Yhteistyöpostaukset näkyvät myös Otavamedian brändien, kuten Annan, Kotilieden ja Kaksplussan verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa.
Manninen vastaa asiakkaiden monikanavaisten natiivikampanjoiden suunnittelusta, konseptoinnista ja tuotantotyöstä sekä vaikuttajamarkkinoinnista.
– Olen ensisijainen kontakti asiakkaiden ja yhteistyötahojen suuntaan vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Samoin vastuullani on pitää mediamyynnin organisaatiossa kaikki kartalla vaikuttajamarkkinointiin liittyvistä kuvioista ja toimia sisäisenä asiantuntijana, Manninen avaa. Hän myös kehittää aktiivisesti Otavamedian vaikuttajamarkkinoinnin ratkaisuja ja vaikuttajaverkostoa.
– Olen yhteyshenkilönä ja sparraajana Otavamedian vaikuttajaverkoston suuntaan. Kyselen vaikuttajien kuulumisia ja seuraan aktiivisesti heidän elämäänsä, jotta osaan tarjota asiakkaan tarpeisiin sopivaa vaikuttajaa. Itse toimin tuottajana pääosin lifestyle-aiheiden, kuten kauneuden, muodin, ruuan ja hyvinvoinnin, parissa.
Otavamedian vaikuttajaverkosto tarjoaa laajat ratkaisut
Otavamedian vaikuttajaverkosto koostuu omien medioiden (Anna.fi, Kotiliesi.fi, Kaksplus.fi) bloggaajista sekä Otavamedian ulkopuolisesta vaikuttajien joukosta, josta etsitään kullekin asiakkaalle ja kampanjakokonaisuudelle sopivat yhteistyökumppanit.
– Tämä yhdistelmä tarjoaa mainostajalle parhaan mahdollisen ratkaisun sen hetken tarpeeseen. Jatkuvasti kehittyvä toimintatapamme on osoittautunut toimivaksi ja saanut paljon kiitosta asiakkailtamme, Manninen kertoo.
Case Kikkoman: Näin rohkaisimme uusiin kokeiluihin
Otavamedia on yhdessä Kikkomanin kanssa toteuttanut useampia menestyksekkäitä natiivimainonnan kampanjakokonaisuuksia. Vaikuttajamarkkinointi on ollut sisältöjen keskiössä siten, että natiiviartikkelit ovat keskittyneet vaikuttajien omiin resepteihin, joissa he hyödyntävät Kikkomanin tuotteita ja avaavat omaa ruuanlaittofilosofiaansa. Sopivia vaikuttajia on valittu mukaan niin Otavamedian omasta verkostosta kuin sen ulkopuoleltakin. Vaikuttajien omat somekanavat ovat toimineet tärkeänä osana monikanavaista kokonaisuutta.
Vaikuttajien omat somekanavat ovat toimineet tärkeänä osana monikanavaista kokonaisuutta
– Kikkomanin perinteinen soijakastike on tuttu tuote suomalaisille. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla olemme kuitenkin onnistuneet vahvistamaan sitä mielikuvaa, että Kikkomanin erilaiset soijakastikkeet soveltuvat hyvin myös muuhun kuin aasialaisten ruokien valmistukseen. Kikkomanin soijakastikkeet ovat löytäneet paikkansa suomalaisten ruuanlaitossa, ja onnistuneet vaikuttajalähdöt ovat osoittaneet, että soijapohjaiset tuotteet soveltuvat niin sienikastikkeeseen, leivontaan, lohinyytteihin kuin varhaiskaaliannoksiinkin, Manninen iloitsee.
Sopisiko brändillesi vaikuttajamarkkinointi?
Henna Manninen
Kaupallinen tuottaja
+358 50 4414309